Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jakich elektrobusów chcą Tychy? Czas na SIWZ

infobus
02.11.2020 11:00

W dniu 12 października Tyskie Linie Trolejbusowe ogłosiły przetarg na dostawę sześciu nowych autobusów elektrycznych.

Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. Zakup autobusów jest dofinansowany z dwóch źródeł, o czym szerzej pisaliśmy TUTAJ

Oferty mogą składać wykonawcy, którzy posiadają 4 500 000,00 PLN środków finansowych lub zdolności kredytowej, w okresie nie wcześniejszym niż 1 miesiąc przed upływem terminu składania ofert, a także wykażą się odpowiednim doświadczeniem – tj. w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie dostarczyli, w ramach jednego lub więcej zamówień, co najmniej dwie sztuki jednego typu, fabrycznie nowych elektrobusów jednoczłonowych, niskopodłogowych, z układem napędowym zasilanym z magazynu energii elektrycznej trakcyjnej pozwalającego na przejechanie co najmniej 50 km. Ponadto, składający ofertę winien wnieść wadium przed upływem terminu składania ofert, w wysokości 100 000,00 PLN. Znamy więc wymogi formalne, a zatem zaglądamy do pozostałych zapisów SIWZ.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków gwarancji (15%), parametrów technicznych i zużycia energii (25%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne TLT wyodrębniły następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • zaoferowanie przez wykonawcę w elektrobusie 3-częściowej szyby czołowej składającej się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 20 pkt,

  • wykonanie poszycia bocznego poniżej szyb bocznych w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 20 pkt,

  • zaoferowanie autobusu zużywającego średnio 1,5 kWh/km energii warunkach ruchu miejskiego przy włączonym ogrzewaniu lub klimatyzacji – 15 pkt,

  • zaoferowanie największej liczby miejsc siedzących pasażerskich dostępnych z niskiej podłogi – 10 pkt,

  • zaoferowanie szyb bocznych pojedynczych – 10 pkt,

  • zaoferowanie zawieszenia zależnego osi przedniej – 15 pkt,

  • zaoferowanie układu klimatyzacji z minimalną ilością czynnika chłodniczego w wysokości poniżej 7 kg – 10 pkt.

Wymogi miasta

Sześć autobusów elektrycznych ma mieć długość od 11,5 do 12,5 m. Elektrobusy będą mogły przewieźć minimum 80 pasażerów, z czego 24 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez 3 pary drzwi, otwieranych do wewnątrz. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekroczyć 340 mm od podłoża. Ponadto, przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Elektrobusy mają być napędzane silnikami elektrycznymi zintegrowanymi z piastami kół tylnych o mocy minimum 150 kW. Układ napędu musi odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów.

Energia elektryczna ma być magazynowana w akumulatorach o pojemności minimalnej 80 kWh wykonanych w technologii LTO. Urządzenia magazynujące energię muszą być ładowane za pomocą zabudowanego na stałe w pojeździe zespołu ładowania baterii trakcyjnych, współpracującym z odbierakami trolejbusowymi. Zespół ładowania baterii musi być dostosowany do pracy z istniejącą siecią trolejbusową o nominalnym napięciu 660 V i stanowić będzie podstawowy układ uzupełniania energii. Ponadto, ładowanie ma się odbywać za pomocą złącza plug-in o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania baterii zastosowanych w elektrobusie poprzez gniazdo w systemie CCS (Combo 2) lub gniazda i przewodu umożliwiającego zasilanie zespołu ładującego napięciem 3x400V.

Dla pasażerów przewidziano siedzenia, ukształtowane ergonomicznie, wandaloodporne tj. o powierzchniach gładkich, utrudniających nanoszenie napisów. Wentylację przestrzeni zapewnią okna boczne, a także klimatyzacja. Z kolei kabina kierowcy ma być typu zamkniętego, wydzielona do połowy pierwszych drzwi wejściowych. Znajdzie się w niej m.in. siedzenie pneumatycznie amortyzowane, podgrzewane ustawiane na wysokość i w kierunku wzdłużnym z podłokietnikami z prawej i lewej strony, a także jeden podwójny lub dwa pojedyncze porty USB.

System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne i wewnętrzne. Tablice zewnętrzne – przednia, boczna, a także tablica dla niedowidzących mają być wykonane w technologii LED w kolorze bursztynowym, przy czym część tablicy przedniej przeznaczona do prezentowania numeru linii, jak i tablica dla osób niedowidzących musi być wykonana w technologii LED RGB. We wnętrzu pojazdów znajdzie się tablica informacyjna – wyświetlacz LCD o przekątnej ekranu min. 22 cali – dająca możliwość wyświetlania danych o trasie. Ponadto, w środku pojazdu zamontowana zostanie również tablica diodowa wykonana w całości w technologii RGB, wyświetlająca numer linii, kierunek jazdy oraz przystanki na trasie przejazdu.

Czego chce TLT?

Po analizie SIWZ raczej nie należy się spodziewać rewolucji podczas otwarcia ofert. Choćby kryterium oceny ofert w postaci szyby czołowej trzyczęściowej może skutecznie odstraszyć niektórych producentów od złożenia swojej oferty. Z pewnością na placu boju pozostanie niezmiennie jeden. Który? Tego dowiemy się podczas otwarcia ofert, które zaplanowano na dzień 12 listopada.