Jak Kraków odbierał elektrobusy Solarisa [FILM]
Od 9 sierpnia 2017 mieszkańcy Krakowa mogą korzystać z 20niskopodłogowych autobusów elektrycznych marki Solaris, które zostały zakupionedzięki unijnym środkom w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaMałopolskiego na lata 2014-2020.
Dostawa zamyka realizację pierwszej umowy podpisanej w kwietniu 2016 roku wramach projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na dostawę 107nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów
-„Od dzisiaj mieszkańcy Krakowa mogą korzystać z 26 autobusów elektrycznych, wtym z 20 najnowszych pojazdów, które dzisiaj po raz pierwszy Państwuprezentujemy. Obecnie Kraków posiada największą liczbę autobusów napędzanychenergią elektryczną w Polsce. Chciałbym przypomnieć, że jesteśmy pierwszymmiastem w Polsce, które uruchomiło regularną linię obsługiwaną autobusamielektrycznymi. To w Krakowie powstała także pierwsza w Polsce stacja doładowania autobusów przez pantograf. A dzisiaj jako pierwsze miasto w Polsceprezentujemy autobus elektryczny przegubowy” – mówił Jacek Majchrowski,Prezydent Miasta Krakowa.
{https://www.youtube.com/watch?v=Hh_3ITUWRFg}
Nowe Urbino 12 electric
Wszystkie zamówione przez MPK Kraków pojazdy sąniskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy (w którym za biletbędzie można zapłacić zarówno monetami, jak i kartą płatniczą), monitoring oraznowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Miła niespodzianka czekana użytkowników urządzeń mobilnych korzystających z komunikacji miejskiej. Napokładzie każdego z autobusów zamontowane zostały po cztery porty/ładowarkiUSB, dzięki którym będzie można uzupełnić baterie smartfonów lub tabletów.
Nowe Solarisy Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK sąwyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie typu SolarisHigh Energy o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electricnapędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna do jegonapędzania gromadzona jest w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 200kWh. Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby: przez zamontowany nadachu pantograf lub podczas przebywania na terenie zajezdni przez złącze typuplug-in.
Wśród 20 przekazanych dzisiaj oficjalnie krakowskiemu MPKautobusów elektrycznych, jeden z nich jest szczególny. Jest to bowiem pojazd znumerem 15000, który został wyprodukowany w fabryce w Bolechowie k/Poznania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Kiedy w 1996 roku wraz z mężem rozpoczynaliśmy nasządziałalność w branży autobusowej, w najśmielszych marzeniach nie wyobrażaliśmysobie, że doczekamy momentu, w którym projektowane i produkowane przez nasząfirmę autobusy w liczbie 15000 sztuk będą jeździć w ponad 600 miastach w 32krajach – powiedziała Solange Olszewska,Założycielka i prezes Zarządu firmy Solaris.
Elektryczne linie
Dzięki najnowszej dostawie 20 autobusów elektrycznych,bezemisyjne Solarisy będą kursować już nie tylko na linii nr 154, ale także naliniach nr 304, 124 oraz 169. Oprócz zakupu autobusów elektrycznych MPK S.A. wKrakowie zainwestowało także w rozbudowę infrastruktury ładującej. Na zajezdniWola Duchacka wybudowano stację na 28 stanowisk ładowania autobusówelektrycznych typu plug-in, natomiast na zajezdni w Nowej Hucie powstała stacjatransformatorowa do ładowania autobusów elektrycznych. A już w 2018 rokuzostanie oddanych do użytku 5 nowych stacji ładowania autobusów przezpantograf: 3 na mieście tj.; na ul. Konopnickiej, Piaszczystej, oraz druga naulicy Pawiej, a także na zajezdniach na Woli Duchackiej i na Brożka.
-„Wielokrotnie podkreślałem, że zamawiając autobusy chcemypoprawić komfort i bezpieczeństwo naszych pasażerów, mieszkańców Krakowa iturystów. Jednocześnie jednak chcemy mieć tabor przyjazny dla środowiska.Chciałbym tez dzisiaj przypomnieć o naszych planach na przyszłość. Jak jużinformowaliśmy zostało podpisane przez nas porozumienie z Narodowym CentrumBadań i Rozwoju, które zakłada zakup kolejnych 150 autobusów elektrycznych.Jeżeli ta inwestycja zostanie w 100 proc. zrealizowana to pojazdy bezemisyjnebędą stanowić 1/3 krakowskiego taboru autobusowego. – dodaje Rafał Świerczyński,prezes zarządu MPK w Krakowie.
Przypomnijmy, że od czerwca 2016 roku na ulice Krakowawyjechało już prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne ihybrydowe.
„