Jaki będzie czwarty elektryk dla Wejherowa? Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacji w Wejherowie poszukuje dostawcy jednego fabrycznie nowego elektrycznego autobusu miejskiego o długości 12 metrów.
O aktualnych zakupach MZK pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Przyglądamy się zapisom SWZ pod kątem preferencji zamawiającego.
Ocena ofert
MZK zamierza wybrać najkorzystniejszą ofertą na podstawie aż siedmiu kryteriów:
- cena brutto – 55%,
- okres gwarancji całopojazdowej – 8%,
- okres gwarancji na baterie trakcyjne – 4%,
- zużycie energii elektrycznej (w kWh/100 km) wg E- SORT 2 – 10%,
- pojemność akumulatorów trakcyjnych– 10%,
- wyposażenie pojazdu – 11%,
- bezpieczeństwo - 2%.
Bierzemy pod lupę kryteria pozacenowe, gdzie zamawiający premiuje:
- co najmniej 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej – 8 pkt,
- co najmniej 9 lat gwarancji na baterie trakcyjne – 4 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 10 pkt,
- pojemność nominalna akumulatorów trakcyjnych ponad 250 kWh – 10 pkt,
- klimatyzacja z pompą ciepła – 2 pkt,
- silniki asynchroniczne w osi napędowej – 6 pkt,
- szyba czołowa dzielona w pionie – 1 pkt,
- 10 i więcej miejsc dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi – 2 pkt,
- asystent zapobiegający najechaniu na obiekty ruchome i nieruchome przed pojazdem z funkcją ostrzegania akustycznego i optycznego -1 pkt,
- asystent kontroli prawej strony sygnalizującego optycznie lub/i akustycznie możliwość kolizji z obiektami ruchomymi i/lub nieruchomymi znajdującymi się w polu skrętu pojazdu (w strefie ryzyka kolizji) oraz przy zmianie pasa ruchu – 1 pkt.
Wymagania MZK
Czwarty elektrobus dla MZK powinien cechować się długością w przedziale od 11,6 do 12,2 m, zaś jego wysokość nie może przekroczyć 3,3 m. Autobus ma przewieźć minimum 71 pasażerów, z czego przynajmniej 26 pojedzie na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów odbywać się będzie przez troje drzwi w układzie 2-2-2. Elektryk ma być napędzany silnikiem elektrycznym (lub zespołem silników elektrycznych). Pojazd będzie wyposażony w system odzyskiwania energii hamowania do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji. Akumulatory trakcyjne mają zagwarantować zasięg autobusu minimum 150 km na jednym ładowaniu. Ładowanie baterii będzie odbywać się za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania. Szkielet autobusu musi być przystosowany do montażu pantografu na dachu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Miejsce pracy kierowcy to kabina półotwarta. Wymagane jest zastosowanie dodatkowej szyby, stanowiącej przedłużenie szyby w drzwiach kabiny w stronę przedniej szyby pojazdu. Udogodnieniem dla kierowców będzie lodówka o pojemności minimum 2 litrów. W przedziale pasażerskim przewidziano fotele o budowie modułowej, profilowane. Stelaże i uchwyty foteli mają być wykonane z tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem. Tapicerka foteli powinna wykazywać właściwości antybakteryjne.
Tablice kierunkowe zewnętrzne będą wykonane w technologii LED z diodami koloru białego rozdzielonymi od siebie specjalnymi lamelami ułatwiającymi czytelność wyświetlanego tekstu. Z kolei wewnątrz informację pasażerską zapewni wyświetlacz LCD o rozmiarze co najmniej 29 cali.
Powtórka?
Tak jak przy po przednim przetargu, tak i obecnie możemy spodziewać się przynajmniej dwóch ofert. Jedynym ograniczeniem dla wykonawców może być wymagana maksymalna wysokość autobusów, która nie może przekroczyć 3,3 m. Jednak w poprzednim przetargu na elektryki, na prośbę jednego z wykonawców, MZK zmieniło ten zapis. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 10 sierpnia.