Jakie autobusy elektryczne chce wybrać MKS Krosno? Analiza SWZ

infobus
23.08.2023 09:02

Miejska Komunikacja Samochodowa w Krośnie szuka dostawcy autobusów elektrycznych i ładowarki mobilnej.

Wykonawca będzie miał czas 12 miesięcy na dostawę nowych pojazdów i ładowarki. O finansowaniu zakupu kolejnych autobusów elektrycznych dla Krosna pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Pora na analizę SWZ.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający będzie oceniał oferty od wykonawców z uwzględnieniem tylko jednego kryterium – ceny. To nowość w przetargach na dostawę autobusów z dofinansowaniem.

Z jednej strony – zamawiający nie premiuje okresu gwarancji lub kryteriów technicznych, co też może rzutować na ich wyposażenie i eksploatację.

Z drugiej zaś – taki zabieg nie ogranicza grona potencjalnych wykonawców, którzy mogą złożyć ofertę.

Miejska Komunikacja Samochodowa w Krośnie szuka dostawcy autobusów elektrycznych i ładowarki mobilnej.
fot. MKS Krosno

Jakie MIDI elektryki?

Oferowane autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 7,0 m do 8,5 m, szerokości od 2,0 do 2,4 m i wysokości maksymalne 3,0 m. Zamontowany w autobusie napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do jazdy autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy Diesla. Będzie to silnik lub silniki o sumarycznej mocy co najmniej 100 KW. Magazyn energii (akumulatory lub super kondensatory lub inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego o porównywalnych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub super kondensatorów) ma zapewnić bezawaryjną eksploatację w całym okresie gwarancji pojemności elektrycznej na poziomie minimum 80 % wartości początkowej (nominalnej). Ładowanie baterii ma odbywać się za pomocą wtyczki Plug-in. Dodatkowo magazyn energii powinien być doładowywany podczas jazdy autobusu energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania (rekuperacja energii).

Stanowisko pracy kierowcy to przeszklona kabina kierowcy typu zamkniętego lub półzamkniętego, zabezpieczona przed zjawiskiem oślepiania kierowcy. W przestrzeni pasażerskiej pojawią się siedzenia homologowane, typu miejskiego o ergonomicznym kształcie, odporne na „graffiti”, łatwe do utrzymania w czystości. Mają być wyposażone we wkładki tapicerskie siedziska i oparcia („miękkie” - grubość pianki - minimum 10 mm) w wykonaniu łatwo wymienialnym.

Zamawiający wymaga od dostawcy wyposażenia elektronicznego autobusów i urządzeń pokładowych informacji i obsługi pasażera, aby było ono jednorodne oraz kompatybilne i umożliwiało współpracę z systemem „MUNICOM PREMIUM” - firmy R&G Plus oraz z Krośnieńską Kartą Miejską (KKM). Na zewnątrz, autobusy będą posiadały tablice elektroniczne, wykonane w oparciu o diody LED wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-pomarańczowym (bursztynowe). Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica podsufitowa, której funkcje ma pełnić monitor LCD, podświetlany w technologii LED o przekątnej minimum 21 cali. Tablica ta ma być przeznaczona przede wszystkim do emisji informacji o przebiegu trasy. W ramach informacji pasażerskiej nie zabraknie oczywiście systemu głosowej zapowiedzi przystanków.

Miejska Komunikacja Samochodowa w Krośnie szuka dostawcy autobusów elektrycznych i ładowarki mobilnej.
fot. MKS Krosno

Ma być tanio

Krosno przyzwyczaiło nas, że cena stanowi istotne kryterium w przetargach na nowe autobusy. O ile w poprzednim przetargu, którego zamawiającym było miasto, cena „ważyła” 80%, o tyle teraz – kiedy zamawiającym jest MKS – cena stanowi 100% oceny ofert.

Wydaje się, że w tej sytuacji faworytem wydaje się być np. Busnex Poland, który może zaoferować model Yutong E7. Czy tak będzie? Przekonamy się w dniu otwarcia ofert, tj. 12 września.

Na koniec link do tego autobusowego zamówienia: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-8ef1292d-1988-11ee-9aa3-96d3b4440790