Jak zmienić stanowisko kierowcy autobusu? Nowa Citea

W tym roku holenderska firma VDL Bus & Coach przedstawi nową generację autobusów miejskich Citea, które została zaprojektowana tylko jako wersja elektryczna.
Od początku powstało także stanowisko kierowcy, czyli jest to aktualnie jedna z najnowszych propozycji w tym zakresie. Sprawdzamy, co się zmieniło.
Całodniowe miejsce pracy
-„Kryzys COVID-19 pokazał nam, że kierowcy autobusów odgrywają także ważne role społeczne” - mówi Alex de Jong, business manager w VDL ds. transportu publicznego. -„Dbają oni o to, aby dzieci były dowożone do szkoły, a personel medyczny przyjeżdżał na czas do pracy. Zadowolony kierowca zawsze był jednym z naszych najważniejszych celów. Dlatego przygotowując się do wprowadzenia nowej generacji autobusów Citea, nasi projektanci przeprowadzili wywiady z dziesiątkami kierowców - i to w kilku europejskich krajach - w celu określenia ich potrzeb: co jest dla nich ważne, czego brakuje, co należy zmienić, a co jest dobre.”
Na podstawie wyników tych badań stworzono ideał kabiny kierowcy wg VDL – z akcentem na ergonomię, łatwość obsługi, komfort i bezpieczeństwo. Ulepszone stanowisko było kilkakrotnie testowane m.in. przez organizacje branżowe, w tym holenderski instytut przemysłowy Gezond Transport i niemiecki Verband Deutscher Verkehrunternehmen (VDV).
Co zmieniono?
Efekt tych wszystkich konsultacji wprowadzono w prototypie Nowej Citei. To m.in.:
- kabina pełna, typu zamkniętego,
- poprawiono pozycję siedzącą kierowcy,
- prowadzący pojazd ma teraz większy zakres regulacji całego stanowiska – zarówno siedzenia, jak i kolumny kierownicy oraz deski,
- do kierowania pojazdem kierowca używa minimalnej siły. Zredukowano także drgania na kierownicy.
- kierowca ma wystarczającą przestrzeń do przechowywania swoich rzeczy w kabinie.
- poprawiono ergonomię i interakcję kierowcy z pojazdem poprzez bardziej ergonomiczne rozmieszczenie najważniejszych przycisków na desce rozdzielczej.
- przewidywano również przyszły rozwój systemów płatności i autonomicznej jazdy.
To wszystko brzmi bardzo dobrze - czekamy na pierwszy test!
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kiedy premiera?
Citea nowej generacji miała zostać pokazana po raz pierwszy na targach Busworld 2021, ale ta impreza została odwołana z powodu pandemii. Teraz czekamy na nowy termin i nowe miejsce holenderskiego debiutu.
Na dzisiaj wiemy, że:
- pojazdy już można zamawiać w czterech wariantach długości: 12,2 m, 13,5 m, 14,9 m i 18,1 m. Wersja 13,5 metra ma dwie osie, co może konkurować z jednostką trzyosiową pod względem liczby miejsc siedzących. Pierwsze egzemplarze New Citea zamówiło fińskie miasto Lahti
- W nowej Citei akumulatory zintegrowane są z podłogą, zapewniając więcej miejsca dla pasażerów. W każdym wariancie to co najmniej 45 miejsc siedzących, a w wariancie 13,5-metrowym autobus można przewozić aż 110 pasażerów.
- nowa generacja ma w pełni elektryczny układ napędowy, a jej zasięg wynosi do 600 km bez pośredniej sesji ładowania. To odpowiedź na zapotrzebowanie na elektryczny transport na liniach regionalnych.
- umieszczając akumulatory w podłodze, środek ciężkości autobusu jest niżej, co zapewnia bardziej stabilne prowadzenie na drodze.
- dla tej nowej generacji VDL Bus & Coach opracował kompozytową ścianę boczną, która składa się z jednego elementu. Powoduje to mniejsze wibracje i zmniejsza hałas, co wpływa na komfort pasażerów. Poprawia także izolację autobusu, zmniejszając potrzebę ogrzewania i chłodzenia. Co więcej, taka kompozytowa konstrukcja ściany bocznej jest 15% lżejsza niż konwencjonalna ściana boczna.
Pierwszy duży kontrakt
Po Lahti, kolejne nowe autobusy Citea zamówiła firma Hermes Eindhoven, która skieruje je na linii w Brabancji Południowo-Wschodniej, gdzie właśnie wygrała liniowy kontrakt. Dostawa obejmuje na 32 pojazdy i jest jak na razie największym zamówieniem na pojazdy z nowej generacji VDL.
Wszystkie zakontraktowane przez Hermesa egzemplarze to model LF-122 o długości 12,2 metra o pojemności maksymalnej do 110 osób