Jak zmienić stanowisko kierowcy autobusu? Nowa Citea

infobus
25.04.2021 09:00

W tym roku holenderska firma VDL Bus & Coach przedstawi nową generację autobusów miejskich Citea, które została zaprojektowana tylko jako wersja elektryczna.

Od początku powstało także stanowisko kierowcy, czyli jest to aktualnie jedna z najnowszych propozycji w tym zakresie. Sprawdzamy, co się zmieniło.

Całodniowe miejsce pracy

-„Kryzys COVID-19 pokazał nam, że kierowcy autobusów odgrywają także ważne role społeczne” - mówi Alex de Jong, business manager w VDL ds. transportu publicznego. -„Dbają oni o to, aby dzieci były dowożone do szkoły, a personel medyczny przyjeżdżał na czas do pracy. Zadowolony kierowca zawsze był jednym z naszych najważniejszych celów. Dlatego przygotowując się do wprowadzenia nowej generacji autobusów Citea, nasi projektanci przeprowadzili wywiady z dziesiątkami kierowców - i to w kilku europejskich krajach - w celu określenia ich potrzeb: co jest dla nich ważne, czego brakuje, co należy zmienić, a co jest dobre.”

Na podstawie wyników tych badań stworzono ideał kabiny kierowcy wg VDL – z akcentem na ergonomię, łatwość obsługi, komfort i bezpieczeństwo. Ulepszone stanowisko było kilkakrotnie testowane m.in. przez organizacje branżowe, w tym holenderski instytut przemysłowy Gezond Transport i niemiecki Verband Deutscher Verkehrunternehmen (VDV).

Opera Zrzut Ekranu 2021 04 23 163923 Www.facebook.com
Opera Zrzut Ekranu 2021 04 23 163923 Www.facebook.com

Co zmieniono?

Efekt tych wszystkich konsultacji wprowadzono w prototypie Nowej Citei. To m.in.:

  • kabina pełna, typu zamkniętego,
  • poprawiono pozycję siedzącą kierowcy,
  • prowadzący pojazd ma teraz większy zakres regulacji całego stanowiska – zarówno siedzenia, jak i kolumny kierownicy oraz deski,
  • do kierowania pojazdem kierowca używa minimalnej siły. Zredukowano także drgania na kierownicy.
  • kierowca ma wystarczającą przestrzeń do przechowywania swoich rzeczy w kabinie.
  • poprawiono ergonomię i interakcję kierowcy z pojazdem poprzez bardziej ergonomiczne rozmieszczenie najważniejszych przycisków na desce rozdzielczej.
  • przewidywano również przyszły rozwój systemów płatności i autonomicznej jazdy.

To wszystko brzmi bardzo dobrze - czekamy na pierwszy test!

Opera Zrzut Ekranu 2021 04 23 163958 Www.facebook.com
Opera Zrzut Ekranu 2021 04 23 163958 Www.facebook.com

Kiedy premiera?

Citea nowej generacji miała zostać pokazana po raz pierwszy na targach Busworld 2021, ale ta impreza została odwołana z powodu pandemii. Teraz czekamy na nowy termin i nowe miejsce holenderskiego debiutu.

Na dzisiaj wiemy, że:

  • pojazdy już można zamawiać w czterech wariantach długości: 12,2 m, 13,5 m, 14,9 m i 18,1 m. Wersja 13,5 metra ma dwie osie, co może konkurować z jednostką trzyosiową pod względem liczby miejsc siedzących. Pierwsze egzemplarze New Citea zamówiło fińskie miasto Lahti
  • W nowej Citei akumulatory zintegrowane są z podłogą, zapewniając więcej miejsca dla pasażerów. W każdym wariancie to co najmniej 45 miejsc siedzących, a w wariancie 13,5-metrowym autobus można przewozić aż 110 pasażerów.
  • nowa generacja ma w pełni elektryczny układ napędowy, a jej zasięg wynosi do 600 km bez pośredniej sesji ładowania. To odpowiedź na zapotrzebowanie na elektryczny transport na liniach regionalnych.
  • umieszczając akumulatory w podłodze, środek ciężkości autobusu jest niżej, co zapewnia bardziej stabilne prowadzenie na drodze.
  • dla tej nowej generacji VDL Bus & Coach opracował kompozytową ścianę boczną, która składa się z jednego elementu. Powoduje to mniejsze wibracje i zmniejsza hałas, co wpływa na komfort pasażerów. Poprawia także izolację autobusu, zmniejszając potrzebę ogrzewania i chłodzenia. Co więcej, taka kompozytowa konstrukcja ściany bocznej jest 15% lżejsza niż konwencjonalna ściana boczna.
Opera Zrzut Ekranu 2021 04 23 164022 Www.facebook.com
Opera Zrzut Ekranu 2021 04 23 164022 Www.facebook.com

Pierwszy duży kontrakt

Po Lahti, kolejne nowe autobusy Citea zamówiła firma Hermes Eindhoven, która skieruje je na linii w Brabancji Południowo-Wschodniej, gdzie właśnie wygrała liniowy kontrakt. Dostawa obejmuje na 32 pojazdy i jest jak na razie największym zamówieniem na pojazdy z nowej generacji VDL.

Wszystkie zakontraktowane przez Hermesa egzemplarze to model LF-122 o długości 12,2 metra o pojemności maksymalnej do 110 osób

Opera Zrzut Ekranu 2021 04 23 164103 Www.facebook.com
Opera Zrzut Ekranu 2021 04 23 164103 Www.facebook.com