Jak punktuje wykonawców MZK Toruń w przetargu na hybrydy? Analiza SWZ
MZK Toruń wzbogaci się o cztery nowe autobusy hybrydowe. Takich pojazdów może być o dwa więcej, jeśli przewoźnik zdecyduje się skorzystać z prawa opcji.
O warunkach formalnych tego przetargu pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Standardowo, aktualnie zaglądamy do SWZ.
Na co stawia MZK Toruń?
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (70%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (23%), kosztów emisji CO2 (3%), kosztów emisji NOx, PM, THC (2%), kosztów zużycia energii (2%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, MZK premiuje następujące rozwiązania:
- pojemność skokowa silnika od 9000 cm3 do 11000 cm3 – 15 pkt,
- szyba przednia dzielona w osi pionowej i osobna szyba tablicy systemu informacji pasażerskiej – 5 pkt,
- oś przednia – belka sztywna wyposażona w stabilizator toru jazdy – pkt,
- spełnienie wymogu homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 5 pkt,
- oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdu wykonane w systemie LED – 5 pkt,
- przegląd co 40 tys. km i więcej – 5 pkt,
- najniższe zużycie paliwa – 20 pkt,
- najniższy koszt eksploatacji w okresie gwarancji – 35 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla MZK Toruń mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m i wysokość do 3,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 150 kW. Silnik spalinowy wspomagany będzie w czasie jazdy pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa ma wynosić co najmniej 14 kW. Pojazdy mają być wyposażone w funkcję odzysku i magazynowania energii, która następnie będzie wykorzystana do wspomagania napędu autobusu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie z tworzywa sztucznego, gładkiego, atestowane z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną o runie minimum 80 % wełny, z możliwością ich montażu i demontażu. Siedzenia mają być odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB zamocowanym do poręczy. Z kolei kabina kierowcy ma być wydzielona i w pełni oddzielona od przestrzeni pasażerskiej. Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów.
Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe lub klapkowe tablice zewnętrzne. W przypadku tablic klapkowych każdy płatek ma być podświetlany indywidualną diodą, zaś przy zastosowaniu tablic diodowych – mają to być diody koloru białego jaskrawego lub bursztynowego. Wewnątrz ma być panel LCD oparty na monitorze o przekątnej minimum 23 cali, kompatybilny z komputerem pokładowym, zapewniający możliwość pokazania w sposób czytelny aktualnie realizowanego przebiegu trasy.
Naszym zdaniem…
Analiza SWZ prowadzi do wniosku, że hybrydy dla Torunia mają być przede wszystkim tanie, ale również ekonomiczne w eksploatacji. Zatem o zwycięstwie wykonawcy zadecyduje nie tylko cena, ale również i zużycie paliwa oraz koszty eksploatacji. Producenci mają zatem otwarte pole do manewru. Otwarcie ofert odbędzie się 23 lutego.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://mzk-torun.ezamawiajacy.pl/pn/mzk-torun/demand/notice/public/119727/details