Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Iveco Daily CNG we flocie MPK Poznań! Jako pojazdy techniczne

infobus
16.11.2019 08:00

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu zakupiłopierwsze w swojej historii pojazdy techniczne z napędem CNG marki Iveco.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu jestcoraz bardziej ekologiczne. Nowoczesne tramwaje i autobusy to nie wszystko. Pierwszesamochody dostawcze napędzane sprężonym gazem ziemnym CNG trafiły już do MPKPoznań. To osiem pojazdów marki IvecoDaily w dwóch rodzajach zabudowy. Spełniają one najsurowsze normy emisji spalinEuro 6 i zastąpią wyeksploatowane technicznie oraz przestarzałe konstrukcyjniepojazdy marki Lublin zasilane olejem napędowym.

Brygadowe Iveco

Nowe samochodywykorzystywane będą przez służby zaplecza technicznego, m. in. brygadytorowo-sieciowe wykonujące naprawy i niezbędne prace związane z utrzymanieminfrastruktury.

Decyzja o zakupie pojazdów z napędem alternatywnym, jakimjest CNG, to kolejny dowód na to, że ekologia jest jednym z priorytetów MPKPoznań.

Program systematycznej wymiany taboru zakłada wprowadzeniedo użytku jak największej liczby niskoemisyjnych lub bezemisyjnych środkówtransportu.

– Argumentem koronnym, który niewątpliwie miał wpływ napodjęcie decyzji o zakupie pojazdów technicznych napędzanych gazem CNG, byłyzapisy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, obligująceprzedsiębiorstwa działalności publicznej do wprowadzania oraz stopniowegozwiększania udziału pojazdów z napędami alternatywnymi w ogólnej liczbie taboru- mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu poznańskiego MPK.

Z salonu do pracy

Nowe nabytki e MPK Poznań zostały już techniczniedopuszczone do ruchu – to konieczne ze względu na zamontowane zbiornikiciśnieniowe oraz czynności obsługowe związane z zasilaniem gazowym silnika.Pojazdy będą tankowane w Komornikach, gdzie znajduje się jedyna w okolicachPoznania publicznie dostępna stacja, umożliwiająca tankowanie sprężonego gazuziemnego.

– Jesteśmy dumni, że MPK Poznań – przedsiębiorstwo, którełączy tradycję z nowoczesnym podejściem do transportu, wybrało naszą ofertę.Iveco rozwija technologię napędów gazem ziemnym już od 1996 roku i jest w tejdziedzinie niekwestionowanym liderem, oferując rozwiązania dla lekkich pojazdówdostawczych jak Daily oraz dla transportu ciężkiego. Zalety Iveco Daily NaturalPower, to znacząco niższa emisja CO2, NOx i cząstek stałych w spalinach orazzmniejszona głośność względem napędu diesla, a z drugiej strony większy zasięgi niższa cena niż aut elektrycznych – mówi Maciej Garstecki, prezes zarząduPrzedsiębiorstwa Motoryzacyjnego POL-CAR Sp. z o.o.

Gazowy a diesel

Pojazdy napędzane paliwem CNG, które zakupiło MPK Poznań, sądroższe od samochodów zasilanych olejem napędowym o ok. 10-20 %, ale za tookoło 4-krotnie tańsze od tych z napędem elektrycznym. Iveco Daily w wersjifurgon kosztuje niecałe 113 tys. zł netto za sztukę. Natomiast Iveco Daily zzabudową brygadową to koszt nieco ponad 120 tys. zł netto za jeden.

– Jesteśmy otwarci na nowe technologie i dbamy o czystepowietrze, dlatego wprowadzanie nowych źródeł napędu to naturalna konsekwencjana drodze realizacji naszej misji – kontynuuje Wojciech Tulibacki.

Zwraca uwagę, że wyższa cena pojazdów z napędemalternatywnym, w szczególności pojazdów elektrycznych, oraz ograniczeniainfrastrukturalne stanowią obecnie skuteczne bariery rozwoju tego typutechnologii.

– Wymagania prawne stanowią pewną formę ożywienia działańmających na celu zwiększanie udziału pojazdów z napędami alternatywnymi, alepowinny za tym podążać także zewnętrzne źródła dofinansowania tego typuprzedsięwzięć. Dzisiaj samorządy oraz przedsiębiorstwa nie są finansowoprzygotowane na wprowadzanie nowoczesnych ekologicznych technologii bez środkówzewnętrznego dofinansowania. Ekologia kosztuje, ale te inwestycje w kontekściezagrożeń dla środowiska i perspektyw dla przyszłych pokoleń są koniecznością, aich wymiar staje się bezcenny – podkreśla prezes MPK Poznań.