Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jakich elektrobusów chce Szczecin? Analiza SWZ

infobus
26.09.2022 09:00

Gmina Miasto Szczecin dokupuje dwa przegubowe autobusy elektryczne, które dołączą do 8 eksploatowanych Solarisów Urbino 18 electric i 6 Solarisów Urbino 12 electric.

Nowe autobusy mają być dostarczone do miasta w ciągu 365 dni od zawarcia umowy z wykonawcą. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy już w Infobusie. Projekt ten ma dofinansowanie z Zielonego Transportu Publicznego. Warunki formalne mogą się okazać przepustką dla producentów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę na rynku autobusów elektrycznych przegubowych. Zaglądamy do pozostałych wymogów SWZ.

Ocena ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), zużycia energii (15%), gwarancji całopojazdowej (15%), pojemności magazynu energii (10%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako pozacenowe, Szczecin wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • zużycie energii elektrycznej wg testu SORT 2 - niższe lub równe 1,40 kWh/km  – 15 pkt,
  • gwarancja całopojazdowa wynosząca 72 miesiące – 15 pkt,
  • pojemności magazynu energii równa lub wyższa od 200 kWh – 10 pkt.
fot. UM Szczecin

Specyfikacja techniczna

Dwa nowe elektryki mają mieć długość od 17,5 do 18,28 m, a wysokość max. 3,35 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Ponadto, zawieszenie winno być pneumatyczne na miechach gumowych, z układem poziomującym, z możliwością zmiany wysokości zawieszenia autobusu ze stanowiska kierowcy. Poszycie zewnętrzne autobusów ma być wykonane z materiałów odpornych na korozję – blachy nierdzewnej, aluminium, tworzyw sztucznych lub z blachy stalowej o podwyższonej jakości zabezpieczonej przeciw korozji w sposób gwarantujący 15 letni okres eksploatacji autobusu. Zamawiający wymaga, aby napęd elektryczny umożliwiał trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Elektrobusy muszą posiadać magazyn energii o pojemności min. 180 kWh. Zestrojenie całego napędu ma umożliwiać zasięg min. 80 km na jednym ładowaniu oraz zużycie energii elektrycznej w warunkach testu SORT2 na poziomie nie większym niż 1,5 kWh/km. Ładowanie pojazdów ma się odbywać na dwa sposoby. Oczywiście musi być wtyczka plug-in. W tym wypadku zakres mocy ładowania wolnego ma wynosić 120 kW. Do tego dojdą szybkie ładowania pantografowe o mocy 400 kW.

Wentylacja naturalna przestrzeni pasażerskiej będzie odbywała się przy pomocy okien przesuwnych z lewej i prawej strony. Ponadto, autobusy będą wyposażone w wentylatory elektryczne i klimatyzację. W przestrzeni pasażerskiej przewidziano miejsce na wózek inwalidzki i rower, a także wydzielone miejsce dla psa przewodnika. Ponadto, pasażerowie będą mogli naładować swoje telefony w portach USB. Z kolei siedzenia mają być profilowane, miękkie, odporne na zabrudzenia i zniszczenia. Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z możliwością wejścia do niej przez I skrzydło I drzwi. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, obrotowy, zawieszony pneumatycznie, podgrzewany. W kabinie zostanie zamontowana antyalkoholowa blokada uniemożliwiająca uruchomienie silnika autobusu w przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu.

Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym lub RGB. Wewnątrz znajdą się 2 tablice wykonane w technologii LED, umożliwiające wyświetlanie nazwy przystanku, daty, godziny, imienin, a także zaprogramowanych przez zamawiającego reklam i informacji. Dodatkowo wewnątrz zamontowane zostaną tablice o przekątnej 22 cale, wyświetlające informacje (nr linii, nazwy wszystkich przystanków - całą trasę jednocześnie, czas przejazdu między przystankami) w sposób dynamiczny w postaci tzw. termometru.

szansA na zmianę?

Wysokość autobusów i szereg innych sztywnych rozwiązań przewidzianych w SWZ sprawiają, że tacy producenci jak Volvo, czy też Mercedes nie mogą złożyć oferty zgodnej ze specyfikacją techniczną. Tym samym największe szanse ma w szczecinie Solaris, którego pojazdy do tej pory eksploatuje zachodniopomorskie miasto. Czy będą kolejne Urbino electric w Szczecnie. O tym przekonamy się 29 września, kiedy zaplanowano otwarcie ofert.