Jakie będą pierwsze autobusy wodorowe GZM?
Nowoczesne autobusy wodorowe, które chce zakupić GZM dzięki dotacji z NFOŚiGW będą obsługiwał w pierwszej kolejności połączenie metropolitalne między najważniejszymi ośrodkami i „generatorami” ruchu komunikacyjnego na terenie konurbacji.
Teraz po przyznaniu dofinansowania czekamy na przetarg, który ma szanse zostać pierwszym w Polsce postępowaniem na zakup autobusów wodorowych i to w liczbie 20 sztuk.
110 700 000 zł
Generalną intencją wodorowego projektu GZM jest realizacja szybkiej i jednocześnie czystej ekologicznie komunikacji ponadlokalnej. Wartość całkowita inwestycji realizowanej przez GZM to 110 700 000 zł, przy czym koszty kwalifikowane wynoszą 90 000 000 zł, a dotacja ze środków NFOŚiGW obejmie 90 proc. z nich, co stanowi kwotę 81 000 000 zł. Dofinansowanie obejmie zakup wspomnianych 20 autobusów wodorowych (kategorii M3 FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle). Projekt przewiduje także przeszkolenie około 60 kierowców i mechaników w zakresie obsługi pojazdów bezemisyjnych.
Całe przedsięwzięcie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zostanie zrealizowane do 30 czerwca 2024 r. Efektem ekologicznym projektu będzie zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (1 098,50879 Mg/rok) i tlenków azotu (0,60894 Mg/rok) oraz ograniczenie emisji pyłów PM10, czyli o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,002346 Mg/rok).
-„Ma to kluczowe znaczenie dla nas jako jednego z największych organizatorów transportu w Polsce – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
-„Na nasze ulice każdego dnia wyjeżdża około 1500 pojazdów i obsługuje około 7 tys. przystanków w 56 gminach. Ze względu na utrzymujące się wysokie koszty wdrożenia technologii wodorowej, jej upowszechnienie nie byłoby możliwe bez rządowych i europejskich programów dotacji. Dzięki temu wsparciu flota pojazdów na paliwa alternatywne stale się powiększa – zaznacza szef GZM.
Jakie autobusy?
Z informacji, które przekazano podczas wtorkowej konferencji prasowej wynika, że GZM zamówi autobusy:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- klasy MAXI, czyli o długości 12 m;
- o bateriach o pojemności 32 kWh;
- z ogniwami paliwowymi o mocy ok. 70 kW;
- ze zbiornikami na wodór o pojemności 37,5 kg
- niskopodłogowe i w pełni dostoswane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami;
- z pełnym system informacji pasażerskiej.
Przykładowo – jedyny jak na razie zamówiony autobus wodorowy w Polsce (przez MZK Konin) – Solaris Urbino 12 hydrogen ma następujące parametry:
- Długość 12 000 mm
- Ogniwo paliwowe o mocy 60 kW
- Silnik asynchroniczny w osi ZF AVE110 (2 × 110 kW)
- Zbiorniki wodoru to butle kompozytowe 5 × 312 l zlokalizowane na dachu pojazdu
- Baterie trakcyjne litowo-jonowe „Solaris High Power” (29,2 kWh) ładowanie złączem plug-in
Co z infrastrukturą tankowania?
Infrastruktura związana z eksploatacją i obsługą techniczną autobusów napędzanych paliwem wodorowym ma natomiast pochodzić od dostawcy zewnętrznego. Działania przewidziane w projekcie „Hydrogen GZM” realizowane będą w oparciu o współpracę z koncernami energetycznymi, które zbudują stacje tankowania wodorem na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Obecnie pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego jeździ ponad 200 pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi. GZM szacuje, że po zrealizowaniu zaplanowanych dostaw i przy uwzględnieniu tych planowanych, o których dofinansowanie ubiega się m.in. w ramach programu Polski Ład (235 autobusów hybrydowych i CNG), nawet co trzeci autobus wyjeżdżający na jej drogi może być napędzany paliwem niskoemisyjnym. A jeśli w tym zestawieniu uwzględnione zostaną również tramwaje i trolejbusy, to wówczas nawet co drugi.