Jakich elektrobusów potrzebuje Mrągowo? Analiza SWZ
Gmina Miasto Mrągowo kupuje dwa autobusy elektryczne na potrzeby obsługi komunikacji miejskiej.
O warunkach formalnych zamówienia oraz o jego finansowaniu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Termin dostawy autobusów to 10 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy. Przechodzimy do kryteriów oceny ofert, a następnie do specyfikacji zamawianych elektrobusów.
Dwa kryteria
Zamawiający wyróżnił tylko dwa kryteria oceny ofert. Są to: cena (60%) oraz parametry techniczne i eksploatacyjne (40%). W kryterium dotyczącym techniki zamawiający przyzna najwięcej punktów za:
- zabudowę magazynów energii – poza dachem autobusu (wszystkie baterie) – 20 pkt,
- ogrzewanie hybrydowe (elektryczne i olejowe) – 20 pkt,
- autobus niskopodłogowy (100% niskiej podłogi) – 20 pkt,
- zużycie energii elektrycznej - poniżej 90,00 kWh/100 km – 20 pkt,
- własną ładowarkę pokładową – 10 pkt,
- wyjście bezpieczeństwa - luk dachowy oraz szyby boczne – 10 pkt.
Specyfikacja techniczna
Oferowane autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 8,5 m do 9,5 m i wysokości maksymalne 3,4 m. Wymiana pasażerów odbywać się ma przez dwoje drzwi w układzie 1-2-0. Autobus ma być napędzany silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie lub silnikami elektrycznymi umieszczonymi przy osi napędowej o sumarycznej mocy minimum 160 kW. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Energia elektryczna ma być gromadzona w akumulatorach lub super kondensatorach, lub innych urządzeniach pozwalających na efektywne wykorzystanie zgromadzonej w nich energii elektrycznej. Wymagana pojemność magazynów energii elektrycznej to minimum 200 kWh. Ma ona pozwalać na przejechanie co najmniej 240 km na pełnym naładowaniu. Magazyn energii elektrycznej powinien być doładowywany podczas jazdy autobusu energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania (rekuperacja energii). Ładowanie baterii będzie się odbywać poprzez wtyczkę typu plug-in ze standardowej sieci elektrycznej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przedziale pasażerskim znajdą się fotele, których szkielety będą wykonane z tworzywa sztucznego. Mają być wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu, która z kolei powinna być odporna na ścieranie i zabrudzenie oraz niepalna. Stanowisko pracy kierowcy to wydzielona kabina typu półzamkniętego, zamykana na zamek patentowy, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w blat lub kołyskę do przyjmowania gotówki, otwory komunikacyjne w szybie drzwi i kabiny kierowcy.
System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice kierunkowe funkcjonujące w oparciu o diody LED koloru białego oraz wewnętrzny wyświetlacz funkcjonujący w oparciu o diody LED koloru czerwonego prezentujący np. numer linii, kierunek, informacje, reklamy, a także system automatycznej informacji głosowej o trasie pojazdu.
Ukierunkowane wymagania
Przetargi na MIDI elektrobusy zazwyczaj nie cieszą się dużym zainteresowaniem producentów. Nie inaczej może być w tym przypadku, bo Mrągowo dokładnie wie czego chce, co widać szczególnie po kryteriach technicznych. Naszym zdaniem duże szanse na wygraną w tym przetargu ma ARP z modelem Pilea, o ile oczywiście w ogóle złoży ofertę. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 5 stycznia.