Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

ITS Michalczewski z unijnymi gazowcami

infobus
02.03.2014 13:45
8 Solarisów Urbino 12 CNG dotarło na zajezdnię radomskiego przewoźnika jeszcze przed końcem 2013 roku. Wymagały tego zasady dofinansowania przyznanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Łącznie projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2013 pod nazwą „Autobusy zasilane CNG –rozwój taboru, poprzez ekologiczne rozwiązanie, gwarancją poprawy dostępu do transportu publicznego”opiewał na kwotę ponad 9 mln zł, z czego 3,6 mln pochodziło ze środków EFRR. Dodatkowe pieniądze uzyskano na doposażenie pojazdów w system monitoringu oraz zapowiedzi głosowych. Co ciekawe, oprócz znanych już w Radomiu zapowiedzi kolejnych przystanków wewnątrz pojazdu, po raz pierwszy będą zastosowane zapowiedzi wygłaszane na zewnątrz pojazdu. Będą one uruchamiane nie przez kierowców, ale za pomocą specjalnego pilota przez czekających na autobus niewidomych i słabowidzących.
 
Solaris Urbino 12 CNG ITS MichalczewskiSolaris Urbino 12 CNG ITS Michalczewski
Nowe Solarisy Urbino 12 CNG są wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, dodatkowo wszystkie okna boczne są przesuwne. Wewnątrz zamontowano znane z pozostałych Solarisów ITS fotele marki Kiel, nie stosowane przez odbiorców Solarisów w naszym kraju. Autobusy otrzymały numery taborowe 329-336, będące kontynuacją zakresu przeznaczonego dla Solarisów z 2008 roku. Dodatkowy Solaris Urbino 12 o numerze taborowym 328, napędzany klasycznym silnikiem diesla, zostanie włączony do eksploatacji wkrótce. Nowo dostarczone autobusy są pomalowane w odmienny od dotychczasowego schemat –zastosowano jaśniejszy odcień czerwonego w dolnej części nadwozia, bez żadnych dodatkowych pasów. W podobny sposób (z dodatkowym czarnym pasem nad linią bocznych okien) pomalowano kilka MAN-ów NL223 przesuniętych z Warszawy do Radomia (A437, A447, A449, A451) oraz odremontowany autobus MAN NL222 o numerze taborowym 78. Łącznie nowe Solarisy oraz warszawskie MAN-y umożliwią wycofanie starszych egzemplarzy autobusów MAN NL202/NL222 i odnowienie taboru przeznaczonego do obsługi linii 3 i 8. Zastąpią także część wysłużonych przegubowców na dotychczas obsługiwanej wyłącznie przez autobusy wielkopojemne linii 13. Obecnie to ostatnia linia, na której pojawiają się przegubowe autobusy ITS. Wcześniej wybrane brygady obsługiwane taborem wielkopojemnym były także na liniach 3, 5, 26 i A. Wielkopojemny tabor ITS jest wyraźnie starszy od autobusów jednoczłonowych (używane obecnie MAN-y NG272, NG262 i NG312 wyprodukowano w latach 1993-1998) i najpilniej wymagał odmłodzenia. Być może wkrótce ITS sprowadzi nieco młodsze używane przegubowce, dopełniając wymiany taboru w radomskim oddziale firmy.
 
MAN NL223 #451 przesunięty z warszawskiego oddziału ITS Michalczewski
ITS Michalczewski nie ma własnej stacji umożliwiającej tankowanie pojazdów zasilanych CNG. Nowe Solarisy, podobnie jak eksploatowany od niemal 5 lat MAN NL313 CNG, będą tankowane na pobliskiej zajezdni konkurencyjnego MPK Radom.
 
Nie będą to jedyne tegoroczne nowości taborowe w Radomiu. Do końca roku dotrzeć ma do MPK 8 przegubowych Solarisów Urbino 18 CNG. Szerzej pisaliśmy o tym tutaj: Solaris dostarczy do Radomia gazowe przegubowce.