Jakie będą lubelskie przegubowe elektryki? Sprawdzamy SIWZ
Niedawno pisaliśmy o tak jak ZTM Lublin ogłosił przetarg na pierwsze przegubowe autobusy elektryczne dla Lublina.
Wtedy przyglądaliśmy się m. in. warunkom formalnym, a więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ. Teraz przyszedł czas na szczegółową techniczną analizę SIWZ. Standardowo zaczynamy od kryteriów oceny ofert.
Kryteria oceny
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), gwarancji na cały pojazd bez limitu kilometrów wraz z wszystkimi elementami stanowiącymi wyposażenie dodatkowe autobusu EV (13%), warunków technicznych (22%), ekologii (5%).
Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako pozacenowe, ZTM Lublin wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- elektryczny układ napędowy zabudowany w jednej wspólnej obudowie zamontowanej na dachu autobusu – 25 pkt,
- baterie trakcyjne zbudowane z ogniw elektrochemicznych, dla których maksymalny ciągły prąd ładowania i rozładowania będzie większy lub równy 4 C, a chwilowy (10 sekundowy) nie mniejszy niż 8 C, gdzie C oznacza wartość natężenia prądu 1 godzinnego ogniwa, równego wartościowo pojemności elektrycznej ogniwa wyrażonej w jednostce [Ah] – 45 pkt,
- całkowita liczba miejsc pasażerskich co najmniej 140 – 20 pkt,
- system ogniw fotowoltaicznych o mocy co najmniej 1 kWp, zamontowany w sposób bezinwazyjny – 10 pkt.
Specyfikacja techniczna
Siedem autobusów przegubowych ma mieć długość od 17,5 do 18,75 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. ZTM zaleca, aby autobusy posiadały zawieszenie przednie niezależne, jednak dopuszcza zawieszenie zależne z belką sztywną. Elektryki będą napędzane przez jeden centralny silnik, zabudowany przed osią napędową, napędzający most napędowy. Zamawiający dopuszcza rozwiązanie z dwoma silnikami trakcyjnymi o identycznych parametrach, zabudowanymi w portalowej osi napędowej. Silnik lub silniki prądu przemiennego mają być asynchroniczne. Zalecany jest silnik klatkowy, zwarty 6 polowy. Całkowita moc znamionowa silnika centralnego lub całkowita moc znamionowa sumaryczna dwóch silników zamontowanych w osi napędowej musi wynosić minimum 240 kW. Przegubowce będą wyposażone w złącze ładowania typu Combo 2 CCS2 (zgodne z IEC 62196-3), wtykowe – plug-in o parametrach umożliwiających ładowanie autobusu elektrycznego prądem o natężeniu znamionowym, zamontowane na przewodzie o długości minimum 5 m. Ponadto, od wykonawcy wymagane jest zamontowanie złącza pantografowego na dachu autobusu, które będzie przystosowane do ładowania za pomocą ładowarek dużej mocy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
ZTM zadbał odpowiednio o pracę kierowców. Kabina ma być zabudowana, wyprowadzona do pierwszego skrzydła drzwi przednich, tzn. tworząca przestrzeń, która jest dostępna wyłącznie dla kierowcy, oddzielona od przedziału pasażerskiego w taki sposób, aby pierwsze skrzydło drzwi przednich pozwalało na wejście wyłącznie do przestrzeni kabiny kierowcy. Konstrukcja kabiny powinna oddzielać przedział kierowcy od przestrzeni pasażerskiej w sposób ograniczający do minimum wymianę powietrza pomiędzy kabiną, a przedziałem pasażerskim.
W przestrzeni pasażerskiej znajdą się ładowarki USB, ale przede wszystkim siedzenia, wykonane z materiałów o wysokiej jakości, odpornych na uszkodzenia, zabrudzenie, akty wandalizmu, łatwe do czyszczenia, z miękkimi wkładkami w siedzisku i oparciu, łatwo wymiennymi. Autobusy będą wyposażone w 6 kontrastowych tablic kierunkowych LED (diody w kolorze białym), posiadających układ ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego. Informację pasażerską uzupełnią dwie tablice informacyjne wewnętrzne (monitory LCD o przekątnej minimum 38 cali), przeznaczone do prezentowania informacji o trasie przejazdu danej linii.
Konkretne SIWZ
ZTM Lublin stawia na konkretne rozwiązania dotyczące układu elektrycznego czy też baterii trakcyjnych. Czy wszyscy producenci będą w stanie je spełnić i uzyskać komplet punktów w ocenie technicznej? Niedługo się przekonamy. Wcześniej jednak, tj. 16 lutego, dowiemy się kto ostatecznie zdecyduje się na walkę o to zamówienie.