Jak jest zimno to … testujemy elektrobusy: Wieliczka, Radom i Gryf
W styczniu w trzech polskich miastach – oprócz długodystansowego sprawdzianu MAN i Yutong w Warszawie – trwa zimowy test trzech autobusów elektrycznych.
Dwa z nich – Urbino 12 electric i Urbino 9 LE electric – należą do firmy Solaris Bus & Coach, a trzeci – Lion`s City 18 E – do MAN Truck & Bus Polska. Pojazdy trafiły odpowiednio do PA Gryf na linię 193 z Szemud do Gdyni; do Wieliczki na trasę W1 i do MPK Radom. To rzadko spotykana dynamika autobusowych sprawdzianów w naszym kraju i to jeszcze w bardzo trudnych warunkach eksploatacyjnych. Z drugiej strony to najlepszy moment na zebranie wszechstronnego doświadczenia o elektrykach.
Doświadczony gryf
W styczniu spółka Przewozy Autobusowe Gryf na Pomorzu testuje autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric na linii 193 z Szemud do Gdyni. Tym samym kaszubski przewoźnik chce pobić rekord w liczbie przetestowanych elektryków. Przypomnijmy, że rok temu firma sprawdzała i to w tym samym czasie dwa elektrobusy – jeden MAXI marki Ikarus, drugi MEGA marki MAN.
-„Cały czas interesujemy się tematem elektromobilności i trzymamy rękę na pulsie – stąd m.in. zimowe testy dostępnych na rynku autobusów elektrycznych i to właśnie w najtrudniejszych warunkach eksploatacyjnych (pogodowych i atmosferycznych). Założyliśmy, że jak elektrobus przejdzie test w zimie, to będzie to najlepsza rekomendacja – powiedział Bartosz Milczarczyk, dyrektorem ds. organizacji przewozów w spółce PA Gryf.
Wielicki potencjał
Z kolei Wieliczce spółka Solaris Bus & Coach udostępniła demonstracyjny autobus elektryczny Solaris Urbino 9 LE electric – klasy MIDI, produkowany od 2022 r. w Bolechowie. Można go spotkać m.in. na linii W1. Jego podstawowe dane techniczne to:
- Liczba miejsc ogółem: 61
- Liczba miejsc siedzących: 28
- Liczba miejsc stojących: 33
- Masa własna pojazdu: 11840 kg
- Dopuszczalna masa całkowita: 16000 kg
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przypomnijmy, że Miasto i Gmina Wieliczka planuje zakup sześciu autobusów elektrycznych z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Inwestycja ta jest dofinansowana kwotą blisko 12 mln zł ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozwoli ona też na szybszy rozwój transportu publicznego w Gminie Wieliczka. Aktualnie funkcjonuje tutaj 12 linii autobusowych które docierają do każdej miejscowości w naszej gminie. Zakup kolejnych pojazdów pozwoli na dogęszczenie kursów już funkcjonujących linii i skonstruowanie rozkładów jazdy tak aby autobusy jeździły dużo częściej, czyli np. nie co godzinie ale w godzinach szczytu co 30 minut.
Lew w Radomiu
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu testuje z kolei przegubowy autobus elektryczny MAN Lion’s City 18 E. Najczęściej można go spotkać na liniach 4, 7, 9 i 17. Pojazd dostał w Radomiu tymczasowy numer taborowy 351 i pod takim kodem widać go w aplikacji myBus
-„Autobus ma 18 metrów długości. Jest w nim 41 miejsc siedzących i 80 stojących. Zamontowany na dachu system bateryjny w postaci ośmiu akumulatorów o łącznej mocy 640 kWh zasila dwa silniki centralne: na drugiej oraz trzeciej osi autobusu. Dwa silniki zwiększają możliwość odzyskiwania energii w trakcie hamowania, z wykorzystaniem systemu rekuperacji - objaśnia Dawid Puton, rzecznik MZDiK.
Zanim autobus trafił do Radomia, przetestowały go już przedsiębiorstwa komunikacyjne z Polic, Warszawy, Krakowa, znów Warszawy, Szczecinka, Żukowa, Częstochowy, Wrocławia, kolejny raz Warszawy, Stargardu, znów Wrocławia, Gdańska, Kraśnika, Chojnic, Poznania, Gorzowa Wielkopolskiego, Zamościa, Bydgoszczy, Stalowej Woli, Łodzi oraz Grudziądza.