Jakie autobusy elektryczne przyjadą do Mielca? Analiza SWZ
Gmina – Urząd Miejski w Mielcu poszukuje dostawcy pięciu sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MIDI.
Autobusy mają być dostarczone do miasta w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. O finansowaniu i formalnościach tego przetargu pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Standardowo przyszedł czas na szczegółową analizę SWZ.
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny trzech kryteriów: ceny (60%), parametrów technicznych (30%) i okresu gwarancji (10%). W kryteriach technicznych najwięcej punktów można zdobyć za następujące rozwiązania:
- nominalna (energetyczna) pojemność magazynów energii powyżej 350 kWh – 10 pkt,
- podział szyby przedniej dolnej pionowo w osi pojazdu na lewą i prawą – 5 pkt,
- liczba miejsc siedzących – 25 i więcej – 10 pkt,
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Pięć autobusów solowych ma mieć długość od 8,5 do 9,6 m, a szerokość nie więcej niż 2,5 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 55 pasażerów, w tym minimum 23 na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów odbywać się ma przez dwoje drzwi w układzie 1-2-0 lub 2-2-0. Podłoga elektrobusów ma być płaska bez stopni wejściowych wewnątrz wszystkich wejść, bez progów poprzecznych wzdłuż całego ciągu komunikacyjnego wewnątrz autobusu co najmniej między I a II drzwiami.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym, o mocy minimum 160 kW. Układ napędu musi odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów i redukcji prędkości jazdy. Baterie trakcyjne powinny mieć pojemność co najmniej 340 kWh. Magazyny energii elektrycznej mają zapewnić bezawaryjną eksploatację i zachowanie w okresie minimum 120 miesięcy pojemność energetyczną na poziomie minimum 80% ich wartości nominalnej (początkowej). Baterie będą ładowane poprzez złącze plug-in, o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania baterii zastosowanych w autobusie, w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane w czasie nie dłuższym niż 8 godzin.
Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się przeszklona kabina kierowcy, oddzielająca kierowcę od pasażerów i przystosowana do sprzedaży biletów. Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia wykonane z tworzywa, łatwe do utrzymania w czystości, tapicerowane na całej powierzchni tkaniną o trójwymiarowej strukturze, wzmacniającej przyczepność i zapobiegającej ześlizgiwaniu się z powierzchni siedzenia, wykazującej się zdolnością absorpcji wilgoci.
Elektrobusy będą wyposażone w system informacji pasażerskiej, czyli: elektroniczne tablice kierunkowe zewnętrzne LED (w kolorze żółto-pomarańczowym) i wewnętrzne LCD, system zapowiedzi głosowych aktualnego i następnego przystanku wewnątrz pojazdu oraz na zewnątrz – zapowiedzi numeru linii i kierunku docelowego (wymagane zapowiedzi w czasie rzeczywistym).
Dwa typy
Mielec ma określone preferencje w zakresie wymagań technicznych kupowanych elektrobusów. Na pierwszy rzut wysuwają się rozwiązania co do podziału szyby przedniej, czy też wykonanie nadwozia ze stali nierdzewnej. I tutaj nasuwają się nam dwa typy: Solaris i ARP, które spełniają powyższe wymogi. Czy zatem wymienieni producenci powalczą o mieleckie zamówienie? Zobaczymy w dniu 25 września, podczas otwarcia ofert.
Po więcej informacji o SWZ odsyłamy do przetargowej strony zamawiającego: https://przetargi.um.mielec.pl/#/offer/d54cc398-31ae-4341-86df-dd68c7dab73c