Jakie będą nowe trolejbusy dla PKT Gdynia? Analiza SWZ
Dwa nowe trolejbusy przegubowe chce pozyskać Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Pojazdy mają przyjechać do miasta w ciągu 13 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Postępowanie przetargowe już trwa, a o jego warunkach formalnych pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Jakie wymagania ma PKT co do zamawianych trolejbusów? O tym poniżej.
Ocena ofert
PKT zamierza punktować wykonawców w 5 kryteriach: ceny (60%), terminu gwarancji (8%), parametrów technicznych (18%), bezpieczeństwa (8%), komfortu (6%). W ostatnich trzech wymienionych kryteriach zamawiający premiuje:
- wykonanie konstrukcji nośnej ze stali nierdzewnej zapewniającej co najmniej 15 lat eksploatacji bez konieczności wykonywania napraw i konserwacji – 3 pkt,
- wykonanie poszycia zewnętrznego (z wyłączeniem ściany przedniej i tylnej) z aluminium, blachy nierdzewnej, tworzywa sztucznego zapewniającej co najmniej 15 lat eksploatacji bez konieczności wykonywania napraw i konserwacji - 3 pkt,
- podatność obsługowoserwisowa oferowanych pojazdów polegająca na przykręceniu zewnętrznych bocznych dzielonych paneli pionowych - 5 pkt,
- zaoferowanie dwuzaworowych amortyzatorów nadwozia - 3,5 pkt,
- zaoferowanie progresywnych miechów o zmiennej charakterystyce tłumienia - 3,5 pkt,
- posiadanie dokumentu potwierdzającego spełnienie wymogów Regulaminu nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - Jednolitych przepisów dotyczących homologacji dużych pojazdów pasażerskich w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej - 4 pkt,
- posiadanie dokumentu potwierdzającego spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - Jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego - 4 pkt,
- zaoferowanie minimum 8 siedzeń pasażerskich dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi - 6 pkt.
Specyfikacja trolejbusów
Kupowane trolejbusy mają mieć długość od 17,5 m do 18,5m, a ich wysokość przy złożonych odbierakach prądu, w tym podczas zasilania z baterii trakcyjnej nie może przekroczyć 3,4 m. Trolejbusy powinny być napędzane jednym silnikiem trakcyjnym asynchronicznym, klatkowym, zwartym. Silnik ma charakteryzować się mocą ciągłą od 220 kW do 260 kW. Z kolei napęd trakcyjny powinien zapewniać rozruch oraz hamowanie elektrodynamiczne trolejbusów. Pojazdy powinny posiadać możliwość zasilania z baterii trakcyjnej oraz być przystosowane do zasilania stacjonarnego tj. w stanie postoju, ze standardowej sieci 3 x 400 V.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego, ukształtowanych, ergonomicznych, wandaloodpornych tj. o powierzchniach utrudniających nanoszenie napisów typu „graffiti”, z materiałem tapicerskim o dużej odporności na wycieranie i zabrudzenia oraz o podwyższonej odporności na akty wandalizmu (rozerwanie, rozcięcie). Z kolei miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona, zamykana na zamek patentowy typu półzamkniętego z drzwiami oszklonymi z otworem w szybie i półką do sprzedaży biletów oraz szklaną osłoną półkolistą od drzwi do deski rozdzielczej nie sięgająca poza 3/4 szerokości pojazdu. Zabudowa kabiny kierowcy powinna umożliwić pasażerom korzystanie z całej szerokości I drzwi (dwuskrzydłowe) w tym również z ich pierwszego skrzydła.
Zamawiający wymaga włączenia trolejbusu do obecnie używanego i rozwijanego, dynamicznego systemu informacji pasażerskiej, współpracującego ze sterownikiem (tzw. komputerem pokładowym lub autokomputerem) typu SIL. Trolejbusy będą wyposażone w wyświetlacz podsufitowy oraz wyświetlacz boczny, który ma prezentować m.in. przebieg trasy, rozkładowy lub estymowany czas przejazdu trasy w danym kursie wyrażony w minutach, narastająco pomiędzy bieżącym lub następnym przystankiem, a każdym kolejnym na trasie kursu. Z kolei wyświetlacze zewnętrzne mają być wykonane w technologii LED z diodami w kolorze białym.
To samo co ostatnio
Pasażerowie nowych nabytków nie odczują zmian w stosunku do trolejbusów nowej generacji od Solarisa, które jeżdżą po Gdyni. Zmian bowiem nie widać w wymaganiach technicznych, ale również nie odnotowaliśmy ich w kryteriach oceny ofert. Dodajmy do tego niewielkie zainteresowanie ze strony oferentów polskim rynkiem nowych trolejbusów i mamy receptę na jedną ofertę. Aktualnie PKT czeka na oferty do dnia 7 listopada.