Iveco Crealis ze Skodą, czyli czeskie serce we Francji
Trolejbus wyposażony w czeski napęd elektryczny był widziany we Francji ostatni raz po II wojnie światowej. Wtedy trolejbusy VETRA z osprzętem CKD miał zostać przetestowany w Paryżu. Teraz trzy przegubowe Iveco ze sterowaniem Škoda Electric na stałe wpiszą się w krajobraz Limoges.
Trolejbusy w Limoges zostały uruchomione w 1943 r., a więc za czasów Francji Vichy. System przetrwał falę likwidacji pojazdów na szelkach latach 60. i 70. i przetrwał do dziś. Sieci liczy 32,5 km działa 5 linii. Lokalny przewoźnik udostępnia pasażerom 31 trolejbusów.
Najwięcej to 27 standardowych Iveco Cristalis. Do tego dochodzą cztery przegubowe HESS-y. Teraz dołączą do nich trzy przegubowe, które w teorii powinny być Škodami 35Tr. Sprzedaż odbywa się jednak na rynku francuskim, więc oficjalnym dostawcą pojazdów Iveco. Tym samym są one włączone do rodziny Iveco Crealis.
Škoda Electric wyposażyła pojazdy w pełny osprzęt trakcyjny, a także baterie, które pozwolą trolejbusom być jeszcze bardziej uniwersalnymi. Akumulatory umożliwiają bowiem przejazd na dystansie nawet 15 km bez konieczności poboru prądu z sieci trakcyjnej. Ładowanie odbywa się podczas jazdy w tzw. trybie in-motion-charging. W tym przypadku prąd gromadzony w bateriach pobierany jest poprzez odbieraki prądu z sieci trakcyjnej.
„Dla Škody i naszych napędów nie jest to pierwszy sukces na rynku zachodnim. W przeszłości uczestniczyliśmy w dostawach trolejbusów głównie do Włoch, ale także do Hiszpanii, Szwecji i Portugalii” – mówi Pavel Kuch, kierownik sprzedaży Škoda Auto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Do tej pory Czesi wspólnie z Iveco przekazali dwa z trzech zamówionych Crealis'ów. Na kilku liniach można już zauważyć ich obecność. To jednak nie jest regularna eksploatacja. Pojazdy przechodzą niezbędne próby razem z pasażerami przed ostatecznym odbiorem.
„