IVECO stawia na BHNS i hybrydę
Podczas czerwcowej Wystawy Transportu Publicznego w Paryżu (Transport Publics 2010) włoski koncern po raz pierwszy zaprezentował swój seryjny hybrydowy autobus –Irisbus Citelis 12M. Obok niego firma na terenach wystawowych Porte de Versailles pokazała: standardowy model Citelis z silnikiem Diesla (24 miejsca siedzące + 1 miejsce dla wózków inwalidzkich);przegubowy Crealis Neo o długości 18,2 m obsługujący na co dzień linie w Dunkierce (38 miejsc siedzących + 1 miejsce dla wózków inwalidzkich) oraz niskowejściowy autobus Crossway LE (32 miejsca siedzące + 2 miejsca na wózki).
Oczywiście uwaga zwiedzających koncentrowała się głównie na światowej premierze IVECO –hybrydowym Citelisie z szeregowym układem firmy BAE Systems. Trzeba tutaj dodać, że Włosi kazali na siebie dość długo czekać i jako w zasadzie ostatni wprowadzili hybrydowy autobus do swojej oferty, mimo, że wcześniej zdobyli ogromne doświadczenie w zakresie elektrycznych napędów w autobusach. W ciągu ostatnich 15 lat Irisbus Iveco wyprodukował ok. 120 autobusów hybrydowych –głównie klasy midi Europolis, a także kilkadziesiąt pojazdów zasilanych akumulatorami i ogniwami paliwowymi. Dodajmy do tego ponad 600 trolejbusów, które funkcjonują pod nazwą Irisbus Citelis w krajach Europy Środkowej i pod nazwą Cristalis / Civis (z układem optycznego naprowadzania firmy Siemens) we Francji, Włoszech i Hiszpanii. Razem daje to ogromne doświadczenie, które zobowiązuje. Na początku mieliśmy lekki poślizg –teraz zobaczymy jak szeregowa hybryda IVECO spisuje się w praktyce.
Zdaniem przedstawicieli koncernu hybrydowy Citelis 12M ogranicza zużycie oleju napędowego od 20 do 30%. Zastosowana technologia łączy w sobie silnik wysokoprężny o małej pojemności (IVECO Tector 6 zamiast Cursor 8) oraz silnik elektryczny, który umożliwia funkcję Stop &Start. Osprzęt elektryczny powstał w ramach współpracy z amerykańskim koncernem BAE Systems, który dostarczył kalkulator mocy, moduł zarządzający energią z baterii, generator z funkcją Stop &Start oraz silnik elektryczny. Oczywiście mamy tutaj cichy start do momentu załączenia się silnika Diesla oraz rekuperację energii podczas hamowania, która jest magazynowa w bateriach litowo-jonowych ulokowanych na dachu pojazdu. Jesteśmy bardzo ciekawi jak szeregowa hybryda spisze się podczas praktycznych testów. Jak na razie w tym kierunku (obok IVECO) poszedł tylko Mercedes-Benz, natomiast reszta producentów wybrała bardziej prostszy układ równoległy. Kto wybrał lepiej? Zobaczymy. Warto dodać, że podczas zbliżających się targów w Hanowerze do pierwszej grupy ma dołączyć polski Solaris, który będzie oferował zarówno autobusy z szeregowym, jak i równoległym układem hybrydowym. To pierwszy tego typu przypadek w historii.
Podstawowe parametry techniczne Citelis 12 Hybrid są następujące:
Długość – 12 m
Silnik –6-litrowy IVECO Tector 6 EEV
Moc maksymalna – 220 kW (300 KM)
Pojemności – 30 miejsc + powierzchnia dla wózków inwalidzkich
Crealis dla BHNS
Kolejnym ważnym produktem w ofercie IVECO jest wydłużony niskopodłogowy autobus przegubowy Crealis, opracowany na bazie standardowego modelu Citelis 18M. Nowy produkt oferuje jednak zupełnie nową stylistykę, dostosowaną do założeń systemów BRT – BHNS (Bus àNiveau Haut de Service = High Level Service Bus), gdzie nie tylko mamy wydzielony, szybszy pas przemieszczania się autobusów, ale także inny poziom obsługi i komfortu dla pasażerów. Jednym z podstawowych wymogów jest konieczność stylistycznego wyróżnianie tego systemu transportowego na tle pozostałych środków komunikacji i dlatego tutaj designerzy Irisbusa mogli trochę „poszaleć”. Wielbicielom awangardowych kształtów na pewno przypadnie do gustu Crealis Neo, który rzeczywiście chyba najbardziej wyróżnia się ze wszystkich autobusów dedykowanych do linii BRT (może za wyjątkiem Mercedes-Benz CapaCity w MetroDesign).
Aktualnie włoski koncern oferuje dwa modele Crealisa, różniące się od siebie głównie stylistyką przedniej ściany:
– klasyczny Crealis I generacji z charakterystycznymi osłonami nadkoli oraz obniżonym pasem bocznych okien (występuje w wersji o długości 12 i 18 m);
– bardziej futurystyczny Crealis Neo II generacji, którego dodatkowo ściana przednią została zaokrąglona (zastosowano tutaj specjalnie wykrzywione szyby), a daszek na górnej krawędzi przywodzi na myśl podróż taksówką (występuje w wersji o długości 12 i 18 m oraz z napędem gazowym CNG).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
83 egzemplarze na ulicach
Do tej pory francuscy klienci zakupili w sumie 83 takie pojazdy. Zostały one wyprodukowane w zakładzie IVECO w Annonay i trafiły do następujących miast:
– Nîmes zamówiło 10 szt. Crealis Neo 18M (1 szt. w 2009 plus 9 szt. w 2011);
– Maubeuge zakupiło dwa Crealis 18 M oraz 18 szt. standardowych modeli Crealis o długości 12 m, które zostały odebrane w grudniu 2008 r. Nowe zamówienie obejmuje: 4 jednostki Crealis (2 standardowe i 2 przegubowe), które zostaną odebrane w tym roku. Dodatkowo przewiduje się realizację opcji dodatkowej na dostawę 10 Crealisów Neo w 2011 r. (6 w wersji standard i 4 przegubowe);
– RATP Paryż odebrało już dwa przegubowe Crealisy, które są w trakcie prób na trasach 91 i TVM (Trans Val-de-Marne) od listopada 2009 r.;
– Dunkierka zamówiła pięć modeli Crealis Neo 12 M;trzy przegubowe wersje Crealis Neo 18 M oraz jeszcze trzy przegubowe modele Crealis Neo w wersji CNG (dostawa II połowa 2010 r.) W opcji miasto może zamówić kolejnych 14 egzemplarzy;
– STIF (Ile-de-France Transport Union) zamówiło 12 autobusów Crealis Neo 12M, które została odebrane na początku 2011 r. do obsługi trasy Sénart/Corbeil (projekt T Zen)
Podstawowe parametry techniczne Crealis Neo –pokazanego w Paryżu –są następujące:
Długość –18,2 m
Silnik –IVECO Cursor 8 EEV
Moc maksymalna –213 kW (290 KM)
Pojemności – 38 miejsc + powierzchnia dla wózków inwalidzkich
Skrzynia biegów ZF lub Voith