Jak zmieniło się autobusowe SWZ w Ostrowcu? Kto zyskał, a kto stracił?
Ostrowiec Świętokrzyski ponowił przetarg na dostawę 9 nowych autobusów z silnikiem Diesla. Informowaliśmy o tym tutaj
Miastu zdecydowanie zależy na czasie, toteż urzędnicy skrócili wymagany termin dostawy autobusów z 330 dni poprzednio do – 300 dni. Czy zmiany są widoczne również w pozostałych zapisach SWZ? Sprawdzamy.
ZMIANY W PUNKTACJI
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących tylko dwóch kryteriów: ceny (60%) i właściwości technicznych i eksploatacyjnych (40%). Zniknęło zatem kryterium „okresu gwarancji”, a waga z tego kryterium przeszła do właściwości technicznych i eksploatacyjnych, które zyskały 5%.
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, również widzimy zmiany. Obecnie najwięcej punktów można zdobyć za:
- spalanie paliwa w wysokości poniżej 33,5 l/100 km (poprzednio - 31,0 l/100 km) – 10 pkt (poprzednio 16 pkt),
- poszycie boczne pod linią okien montowane bez klejenia, spawania, zgrzewania – 15 pkt,
- szyba przednia jednoczęściowa z dodatkową szybą tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie – 15 pkt,
- materiał konstrukcyjny szkieletu (kratownicy) ramy podwozia - profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 6 pkt (poprzednio 10 pkt),
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium, tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym, tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, szkło hartowane, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego (poprzednio - blachy zabezpieczone metodą kataforezy) – 10 pkt,
- liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi powyżej 8 – 10 pkt,
- układ klimatyzacji z ilością czynnika do 3,5 kg – 5 pkt,
- wszystkie troje drzwi z wysokością wejścia (podłogi) do 320 mm – 5 pkt.
W stosunku do poprzedniego przetargu zniknęło kryterium silnika tego samego producenta co autobus.
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Autobusy dla Ostrowca mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,30 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 180 kW. Silnik ma być wyposażony w system zatrzymania i ruszania wraz z systemem inteligentnego zarządzania energią, mający bezpośredni wpływ na obniżenie zużycia paliwa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazdy będą posiadać klimatyzację dwustrefową przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. Miejsce pracy kierowcy ma być wydzielone, typu zamkniętego. Znajdzie się tam m.in. fotel podgrzewany z zawieszeniem pneumatycznym i pełną regulacją bezstopniową w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, a nadto co najmniej dwa schowki, miejsce np. półka lub schowek do przewożenia co najmniej 1 sztuki typowej butelki 0,5l (w pozycji stojącej) oraz uchwyt (podstawka) umożliwiający bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie typowej szklanki (kubka) o pojemności do 0,3l, dwa gniazda do ładowania urządzeń mobilnych.
Z kolei w przestrzeni pasażerskiej do dyspozycji podróżnych będą siedzenia o ergonomicznym kształcie oraz odporne na akty wandalizmu, pokryte welurem o wyższej jakości. Zamawiający wskazał, że system informacji pasażerskiej zostanie zamontowany w nowych autobusach przez wykonawcę wybranego w przetargu pod nazwą „System dynamicznej informacji pasażerskiej oraz karty miejskiej”.
KTO ZYSKAŁ? KTO STRACIŁ?
Ostatnio wskazywaliśmy, że biorąc pod uwagę punktację za „technikę” Solaris raczej nie ma czego szukać w tym przetargu, a faworytem był MAN.
Teraz wydaje się, że przewaga MAN-a mocno stopniała, choćby przez brak kryterium unifikacji silnika i producenta autobusu. Mniejszą przewagę MAN zyska nad Solarisem również za KTL.
Pozostaje zatem walka ceną, a przypomnijmy, że ostatnio to Solaris był tańszy. Jak będzie tym razem? Oferty cenowe wykonawców poznamy w dniu 27 października.