Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Iveco Urby CNG dla PKM Tychy po premierze już na liniach!

infobus
01.07.2019 13:00

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach jest już oficjalnie posiadaczem 10 gazowych midibusów Iveco Urby CNG. 29 czerwca autobusy oficjalnie zaprezentowano mieszkańcom miasta. A dziś, 1 lipca wyjechały na linie. To jednak nie koniec, a dobry początek tyskiego „gazo-ciągu”.

Przypomnijmy, że 20 sierpnia 2018 r. PKM podpisał z MMI umowę na dostawę 10 minibusów z silnikami zasilanymi sprężonym gazem ziemnym. Kontrakt opiewa na 7 749 000 PLN brutto. Jeden Iveco 72C Urby CNG to wydatek rzędu 630 000 PLN netto. Autobusy już oficjalnie zostały przekazane tyskiemu przewoźnikowi. A to oznacza początek dostaw w ramach jego ambitnego gazowego projektu taborowego.

Każdy z gazowych Iveco umożliwia podróż 33 pasażerom, w tym 10 na miejscach siedzących. MMI zastosowało w gazowych Urby fotele Ster MB. W części niskopodłogowej, którą zlokalizowano na tylnym zwisie zamontowano dwa rozkładane siedziska. Dostęp na pokład jest zapewniony przez dwa wejścia w układzie 0-1-2. MMI zastosowało drzwi odskokowe.

Sercem pojazdu jest niespełna trzylitrowy gazowy silnik FPT. Jednostka o mocy 100 kW osiąga 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest ona zblokowana z automatyczną skrzynią biegów. Zbiorniki na CNG umiejscowiono na dachu autobusu. Ich pojemność wodna to 220 l.

Autobusy są monitorowane oraz klimatyzowane. Naturalna wentylacja jest zapewniona przy trzy przesuwne okna. Małe Iveco posiadają po dwa porty z gniazdami USB oraz WiFi. Na pewno dobrym pomysłem był montaż przyciemnianych szyb.

Przechodzimy do SIP-u. MMI zastosowało urządzenia bydgoskiego SiMS-a. Na zewnątrz mamy więc trzy tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości. Boczna to wyświetlacz RGB, który pozwala na pokazywanie linii w innym kolorze niż kierunek. W środku znajdujemy aż dwie tablice. Za kabiną kierowcy zamontowaną diodowe urządzenie typu TML. Z kolei po prawej stronie, przed pierwszymi drzwiami zamontowano LCD 23″. Nie mogło oczywiście zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków i GPS. Całością steruje autkomputer SIL z dotykowym interfejsem.

Początek „gazo-ciągu”
Gazowe midibusy Iveco to pierwsza dostawa w ramach ambitnego planu PKM Tychy zakładającego odmłodzenie floty w oparciu o CNG. Następne w kolejce są debiutujące w Polsce SOR-y BNG10,5. Przewoźnik otrzyma osiem takich autobusów. Na kolejną dostawę poczekamy do przyszłego roku. Wtedy do Tychów trafią 23 MAN-y Lion's City CNG. Cały program zamkną 23 gazowe „dwunastki”. Ale od kogo? Na razie PKM wybiera między SOR-em, Scanią i Autosanem.