Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jak zmieniło się autobusowe SWZ w Ostrowcu? Kto zyskał, a kto stracił?

infobus
04.10.2021 08:30
Ostrowiec Świętokrzyski ponowił przetarg na dostawę 9 nowych autobusów z silnikiem Diesla. Informowaliśmy o tym tutaj

Miastu zdecydowanie zależy na czasie, toteż urzędnicy skrócili wymagany termin dostawy autobusów z 330 dni poprzednio do – 300 dni. Czy zmiany są widoczne również w pozostałych zapisach SWZ? Sprawdzamy.

ZMIANY W PUNKTACJI

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących tylko dwóch kryteriów: ceny (60%) i właściwości technicznych i eksploatacyjnych (40%). Zniknęło zatem kryterium „okresu gwarancji”, a waga z tego kryterium przeszła do właściwości technicznych i eksploatacyjnych, które zyskały 5%.

W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, również widzimy zmiany. Obecnie najwięcej punktów można zdobyć za:

  • spalanie paliwa w wysokości poniżej 33,5 l/100 km (poprzednio - 31,0 l/100 km) – 10 pkt (poprzednio 16 pkt),
  • poszycie boczne pod linią okien montowane bez klejenia, spawania, zgrzewania – 15 pkt,
  • szyba przednia jednoczęściowa z dodatkową szybą tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie – 15 pkt,
  • materiał konstrukcyjny szkieletu (kratownicy) ramy podwozia - profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 6 pkt (poprzednio 10 pkt),
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium, tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym, tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, szkło hartowane, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego (poprzednio  - blachy zabezpieczone metodą kataforezy) – 10 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi powyżej 8 – 10 pkt,
  • układ klimatyzacji z ilością czynnika do 3,5 kg – 5 pkt,
  • wszystkie troje drzwi z wysokością wejścia (podłogi) do 320 mm – 5 pkt.

W stosunku do poprzedniego przetargu zniknęło kryterium silnika tego samego producenta co autobus.

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Autobusy dla Ostrowca mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,30 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 180 kW. Silnik ma być wyposażony w system zatrzymania i ruszania wraz z systemem inteligentnego zarządzania energią, mający bezpośredni wpływ na obniżenie zużycia paliwa.

Pojazdy będą posiadać klimatyzację dwustrefową przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. Miejsce pracy kierowcy ma być wydzielone, typu zamkniętego. Znajdzie się tam m.in. fotel podgrzewany z zawieszeniem pneumatycznym i pełną regulacją bezstopniową w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, a nadto co najmniej dwa schowki, miejsce np. półka lub schowek do przewożenia co najmniej 1 sztuki typowej butelki 0,5l (w pozycji stojącej) oraz uchwyt (podstawka) umożliwiający bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie typowej szklanki (kubka) o pojemności do 0,3l, dwa gniazda do ładowania urządzeń mobilnych.

Z kolei w przestrzeni pasażerskiej do dyspozycji podróżnych będą siedzenia o ergonomicznym kształcie oraz odporne na akty wandalizmu, pokryte welurem o wyższej jakości. Zamawiający wskazał, że system informacji pasażerskiej zostanie zamontowany w nowych autobusach przez wykonawcę wybranego w przetargu pod nazwą „System dynamicznej informacji pasażerskiej oraz karty miejskiej”.

KTO ZYSKAŁ? KTO STRACIŁ?

Ostatnio wskazywaliśmy, że biorąc pod uwagę punktację za „technikę” Solaris raczej nie ma czego szukać w tym przetargu, a faworytem był MAN.

Teraz wydaje się, że przewaga MAN-a mocno stopniała, choćby przez brak kryterium unifikacji silnika i producenta autobusu. Mniejszą przewagę MAN zyska nad Solarisem również za KTL.

Pozostaje zatem walka ceną, a przypomnijmy, że ostatnio to Solaris był tańszy. Jak będzie tym razem? Oferty cenowe wykonawców poznamy w dniu 27 października.