Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jakie będą pierwsze autobusy wodorowe GZM?

infobus
16.09.2021 06:00
Nowoczesne autobusy wodorowe, które chce zakupić GZM dzięki dotacji z NFOŚiGW będą obsługiwał w pierwszej kolejności połączenie metropolitalne między najważniejszymi ośrodkami i „generatorami” ruchu komunikacyjnego na terenie konurbacji.

Teraz po przyznaniu dofinansowania czekamy na przetarg, który ma szanse zostać pierwszym w Polsce postępowaniem na zakup autobusów wodorowych i to w liczbie 20 sztuk.

110 700 000 zł

Generalną intencją wodorowego projektu GZM jest realizacja szybkiej i jednocześnie czystej ekologicznie komunikacji ponadlokalnej. Wartość całkowita inwestycji realizowanej przez GZM to 110 700 000 zł, przy czym koszty kwalifikowane wynoszą 90 000 000 zł, a dotacja ze środków NFOŚiGW obejmie 90 proc. z nich, co stanowi kwotę 81 000 000 zł. Dofinansowanie obejmie zakup wspomnianych 20 autobusów wodorowych (kategorii M3 FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle). Projekt przewiduje także przeszkolenie około 60 kierowców i mechaników w zakresie obsługi pojazdów bezemisyjnych.

Całe przedsięwzięcie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zostanie zrealizowane do 30 czerwca 2024 r. Efektem ekologicznym projektu będzie zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (1 098,50879 Mg/rok)  i tlenków azotu (0,60894 Mg/rok) oraz ograniczenie emisji pyłów PM10, czyli o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,002346 Mg/rok).

-„Ma to kluczowe znaczenie dla nas jako jednego z największych organizatorów transportu w Polsce – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

-„Na nasze ulice każdego dnia wyjeżdża około 1500 pojazdów i obsługuje około 7 tys. przystanków w 56 gminach. Ze względu na utrzymujące się wysokie koszty wdrożenia technologii wodorowej, jej upowszechnienie nie byłoby możliwe bez rządowych i europejskich programów dotacji. Dzięki temu wsparciu flota pojazdów na paliwa alternatywne stale się powiększa – zaznacza szef GZM.

Dsc04772a
Dsc04772a 1

Jakie autobusy?

Z informacji, które przekazano podczas wtorkowej konferencji prasowej wynika, że GZM zamówi autobusy:

  • klasy MAXI, czyli o długości 12 m;
  • o bateriach o pojemności 32 kWh;
  • z ogniwami paliwowymi o mocy ok. 70 kW;
  • ze zbiornikami na wodór o pojemności 37,5 kg
  • niskopodłogowe i w pełni dostoswane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami;
  • z pełnym system informacji pasażerskiej.

Przykładowo – jedyny jak na razie zamówiony autobus wodorowy w Polsce (przez MZK Konin) – Solaris Urbino 12 hydrogen ma następujące parametry:

  • Długość 12 000 mm
  • Ogniwo paliwowe o mocy 60 kW
  • Silnik asynchroniczny w osi ZF AVE110 (2 × 110 kW)
  • Zbiorniki wodoru to butle kompozytowe 5 × 312 l zlokalizowane na dachu pojazdu
  • Baterie trakcyjne litowo-jonowe „Solaris High Power” (29,2 kWh) ładowanie złączem plug-in

Co z infrastrukturą tankowania?

Infrastruktura związana z eksploatacją i obsługą techniczną autobusów napędzanych paliwem wodorowym ma natomiast pochodzić od dostawcy zewnętrznego. Działania przewidziane w projekcie „Hydrogen GZM” realizowane będą w oparciu o współpracę z koncernami energetycznymi, które zbudują stacje tankowania wodorem na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Obecnie pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego jeździ ponad 200 pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi. GZM szacuje, że po zrealizowaniu zaplanowanych dostaw i przy uwzględnieniu tych planowanych, o których dofinansowanie ubiega się m.in. w ramach programu Polski Ład (235 autobusów hybrydowych i CNG), nawet co trzeci autobus wyjeżdżający na jej drogi może być napędzany paliwem niskoemisyjnym. A jeśli w tym zestawieniu uwzględnione zostaną również tramwaje i trolejbusy, to wówczas nawet co drugi.