ITS Michalczewski kupuje autobusy CNG
Przedsiębiorstwo Internationale Transport Spedition Adam Michalczewski z Radomia ogłosiło konkurs ofert na zakup ośmiu sztuk miejskich autobusów o długości 12 metrów zasilanych CNG w ramach realizowanego projektu „Autobusy zasilane CNG –rozwój taboru, poprzez ekologiczne rozwiązanie, gwarancją poprawy dostępu do transportu publicznego”dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (działanie 5.1. Transport Miejski w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2013).
Regionalny Program Operacyjny (RPO) to dokument określający obszary działań podejmowanych przez organy samorządu województwa w ramach wspierania rozwoju regionu. Jest współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach polityki spójności Unii Europejskiej i stanowi główne narzędzie rozwoju, jakim dysponuje samorząd województwa. Zarządy województw odpowiadają za przygotowanie i realizację RPO (ocenę i wybór projektów do dofinansowania, dokonywanie płatności na rzecz beneficjentów, kontrolę projektów, monitorowanie i ewaluację realizacji programu). Utworzonych zostało 16 Regionalnych Programów Operacyjnych (po jednym na każde województwo) na lata 2007-2013. Projekty zawarte w RPO podzielone są na priorytety, porządkujące obszary, w ramach których można pozyskać dofinansowanie. Zwykle wiążą się one z inwestycjami dotyczącymi zdrowia, edukacji, rozwoju miast, turystyki, społeczeństwa informacyjnego czy promocji regionu. Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2013 zawiera osiem szczegółowych priorytetów, z których dwa (Priorytet III Regionalny system transportowy i Priorytet V Wzmacnianie roli miast w rozwoju regionu) wiążą się wprost z tematyką transportu zbiorowego.
Celem Priorytetu V, którego beneficjentem zostało m.in. przedsiębiorstwo ITS Michalczewski, jest wykorzystanie potencjału endogenicznego miast dla aktywizacji społeczno-gospodarczej regionu, z celami szczegółowymi: poprawą stanu systemów komunikacji publicznej w miastach i odnową obszarów zdegradowanych i zagrożonych wnanie szans mniejszym mazowieckim miastom.
Nabór wniosków do dofinansowania Działania 5.1 Transport miejski w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 trwał od 29.02.2012 do 27.04.2012. Wnioski mogły składać jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia, jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną oraz przedsiębiorcy wykonujący zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie publicznego transportu miejskiego. W ramach konkursu wspierane są inwestycje dotyczące taboru, układu komunikacyjnego (tworzenie nowych linii, modernizacja istniejących), infrastruktury głównej (przystanki, dworce, zajezdnie) i towarzyszącej (windy dla niepełnosprawnych, ekrany akustyczne, sygnalizacja świetlna, kanalizacja teletechniczna) oraz wdrażania systemów telematycznych (dystrybucja i identyfikacja elektronicznych biletów, nowoczesna informacja dla podróżnych, zarządzanie ruchem). Ogólna pula środków przeznaczona na dofinansowanie projektów wyniosła 5,5 mln Euro, maksymalna wysokość wsparcia nie może przekroczyć 85% wydatków kwalifikowalnych. Łącznie złożonych zostało dziewięć wniosków, z których jeden został wycofany. Wniosek złożony przez ITS Michalczewski pod nazwą „Autobusy zasilane CNG –rozwój taboru, poprzez ekologiczne rozwiązanie, gwarancją poprawy dostępu do transportu publicznego”ma całkowitą wartość ponad 9 mln zł, z których 3,6 mln zł ma pochodzić z dofinansowania z EFRR. W ocenie strategicznej i merytorycznej wniosek uzyskał 74% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia, mieszcząc się w kwocie alokacji.
Wskutek korzystnego przejścia przez etapy kwalifikacji projektu, przedsiębiorstwo ITS Michalczewski ogłosiło konkurs ofert na dostawę ośmiu sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich zasilanych CNG w terminie do 31.12.2013. Według załączonej specyfikacji autobusy mają mieć długość około 12 metrów, pojemność 95 pasażerów (w tym minimum 30 na miejscach siedzących), troje drzwi i niski przebieg podłogi na całej długości bez stopni poprzecznych, silnik o mocy minimum 250 KM i minimalnej pojemności skokowej 9000 cm3, okna otwierane przesuwnie (bez klimatyzacji). W konkursie ofertowym 06.08.2013 r. wpłynęła jedna oferta z firmy Solaris. Po weryfikacji przedsiębiorstwo zaakceptowało złożoną ofertę.
Co ciekawe, pionierem w eksploatacji autobusów napędzanych CNG w regionie jest konkurent ITS na radomskim rynku usług przewozowych, MPK Radom, które eksploatuje aktualnie łącznie 37 autobusów na gaz (zmodernizowane Jelcze 120M, Solarisy Urbino CNG, MAN NL313-15 CNG). Pierwsze z nich wyjechały na ulice miasta w 2005 roku, wraz z otwarciem na radomskiej zajezdni stacji tankowania CNG. ITS od 2009 roku eksploatuje jeden autobus zasilany CNG –jest to odkupiony po pożarze w 2006 roku z SVHi Hildesheim MAN NL313 wyprodukowany w 1999 roku. Autobus odbudowano w ZNS w Solcu Kujawskim w 2007 roku i planowano sprzedać na rynku wtórnym, ostatecznie jednak włączono go do floty autobusów obsługujących komunikację miejską oraz komercyjną linię podmiejską w Radomiu. Gazowy MAN tankowany jest na stacji należącej do konkurencyjnego MPK.
ITS miał jednak doświadczenia w eksploatacji innego alternatywnego paliwa – LPG. W latach 1994-2001 po Radomiu kursowały zasilane LPG sprowadzone z Wiednia autobusy Gräf&Steyr LU200 M11.