Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jakie autobusy dla MZK Bielska-Białej. Na wodór czy prąd? Koszty są podobne

infobus
06.02.2022 19:00

Bielski przewoźnik komunalny: Miejski Zakład Komunikacyjny opracował wieloletni plan inwestycyjny w zakresie wdrożenia rozwiązań wodorowych – poinformowała w piątek PAP rzeczniczka firmy Agnieszka Dąbrowska.

Inwestycje opiewają na ok. 140 mln zł w ciągu 10 lat.

dwa warianty

Dąbrowska zaznaczyła zarazem, że przewoźnik dysponuje także koncepcją wymiany taboru w kierunku napędów elektrycznych. Sporządzona ona została dwa lata temu. Opiewa ona na ok. 135 mln zł. W tym przypadku część taboru będzie napędzana silnikami diesla. „Z uwagi na ukształtowanie terenu miasta +elektryki+ nie obsłużą wszystkich linii” – wyjaśniła.

Rzeczniczka MZK poinformowała PAP, że wieloletni plan wdrożenia rozwiązań wodorowych „zawiera montaż rzeczowo-finansowy rozłożony na lata pod kątem zgodności z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych”.

Jak zaznaczyła, przy wartości inwestycji szacowanej na 140 mln zł w ciągu 10 lat wymagana jest zgoda właściciela, czyli prezydenta Bielska-Białej.

-"Plan został przekazany do akceptacji. Jego zatwierdzenie spowoduje konkretne skutki finansowe na kolejne lata dla miasta, które wypłaca naszej spółce rekompensatę. Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła” – dodała.

Dąbrowska zaznaczyła, że w gestii władz miasta leży przede wszystkim strategiczna decyzja, który z wariantów wybrać: wodorowy czy elektryczny. W obu przypadkach programy będą wieloletnie, a tabor wymieniany byłby sukcesywnie, w trzech turach. Rzeczniczka dodała, że MZK będzie poszukiwał też zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji.

30 proc. floty

Już rok temu prezes MZK Hubert Maślanka zapowiadał, że spółka przygotowuje się do realizacji ustawy o elektromobilności, która wymaga, by w 2028 r. 30 proc. floty stanowiły autobusy zeroemisyjne. Wskazywał wówczas, że powstała koncepcja zasilania bateryjnego. Zaznaczył jednak, że napęd wodorowy „wydaje się być bardziej obiecujący”.

Maślanka wskazywał, że w przypadku "wariantu wodorowego" w sferze zainteresowań przewoźnika leży nie tylko model oparty na zewnętrznych dostawach wodoru, ale również budowie instalacji jego produkcji w zajezdni.

Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej jest spółką komunalną, która wykonuje zadania w zakresie lokalnego publicznego transportu zbiorowego. Jest największym przewoźnikiem w okolicy. Dysponuje flotą ponad 130 pojazdów. (PAP)