Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

ITD: Przewoźnicy stają w obronie Inspekcji

infobus
18.11.2016 09:57

W związku z doniesieniami medialnymi dotyczącymi likwidacjiInspekcji Transportu Drogowego przekazujemy treść pisma skierowanego przezZrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych do premier rządu.

„W imieniu kilku tysięcy polskich przedsiębiorców,członków Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, kierujęna ręce Pani Premier wyrazy zaniepokojenia planami likwidacji InspekcjiTransportu Drogowego. Środowisko polskich przewoźników apeluje o takie decyzjedotyczące ITD, które nie spowodują osłabienia ochrony rynku transportowegoprzed nieuczciwą konkurencją wynikającą z omijania prawa oraz z wrogiej wobecpolskiego transportu drogowego postawy rządów innych państw.

W 2001 roku aktywnie uczestniczyliśmy w tworzeniu ITD, gdyżwierzyliśmy, że zapewni ona ochronę uczciwym przewoźnikom. Chcieliśmy, żebyrzetelność i uczciwość były drogą do sukcesów zawodowych a nie balastemutrudniającym funkcjonowanie na rynku. Zabiegaliśmy o takie przepisy prawa itaką praktykę ich stosowania, które pozwolą ITD pełnić rolę kreatora dobrychpraktyk gospodarczych, a nie tylko surowego egzekutora kar. Chcieliśmy pełnićrolę partnera nawet wtedy, kiedy pojawiały się powody do krytyki.

Można powiedzieć bez cienia przesady, że niemal wszystkiespotkania przewoźników organizowane przez ZMPD po roku 2001 były miejscemdyskusji na temat ITD. Zbieraliśmy skargi, uwagi i wnioski, formułowaliśmypostulaty, organizowaliśmy konsultacje. Obowiązek konsultacji pomiędzy ITD aorganizacjami przewoźników pojawił się w ustawie. Przez wiele lat był to zapismartwy, jednakże powstała przy GITD Rada Konsultacyjna regularnie pracuje.Uważamy, że jest to wspólne osiągnięcie naszego środowiska i administracjipaństwowej. To czynnik budujący wzajemne zaufanie. I dlatego właśnie należy nieprzekreślać tego dorobku.

Polski transport, dzięki pracowitości, odwadze i wyobraźnitysięcy przedsiębiorców podbił rynek europejski. To z jednej strony powód do dumy,zaś z drugiej – przyczyna dla której staliśmy się celem ataków konkurencji.Niemcy wymyślili MiLoG, Francuzi natomiast Loi Macron, Rosjanie próbują naseliminować z rynku wszelkimi możliwymi sposobami, Turcy bronią nam dostępu doswojej przestrzeni gospodarczej.

Powstaliśmy jako branża bez niczyjej pomocy, ale teraz -działając pod coraz większą presją – potrzebujemy ochrony naszego państwa. Takąochronę może nam zapewnić tylko wyspecjalizowana jednostka, taka jak ITD.

Od lat dyskutujemy o potrzebie adekwatnych działań ITD wobecprzewoźników tych państw, które wzięły nas na cel działań protekcjonistycznych.Nie chcemy rozpoczynać tych rozmów od zera z nowym partnerem. Protekcjonizmdzieje się tu i teraz. Szkoda czasu na zmiany organizacyjne, kiedy trzebawalczyć o przyszłość polskiej gospodarki.

Transport drogowy obwarowany jest gąszczem przepisów.Naruszenia tych przepisów, a co za tym idzie kary dotykające przewoźników, tocodzienność naszej branży. Plagę stanowi przekraczanie dozwolonego czasu pracyprzez kierowców i przeładowywanie pojazdów. Interpretacje prawne ustawodawcyoraz środowiska przewoźników są w wielu przypadkach diametralnie różne.

Nie jesteśmy zadowoleni z rozdziału odpowiedzialnościpomiędzy kierowcą, a przewoźnikiem, krytykujemy zasady karania za niektórenaruszenia. Uważamy, że zarówno w procesie stanowienia jak i egzekwowania prawajest wiele do zrobienia. Ważne jest jednak, że problemy te są przedmiotemciągłych konsultacji, a ITD jest jednym z ważniejszych uczestników tego dialogu.Sądzimy, że tak powinno pozostać.

W Polsce działa ponad czterdzieści organizacji skupiającychprzewoźników drogowych. ZMPD współpracuje z większością z nich. Wielu działaczyłączy członkostwo w regionalnych stowarzyszeniach z przynależnością do naszegoZrzeszenia.

Na podstawie licznych sygnałów płynących z organizacjidziałających na terenie całej Polski, pozwalam sobie sformułować wniosek, iżpoglądy prezentowane w niniejszym piśmie nie są odosobnione. Przewoźnicy nie sąbezkrytyczni wobec ITD, potrafią trafnie wytykać błędy i skarżyć się naniedociągnięcia, ale jednocześnie podkreślają ogrom pracy włożonej w budowaniewspółodpowiedzialności za polski transport pomiędzy przedsiębiorcami aadministracją. Tego dorobku nie wolno roztrwonić. Zwłaszcza zaś w czasach kiedyzbudowaliśmy silną pozycję międzynarodową, a inni próbują nam ją odebrać. PrezesZMPD Jan Buczek”