Jakich autobusów szuka MZK Bydgoszcz? Analiza SIWZ
MZK Bydgoszcz w dniu 10 sierpnia ogłosiło przetarg na dostawę 12 sztuk autobusów przegubowych, fabrycznie nowych w wersji miejskiej, zasilanych olejem napędowym, spełniających normę EURO 6 o roku produkcji 2022, o czym pisaliśmy TUTAJ.
Jak zwykle przyszedł czas na szczegółową analizę SWZ.
KRYTERIA OCENY OFERT
MZK będzie oceniać oferty z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny (82%), materiału lub technologii wykonania konstrukcji nadwozia i poszycia autobusów (15%), liczby miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi (3%). Wśród kryteriów pozacenowych zamawiający premiuje następujące rozwiązania:
- materiał lub technologia wykonaniakonstrukcji nadwozia i poszycia ze stali nierdzewnej, aluminium lub ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej całej, kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym dla całego zamówienia autobusów – 15 pkt,
- powyżej 16 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 3 pkt.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
MZK chce autobusów o długości od 17,9 do 18,2 m, mogących przewieźć minimum 135 pasażerów. Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej długości autobusu, bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu (z wyjątkiem stopni umożliwiających zajęcie miejsca w ostatnim rzędzie siedzeń autobusu) oraz bez stopni we wszystkich drzwiach autobusu. Wymiana pasażerów ma się odbywać przez czworo drzwi dwuskrzydłowych o szerokości nie mniejszej niż 1200 mm, otwieranych do wewnątrz. Pojazdy będą napędzane silnikiem spełniającym normę emisji spalin EURO 6, o mocy minimum 250 kW.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Stanowisko pracy kierowcy to wydzielona kabina w pełni zabudowana na pełnej szerokości autobusu oddzielająca pierwsze skrzydło pierwszych drzwi od przestrzeni pasażerskiej wyposażona w okienko do sprzedaży biletów z półką na pieniądze. Wyjście kierowcy z kabiny musi być zapewnione zarówno od strony przestrzeni pasażerskiej, jak też przez pierwsze skrzydło pierwszych drzwi. W kabinie znajdzie się m.in. fotel, gniazdo USB, uchwyt do mocowania rozkładu, uchwyt (podstawka) umożliwiająca bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie lub zawieszenie typowego kubka o pojemności ok. 0,5l, a także radioodbiornik samochodowy.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach odpornych na ścieranie i zabrudzenia. Szkielety siedzeń mają być wykonane z tworzywa sztucznego, wyklejone wykładziną tapicerowaną nie palną z możliwością demontażu i montażu. Zewnętrzny system informacji pasażerskiej to tablice wykonane w technologii LED w kolorze żółto-pomarańczowym. Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica umieszczona za kabiną kierowcy oraz za obrotnicą. Funkcję tablicy powinien pełnić wyświetlacz elektroniczny, zbudowany na bazie czerwonych diod dwurzędowych. Dodatkowo autobusy powinny być wyposażone w komplet tablic zawierających wykaz przystanków w formie tzw. „koralików”, umieszczonych wewnątrz pojazdu po prawej lub lewej stronie.
KTO MA SZANSE?
Zaledwie dwa kryteria pozacenowe nie pozostawiają pola do dywagacji na temat możliwych rozstrzygnięć w przetargu. SWZ jest liberalne, podobnie jak kryteria oceny ofert. W takiej sytuacji producenci będą mieli równe szanse i zapewne powalczą o zamówienie ceną. Zatem stawiamy na klasyczne starcie – Mercedes vs Solaris. Czy tak będzie? Dowiemy się podczas otwarcia ofert, które nastąpi w dniu 10 września.