Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Jak zlikwidować wykluczenie komunikacyjne? FRPA do zmiany?

infobus
18.02.2020 07:00

Mimo rządowego zastrzyku funduszy przeznaczonych nalikwidację białych plam w transporcie lokalnym, w 2019 roku wykorzystano raptemkilka procent z puli dostępnych środków.

Jak podaje serwis prawo.pl: białe plamy w transporcielokalnym są trudne do usunięcia. Samorządów po prostu nie stać na dopłaty. Idlatego mimo rządowego zastrzyku w transporcie lokalnym, w 2019 roku wykorzystanoraptem kilka procent z puli dostępnych środków FRPA. Podobnie może być w tymroku.

Ministerstwo nie wyklucza

Stawka rządowego dofinansowania wynosi 1 zł za przejechanykilometr. Odpowiedzialne za publiczny transport zbiorowy samorządy muszą od siebiedorzucić jeszcze 3 zł. Jak informuje Prawo.pl, w wielu gminach połączeniaautobusowe – zarówno z miastem powiatowym, jak i miastem wojewódzkim, nadal niezostały przywrócone. Powód jest prosty: samorządów nie stać na dopłaty.

O problemach w likwidacji białych plam w transporcielokalnym wie już Ministerstwo Infrastruktury, które nie wyklucza zmian wprogramie wsparcia. W 2020 roku przewozy regionalne z wykorzystaniem środkówfunduszu będą realizowane na obszarze 964 gmin w całej Polsce. Na ten cel z budżetuprzeznaczono łącznie 800 mln zł (w ubiegłym roku było to 300 mln zł).

Podczas ostatniego posiedzenia zarządu Związku PowiatówPolskich wskazywano na konieczność zwiększenia dofinansowania do wozokilometra(jednostka miary długości drogi przebytej przez autobus w określonym czasie,używana do rozliczeń przewoźników ze zleceniodawcami przewozów). Obecnewsparcie ze strony rządu (1 zł) pokrywa zaledwie 1/4 kosztów poza obszaramimiejskimi.

Argumentowano również za klaryfikacją przepisów prawa, którebędą jednoznacznie wskazywać odpowiedzialność za zadania związane z transportemzbiorowym. W 2020 roku do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych złożono 253wnioski, a dopłatą objęto 1741 linii komunikacyjnych.

Posłowie alarmują

W ramach sejmowej interpelacji poseł Krzysztof Truskolaskiprzytacza problemy gmin na Podlasiu, m.in. w powiatach sejneńskim, suwalskim,kolneńskim, monieckim i hajnowskim. Jak podkreśla w odpowiedzi wiceministerinfrastruktury Rafał Weber, w związku ze zrealizowanymi naborami wniosków w2019 roku oraz zawartymi przez wojewodę podlaskiego umowami o dopłatę, naterenie powiatu sejneńskiego utworzono 1 połączenie komunikacyjne. Na 2020 rokorganizatorzy publicznego transportuzbiorowego wystąpili tam z wnioskami o objęcie dopłatą 2 połączeń.

Z kolei na terenie powiatu suwalskiego organizatorzypublicznego transportu zbiorowego nie podjęli dotychczas działańprzywracających połączenia komunikacyjne. Nie wystąpili też z wnioskami oobjęcie dopłatą w 2020 roku. W powiecie kolneńskim utworzono 2 połączenia, wnaborze na 2020 złożono 2 wnioski. W powiecie monieckim utworzono 10 połączeń,organizatorzy wystąpili z wnioskami o objęcie 10 połączeń. W powieciehajnowskim utworzono 5 połączeń, wnioskowano o 1.

Na Pomorzu

Problemy są też na Pomorzu, gdzie, jak zauważa w swojejinterpelacji poseł Beata Maciejewska, likwidowanie komunikacyjnych białych plamnie tylko nie wszędzie się udaje, ale są miejsca, gdzie ich przybyło. Wymieniapowiaty starogardzki, bytowski, kościerski i chojnicki, które są obszaraminajsilniej wykluczonymi komunikacyjnie i nie są w stanie na własną rękęzorganizować transportu dla mieszkańców. Podaje przykład gminy Główczyce wpowiecie słupskim, gdzie mieszkańcy mają problemy z dojazdem m.in. do Lęborka,gdzie wielu z nich pracuje lub się uczy.

Jak podkreśla w odpowiedzi na tę interpelację Rafał Weber,samorządy, jako organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, sąodpowiedzialne za uruchamianie połączeń komunikacyjnych na swoim obszarze.

-„Środki Funduszu mają wesprzeć samorządy w organizacjitransportu autobusowego, a dopłaty stanowią zachętę dla podejmowania działań wtym zakresie” – wskazuje.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury AndrzejBittel mówił w Sejmie, że nie jest wykluczona ewaluacja programu.

-„Będziemy dokonywali analiz i szukali rozwiązań, którejeszcze w większym stopniu będą przeciwdziałały wykluczeniu komunikacyjnemu,przy czym to nie zawsze musi znajdować się w orbicie konkretnych oczekiwańsamorządowców, czyli np. nie 1 zł, a 5 zł, a może poczekajmy jeszcze na jakieśdodatkowe rozwiązania – mówił.

Jak podkreślił, zachęca samorządowców, żebydokonywali analizy swoich potrzeb i potraktowali tworzenie liniikomunikacyjnych jako inwestycję w rozwój.

FRPA w liczbach

Do tej pory w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowychodbyły się trzy nabory. Na 2020 rok złożono 253 wnioski, a dopłatą objęto 1741linii komunikacyjnych. Łączna liczba wozokilometrów na liniach objętychwnioskami to 60 547 342,81, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłatywynosi 59 509 734,93 zł.