ITS ? przykłady zastosowania
W dniach 27-28 kwietnia z inicjatywy Banku Światowego, IzbyGospodarczej Komunikacji Miejskiej, Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego(UITP) oraz Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju odbyła się konferencję podnazwą Inteligentny transport publiczny. Zorientowane na klientazarządzanie komunikacją miejską z wykorzystaniem nowych źródeł danych”.Jej celem było omówienie najnowszych trendów w zakresie wykorzystywania corazszerszych zasobów dostępnych danych, w tym danych z inteligentnych systemówtransportowych, do efektywnego kształtowania sieci transportowych. Dziękiwspółpracy z UITP zaproszeni goście reprezentowali wiodących organizatorówtransportu z Wielkiej Brytanii, Norwegii, Szwecji i Holandii.
Jak poinformował Adrian Mazur z MIR działania w obszarze ITSw Polsce zostały ujęte w Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (zperspektywą do 2030 roku). Jego zdaniem bez ITS-u stworzenie nowoczesnej,spójnej sieci infrastruktury transportowej wydaje się być mało realne. Stąd teżMIR postawiło sobie cele, do zrealizowania w tym zakresie. To:
rozwój infrastruktury innowacyjnych rozwiązańtechnologicznych optymalizujących przepływy potoków ruchu,
wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych oraz
wdrażanie innowacyjnych systemów zarządzania ruchemtransportowym w poszczególnych gałęziach przyczyniających się do zmniejszeniapresji środowiskowych generowanych przez transport.
Rozwój ITS jest także wspierany przez Unię Europejską. Wramach konkursu POiŚ dofinansowanie unijne dla swoich projektów uzyskałynastępujące miasta: Bydgoszcz, Gliwice, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdynia,Kalisz, Koszalin, Rzeszów, Szczecin oraz Legnica. Dofinansowanie otrzymałytakże Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego orazMiędzygminny Związek Komunikacyjny Jastrzębie. Rozwój tego segmentu zostałprzewidziany także w perspektywie 2014-2020.
ITS wykorzystywane są m.in. w badaniach potokówpasażerskich. Na konferencji ich zastosowanie przedstawione zostały naprzykładach Londynu i Gdyni. Jak zauważył Olgierd Wyszomirski z ZKM Gdyniaprawidłowe organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym wmiastach wymaga systematycznego prowadzenia badań marketingowych preferencji izachowań transportowych mieszkańców.
Na przykładzie Białegostoku omówiony został system zbieraniadanych o transporcie publicznym z kart miejskich. Aktualnie w mieście 161 z 257autobusów posiada urządzenia do zliczenia pasażerów. Zliczanie odbywa się bezudziału pasażera, ponieważ system rejestruje promieniowanie cieplne ciałapasażerów wsiadających i wysiadających z pojazdu. Dzięki temu systemowioperator może prowadzić m.in.: stały monitoring realizowanych usług;weryfikację założeń norm jakościowych, innych parametrów technicznych iekonomicznych; operacyjne zarządzanie usługami; badania rynku, popytu i podaży;identyfikację potrzeb przewozowych; czy analizę wykorzystania linii, obciążeniaprzystanków, struktury taboru.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Systemy omawiane na konferencji można wykorzystywać równieżprzy sprzedaży biletów poprzez kanały mobilne, jak również monitorowaniupojazdów komunikacji miejskiej. To ostatnie rozwiązanie zostało przedstawione naprzykładzie Londynu.
Kolejnym zagadnieniem, na które zwrócono uwagę było planowaniesieci transportowych i informacja pasażerska. Jak się okazuje także w tychobszarach zastosowanie mogą znaleźć dane z systemów kart miejskich oraznarzędzi Business Intelligence.
Prezentacjez konferencji można znaleźć na stronie IGKM.
„