Jak punktuje producentów autobusów elektrycznych MZK Oświęcim? Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu jest w trakcie poszukiwań dostawców dziewięciu nowych autobusów elektrycznych.
Będą to elektrobusy o różnych długościach, toteż zamawiający dopuścił możliwość składania ofert częściowych. O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej. Pora sprawdzić szczegółową specyfikację zamawianych pojazdów.
Wybór najkorzystniejszej oferty
Wszystkie trzy części przetargu będą oceniane według trzech kryteriów: ceny (60%), warunków technicznych i eksploatacyjnych (30%), gwarancji i serwisu (10%). Różnice pojawiają się w kryteriach technicznych.
I tak – w przypadku części 1 zamówienia (autobusy MIDI) MZK przyzna najwięcej punktów za:
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - tworzywa sztuczne, aluminium, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) – 10 pkt,
- liczba miejsc pasażerskich siedzących i stojących powyżej 59 – 10 pkt,
- liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi powyżej 11 – 10 pkt,
- poszycie boczne pod linią okien montowane bez klejenia, spawania, zgrzewania – 5 pkt,
- spełnienie przez autobus wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z wymogami Regulaminu nr 29-01 EKG ONZ lub nowszy – 5 pkt,
- zużycie energii do 0,8 kWh / 1 km – 10 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich - Regulamin nr 66-01 EKG ONZ lub nowszy – 5 pkt,
- zastosowanie silnika elektrycznego centralnego – 10 pkt,
- szyba przednia dzielona pionowo w osi pojazdu, dodatkową szybą tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie – 10 pkt,
- zawieszenie osi przedniej – sztywna belka ze stabilizatorem – 5 pkt,
- pojemność baterii powyżej 300 kWh – 10 pkt,
- tablica przednia, boczna i tylna zabudowane w osobnych schowkach, nie w przestrzeni pasażerskiej – niedostępne dla pasażerów – 5 pkt,
- niska podłoga na całej długości autobusu – 10 pkt.
Dla autobusów MAXI, zamawiający przewidział premie za następujące rozwiązania techniczne:
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - tworzywa sztuczne, aluminium, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) – 10 pkt,
- liczba miejsc pasażerskich siedzących i stojących powyżej 81 – 10 pkt,
- liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi powyżej 13 – 10 pkt,
- poszycie boczne pod linią okien montowane bez klejenia, spawania, zgrzewania – 10 pkt,
- spełnienie przez autobus wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z wymogami Regulaminu nr 29-01 EKG ONZ lub nowszy – 5 pkt,
- zużycie energii do 0,9 kWh / 1 km – 10 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich - Regulamin nr 66-01 EKG ONZ lub nowszy – 5 pkt,
- zastosowanie silnika elektrycznego centralnego – 10 pkt,
- szyba przednia dzielona pionowo w osi pojazdu, dodatkową szybą tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie – 10 pkt,
- zawieszenie osi przedniej – sztywna belka ze stabilizatorem – 5 pkt,
- pojemność baterii powyżej 351 kWh – 10 pkt,
- tablica przednia, boczna i tylna zabudowane w osobnych schowkach, nie w przestrzeni pasażerskiej – niedostępne dla pasażerów – 5 pkt.
Dla autobusu MEGA zamawiający punktuje:
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - tworzywa sztuczne, aluminium, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) – 10 pkt,
- liczba miejsc pasażerskich siedzących i stojących powyżej 131 – 10 pkt,
- liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi powyżej 16 – 10 pkt,
- poszycie boczne pod linią okien montowane bez klejenia, spawania, zgrzewania – 10 pkt,
- spełnienie przez autobus wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z wymogami Regulaminu nr 29-01 EKG ONZ lub nowszy – 5 pkt,
- zużycie energii do 1,2 kWh / 1 km – 10 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich - Regulamin nr 66-01 EKG ONZ lub nowszy – 5 pkt,
- zastosowanie silnika elektrycznego centralnego – 10 pkt,
- szyba przednia dzielona pionowo w osi pojazdu, dodatkową szybą tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie – 10 pkt,
- zawieszenie osi przedniej – sztywna belka ze stabilizatorem – 5 pkt,
- pojemność baterii powyżej 441 kWh – 10 pkt,
- tablica przednia, boczna i tylna zabudowane w osobnych schowkach, nie w przestrzeni pasażerskiej – niedostępne dla pasażerów – 5 pkt.
Autobusy MIDI
Autobusy MIDI powinny mieć długość od 9,2 do 10,5 m, szerokość 2,55 m, a wysokość maksymalnie 3,3 m. Będą to konstrukcje z niską podłogą co najmniej między I a II drzwiami. MZK chce, aby wymiana pasażerów odbywała się poprzez drzwi w układzie 2-2-2 lub 2-2-0. Autobusy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym o mocy min. 160 kW lub silnikami asynchronicznymi w piastach kół 2x 110 kW. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Energia elektryczna będzie gromadzona w magazynach energii, którymi mogą być akumulatory lub inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego, o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do wymienionych powyżej. Zamawiający wymaga aby pojemność magazynów energii elektrycznej wynosiła min. 280 kWh. Autobusy będą dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in. Dodatkowo, na dachu autobusów z przodu (na wysokości osi przedniej) zamontowany ma być pantograf 4-polowy podnoszony, umożliwiający ładowanie magazynu energii mocą min. 180 kW.
Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Fotele pasażerskie będą odporne na akty wandalizmu, pokryte welurem o wyższej jakości (odporne na zabrudzenia, ścieranie i zniszczenie). W standardzie przewidziano gniazda USB, zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy.
Tablice zewnętrzne powinny być diodowe. Z kolei wewnątrz znajdzie się wyświetlacz LCD umieszczony pomiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami w środkowej części autobusu o przekątnej ekranu min. 22 cali, dająca możliwość wyświetlania danych o trasie.
Dodatkowo zamawiający wymaga, aby wykonawca wyposażył autobusy w system zliczania potoków pasażerskich.
Autobusy MAXI i MEGA
Przechodzimy do autobusów klasy MAXI i MEGA, które mają mieć długość odpowiednio – od 11,8 do 12,2 m i 17,9 do 18,2 m, zaś ich wysokość nie może być wyższa niż 3,3 m. Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej długości autobusu. Będą wyposażone w drzwi w układzie 2-2-2 (MAXI) i 2-2-2-2 (MEGA). Autobusy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym o mocy min. 160 kW (MAXI) i 240 kW (MEGA) lub silnikami asynchronicznymi w piastach kół 2x 110 kW. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Zamawiający wymaga aby pojemność magazynów energii elektrycznej wynosiła w autobusach solowych min. 280 kWh, zaś w autobusie przegubowym – min. 400 kWh. Autobusy będą dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in. Dodatkowo, na dachu autobusów z przodu (na wysokości osi przedniej) zamontowany ma być pantograf 4-polowy podnoszony umożliwiający ładowanie magazynu energii mocą min. 180 kW.
W przypadku wyposażenia kabiny kierowcy, przestrzeni pasażerskiej, a także systemu informacji pasażerskiej – MZK ma podobne wymogi jak dla zamawianych autobusów klasy MIDI.
MZK ma faworyta
Mimo, że przetarg został podzielony na trzy części, to bardzo prawdopodobne jest że dostawcą wszystkich autobusów będzie jeden producent. Wynika to z faktu, że kryteria techniczne są bardzo podobne dla wszystkich części. Rozwiązania, które tam widnieją spełnia na pewno Solaris. O zamówienie w autobusach MIDI i MAXI może jeszcze powalczyć ARP, jednak to producent z Bolechowa jest tutaj faworytem. O tym, kto będzie chciał dostarczyć elektrobusy MIDI, MAXI i MEGA dla MZK dowiemy się w dniu 27 marca.
Więcej przetargowych informacji znajduje się na stronie: https://mzk-oswiecim.logintrade.net/zapytania_email,157390,139023ae9b00ab7f55eb8d450793f46b.html