Iveco wygrywa ze Scanią na 20 autobusów dla PKS Poznań. O 3 pkt

infobus
15.05.2023 16:04

12 maja Związek Powiatowo Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” (do którego należy PKS Poznań) poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 20. hybrydowych autobusów międzymiastowych.

O finansowaniu tego zamówienia z rządowego Polskiego Ładu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. O to zamówienie ubiegały się dwie firmy – Iveco i Scania. Dzięki konkurencyjnym cenom zamawiający najprawdopodobniej skorzysta z prawa opcji – nie wiadomo tylko w jakim zakresie. Tym samym flota PKS Poznań wzrośnie o więcej niż 20 pojazdów. Autobusy mają być dostarczone do zamawiającego nie później niż do końca sierpnia przyszłego roku.

CZTERY KRYTERIA

Zanim przejdziemy do ofert, krótkie przypomnienie , jakie WTR miał preferencje pod względem kryteriów techniczno-użytkowych:

  • zastosowanie niskiej podłogi w przedniej części pojazdu i  wszystkich bezstopniowych wejść do pojazdu – 20 pkt, ten sam producent silnika, co całego pojazdu -  7 pkt,
  • system oczyszczania spalin oparty jedynie na systemie katalitycznej redukcji spalin SCR (bez systemu EGR) - 3 pkt, zaoferowanie jednostki napędowej przystosowanej do zasilania paliwami drugiej generacji typu HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) – 10 pkt, zastosowanie układu „start-stop” – 5 pkt,
  • moment obrotowy silnika spalinowego – 160 Nm i powyżej – 10 pkt,
  • moc szczytowa silnika elektrycznego – 75 kW i więcej – 10 pkt,
  • zastosowanie technologii 48 V w układzie rekuperacji energii – 5 pkt,
  • ogólna liczba miejsc siedzących (wraz z miejscami rozkładanymi) – 47 i więcej – 15 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich siedzących, dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi (w tym również rozkładane) – 12 i powyżej – 8 pkt,
  • możliwość zabudowy półek na podręczny bagaż w tylnej części pojazdu – 2 pkt, zabudowa multifunkcyjnej kierownicy z możliwością zmiany wyświetlanych treści na ekranie deski rozdzielczej kierowcy oraz sterowania mediami bez odrywania rąk od kierownicy – 2 pkt,
  • montaż koła zapasowego poza przestrzenią pasażerską – 3 pkt.

 DWIE OFERTY

Wielkim nieobecnym wielkopolskiego zamówienia jest MAN z modelem Intercity LE 12 EfficientHybrid, którego wymienialiśmy jako jednego z faworytów. Z kolei mimo, że parametry techniczne, jak i specyfikacja pasowała nam do Mercedesa Citaro LE MÜ, to z racji ceny raczej nie spodziewaliśmy się, że EvoBus Polska zaproponuje go WTR. I to się potwierdziło. Natomiast swoje propozycje wielkopolskiemu Związkowi złożyły firmy:

 ABP Bus & Coach z łączną ceną zamówienia 38.007.000,00 zł brutto, w tym cena zamówienia podstawowego to 30.405.600,00 brutto, a cena prawa opcji - 7.601.400,00 brutto. Biorąc pod uwagę tylko podstawę otrzymujemy takie ceny: 30.405.600,00 brutto / 24.720.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Iveco Crossway 12 LE Hybrid na poziomie 1.236.000 PLN netto;

Scania Polska z łączną ceną zamówienia 41 205 000,00 zł brutto, w tym cena zamówienia podstawowego - 32 964 000,00 brutto, a cena prawa opcji - 8 241 000,00 brutto. Biorąc pod uwagę tylko podstawę otrzymujemy takie ceny: 32 964 000,00 brutto PLN brutto / 26.800.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Scania Citywide LE Hybrid na poziomie 1.340.000 PLN netto. To przetargowy debiut tego modelu w Polsce.

Z kolei budżet podstawowy zamawiającego to 35.187.000,00 zł brutto i jest to kwota przeznaczona na pulę 20 autobusów. (z opcją do max. 25 pojazdów). Czyli obie oferty mieszczą się w budżecie i dlatego naszym zdaniem WTR skorzysta z prawa opcji (może nie z całej, ale na pewno z części).

Wybór Iveco

Zamawiający przewidział cztery kryteria oceny ofert:

  • cenę (60%),
  • parametry techniczno-użytkowe (30%),
  • warunki gwarancji i serwisu (5%),
  • termin dostaw (5%).

Ostatecznie wybór komisji padła na model Iveco i ofertę ABP, który wygrał głównie dzięki niższej cenie.

WIELKOPOLSKIE AUTOBUSY

Wszystkie autobusy mają mieć długość od 12,0 do 13,5 m, szerokość od 2,5 do 2,55 m, wysokość max. 3,5 m. Mają być to pojazdy międzymiastowe. Autobusy powinny zapewnić przewóz dla co najmniej 70 pasażerów, w tym minimum 42 na miejscach siedzących (bez fotela kierowcy). Do tego jedno miejsce ma być przystosowane do przewozu pasażera poruszającego się na wózku inwalidzkim. Wymiana pasażerów będzie odbywać się ma poprzez dwoje drzwi w układzie 1-2-0. Autobusy mają być wyposażone w napęd hybrydowy - spalinowo-elektryczny z układem rekuperacji energii hamowania. Łączna maksymalna moc silnika spalinowego i elektrycznego (szczytowa) ma mieścić się w przedziale od 280 - 400 kW.

Dla kierowcy przewiedziano kabinę typu półzamkniętego, wyposażoną w okienko do sprzedaży biletów (zmawiający nie chce całkowitego odizolowania kierowcy od przestrzeni pasażerskiej). Pasażerowie pojadą na fotelach z tapicerowanym siedziskiem i oparciem, o ergonomicznie wyprofilowanym kształcie z wysokimi oparciami zintegrowanymi z zagłówkiem, wyposażonych w podłokietniki i pasy bezpieczeństwa.

Zamawiający chce, aby tablice zewnętrzne kierunkowe były diodowe w kolorze białym. Z kolei wewnątrz znajdzie się monitor w postaci kolorowego ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 21 cali, który ma prezentować informacje m.in. o numerze linii, przystanku docelowym, temperaturze powietrza panującej na zewnątrz i w przestrzeni pasażerskiej.