Jakie autobusy chce zamówić KLA w powtórzonym przetargu? Analiza SWZ

infobus
07.04.2023 15:08

Kaliskie Linie Autobusowe ponowiły przetarg na dostawę pięciu autobusów elektrycznych, stacji ładowania, wiat oraz instalacji fotowoltaicznych, o czym pisaliśmy już w InfoBusie.

Zaskoczeniem poprzedniego przetargu była oferta złożona tylko przez Solarisa. Jak będzie teraz? Czas na analizę SWZ.

Kryteria oceny ofert

Oferty w części autobusowej będą punktowane tak samo jak poprzednio, tzn. z uwzględnieniem 4 kryteriów: ceny (60%), oceny technicznej (20%), ekologii (10%), warunków gwarancji i serwisu (10%). Do kryteriów technicznych należą obecnie następujące rozwiązania:

  • zaoferowanie szkieletu nadwozia wykonanego ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL-katoferezy) – 4 pkt (poprzednio 5 pkt),
  • zaoferowanie gwarancji zasięgu pojazdu na poziomie nie mniejszym niż 310 km na pojedynczym ładowaniu przez 96 miesięcy eksploatacji – 5 pkt,
  • liczba miejsc do przewozu pasażerów równej lub więcej niż 75 – 4 pkt (nowe kryterium),
  • ułożenie silnika lub silników asynchronicznych wzdłużne do osi autobusu, zamontowany za lub przed mostem napędowym i połączony wałem napędowym z mostem napędowym – 2 pkt,
  • energia nominalna (En) oraz Ed magazynu energii (baterii trakcyjnych) – odpowiednio minimum 480 kWh i 384 kWh – 5 pkt.
fot. UM Kalisz

Elektrobusy według Kalisza

Elektryki dla Kalisza mają mieć długość od 11 do 13 metrów i wysokość do 3,40 m. Wejście do pojazdów ma odbywać się poprzez troje drzwi, otwieranych do wewnątrz. Napęd pojazdów ma być elektryczny, oparty na silniku lub silnikach o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający wymaga zastosowania silnika o mocy znamionowej (lub silników o łącznej mocy znamionowej) nie mniejszej niż 160 kW, z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 350 kWh, jednakże energia dostępna dla użytkownika (Ed) nie może być mniejsza niż 280 kWh

. Ładowane baterii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.

Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się siedzenia o ergonomicznym kształcie, zaopatrzone w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki. Kabina kierowcy będzie typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 60%), wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w okno i blat do sprzedaży biletów. KLA nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.

Zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej powinny być mozaikowe typu Flip Dot-Led, gdzie każda klapka oświetlona jest indywidualną diodą (technologia klapkowo-ledowa). Na tablicy przedniej, kolor klapek i diod je podświetlających będzie zielony, zaś podświetlenie pola numerowego wymagane jest w kolorze zbliżonym do białego. Wewnątrz przewidziano tablicę informacyjną o przekątnej minimum 21,5 cali, prezentującą przebieg trasy.

Do wyposażenia dodatkowego autobusów należeć będzie m.in. system zliczania potoków pasażerskich oraz system prewencji kolizyjnej, ostrzegający kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi m.in. o nieplanowanym i niekontrolowanym zjechaniu z pasa ruchu (z możliwością wyłączenia sygnałów dźwiękowych).

fot. UM Kalisz

MAN stracił szanse?

O ile przy pierwszym podejściu wskazywaliśmy, że na zwycięstwo największe szanse ma MAN – z uwagi na premie w kryteriach technicznych, o tyle teraz te szanse zmalały. Obecnie zmniejszono premię za wykonanie nadwozia w technologii KTL i zniknęło kryterium dotyczące braku zabudowy wieżowej z tyłu pojazdu. Niemniej jednak, w dalszym ciągu komplet punktów w kryteriach technicznych może zdobyć MAN (o ile oczywiście złoży tym razem ofertę), ale już ze znacznie mniejszą przewagą do ostatniego oferenta – Solarisa. Czekamy na otwarcie ofert, które zaplanowano w dniu 19 kwietnia.