Jakich gazowych autobusów chcą Starachowice? Czas na SIWZ!
Gmina Starachowice ogłosiła przetarg na dostawę 20 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG.
Zakup autobusów jest dofinansowany w ramach dwóch projektów: „Poprawa komunikacji publicznej w Starachowicach poprzez modernizację infrastruktury i zakup taboru niskoemisyjnego” - 7 sztuk oraz projektu „Poprawa komunikacji publicznej w Starachowicach poprzez modernizację infrastruktury i zakup taboru niskoemisyjnego – etap II” - 13 sztuk. Nowe autobusy mają być dostarczone w ciągu 12 miesięcy od dnia podpisania umowy, przy czym nie wcześniej niż 10 stycznia 2022 roku.
Przetargowe formalności
Do potencjalnych oferentów należy wykazanie wykonanych dostaw w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej jednej dostawy zawierającej w swoim zakresie dostawę minimum 10 sztuk fabrycznie nowych autobusów zasilanych CNG.
Ponadto, wymagane jest posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej na kwotę minimum 10 000 000,00 PLN brutto, w okresie nie wcześniejszym niż 1 miesiąc przed upływem terminu składania ofert. W przedmiotowym postępowaniu oferta musi być zabezpieczona wadium w wysokości 200 000,00 PLN.
Na co stawiają Starachowice?
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), oceny technicznej (40%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, Starachowice premiują następujące rozwiązania:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- konstrukcja szkieletu wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości zabezpieczonej antykorozyjnie metodą kataforezy całopojazdowej – 10 pkt,
- emisja CO2 poniżej 850 g/km – 10 pkt,
- zużycie energii poniżej 16 MJ/km – 10 pkt,
- zawieszenie niezależne – 10 pkt,
- liczba miejsc siedzących z niskiej podłogi większa bądź równa 10 – 10 pkt,
- dolne poszycia boczne zewnętrzne dzielone w pionie mocowane na wkręty – 10 pkt,
- autobus posiada homologację pojazdu hybrydowego - autobus posiada funkcję rekuperacji energii - silnik spalinowy autobusu jest wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa wynosi co najmniej 10 kW – 20 pkt,
- unifikacja silnika – 20 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla Starachowic mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi od 320-340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem spalinowym o zapłonie iskrowym, zasilanym sprężonym gazem ziemnym (CNG) o zmniejszonej emisji zanieczyszczeń spełniających co najmniej aktualne wymagania norm EURO 6. Pojemność skokowa silnika ma być wyższa niż 7 000 cm3, a moc nie może być niższa niż 180 kW. Zbiorniki na paliwo CNG będą umiejscowione na dachu autobusu.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie profilowane, pokryte tapicerką odporną na zabrudzenia, ścieranie i zniszczenia. Tworzywo konstrukcji fotela powinno być odporne na malowanie graffiti, łatwo zmywalne. Do dyspozycji pasażerów będą dwa pojedyncze porty USB. Z kolei kabina kierowcy ma być typu półzamkniętego, umożliwiająca umieszczenie tablicy informacyjnej widocznej od strony przestrzeni pasażerskiej. Kierowcy będą mogli w czasie pracy korzystać z wieszaka na ubranie umieszczonego na ścianie za fotelem półki lub schowka do przewożenia co najmniej jednej typowej butelki 0,5l (w pozycji stojącej) oraz uchwytu (podstawki) umożliwiającej bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie typowej szklanki (kubka) o pojemności do 0,5 l. Zarówno przestrzeń pasażerska, jak i kabina kierowcy będą klimatyzowane.
Nasze typy
Po preferencjach Starachowic widać, że Solaris byłby tutaj w trudnej sytuacji punktowej i z tego też powodu prawdopodobnie odpuści ten przetarg. W grze pozostają producenci autobusów, którzy jednocześnie pod tą samą marką sprzedają silniki oraz ci, którzy stawiają na kataforezę. Nietrudno się zatem domyślić, że jednym z faworytów będzie tu MAN. Czy rzeczywiście? Przekonamy się w dniu 7 grudnia kiedy zaplanowano otwarcie ofert.