Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

ITD podsumowała pierwszy tydzień „Bezpiecznego Autokaru 2021″ [FILM]

infobus
09.07.2021 07:00
267 skontrolowanych autobusów, 17 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych i 6 wydanych zakazów dalszej jazdy – to bilans pierwszego tygodnia działań w ramach akcji „Bezpieczny Autokar – wakacje 2021”.

Przy trasach prowadzących do wakacyjnych kurortów, przy głównych szlakach komunikacyjnych, w miejscach zbiórek i w specjalnie wyznaczonych punktach kontrolnych, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego kontrolują przede wszystkim autobusy przewożące dzieci i młodzież. Sprawdzają stan techniczny pojazdów, prędkość oraz trzeźwość, uprawnienia i czas pracy kierowców.

Z pasażerami i usterkami

Podczas pierwszego tygodnia działań inspektorzy skontrolowali 267 autobusów wycieczkowych. W 17 pojazdach stwierdzili usterki stanu technicznego, które były powodem zatrzymania dowodów rejestracyjnych. W 6 autokarach były na tyle poważne, że zagrażały bezpieczeństwu przewożonych pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. W tych przypadkach funkcjonariusze ITD wydali kierowcom zakaz dalszej jazdy z miejsca kontroli. Przewoźnicy podstawili inne, sprawne pojazdy.

Taki finał miały m.in. kontrole trzech autobusów zatrzymanych w sobotę (26 czerwca), na autostradach A1 i A4 przez inspektorów śląskiej ITD. Autobusy miały niesprawny układ hamulcowy, niesprawny układ ABS i wyciekały z nich płyny eksploatacyjne. Z kolei w czwartek (1 lipca), koło Kędzierzyna-Koźla patrol opolskiej ITD wycofał z ruchu autobus, który miał nadmiernie skorodowane, pęknięte i odkształcone elementy konstrukcyjne (podłużnice i poprzeczki). Nadmierna korozja elementów konstrukcyjnych była też powodem wycofania z ruchu jednego z autokarów, który przewoził dzieci na kujawsko-pomorskim odcinku autostrady A1.

Naruszenia norm

Wszyscy skontrolowani dotychczas kierowcy autobusów wycieczkowych byli trzeźwi. Choć nie wszyscy przestrzegali obowiązujących norm czasu pracy i jechali z dopuszczalną prędkością. Śląscy inspektorzy w dwóch przypadkach stwierdzili, że kierowcy autokarów wsiedli za „kółko”, choć nie odebrali prawidłowego odpoczynku. Kierowca jednego z autokarów jechał 100 km/h pomimo, że pojazd nie miał dodatkowego badania, dopuszczającego go do jazdy z taką prędkością. Ponadto w jednym z autobusów tachograf nie miał ważnego przeglądu. Z kolei opolscy inspektorzy, którzy pojechali skontrolować zgłoszony autobus ujawnili, że kierowca w dniu poprzedzającym kontrolę nie rejestrował swojej aktywności.

Za stwierdzone nieprawidłowości kierujących ukarano mandatami karnymi. Wobec przewoźników i osób zarządzających transportem w firmach zostały wszczęte postępowania administracyjne. Grożą im kary pieniężne.

Bezpieczny Autokar 2021 Nr4
Bezpieczny Autokar 2021 Nr4 1

O czym należy pamiętać?

Inspektorzy przypominają kilka podstawowych, autobusowych zasad:

• Podróż powinna być zaplanowana z uwzględnieniem czasu niezbędnego do przeprowadzenia kontroli, czasu pracy kierowcy i postojów.

• Po każdych 4,5 godz. jazdy kierowca powinien zrobić minimum 45-minutową przerwę. Limit dziennej jazdy to 9 godz., może zostać wydłużony do 10 godz., nie częściej niż dwa razy w tygodniu.

• Autokar, którym podróżują dzieci i młodzież w wieku do lat 18, powinien być oznakowany z przodu i z tyłu pojazdu tablicami barwy żółtej z czarnym symbolem dzieci.

• Jeśli autokar wyposażony jest w pasy bezpieczeństwa zarówno kierowca, jak i pasażerowie muszą mieć je zapięte

• Przejścia w autokarze muszą być wolne. Korzystanie z nich nie może być utrudnione np. poprzez pozostawione bagaże.

• Pasażerowie powinni przestrzegać podstawowych zasad podczas jazdy. Niebezpieczne jest np.: chodzenie po autokarze w trakcie jazdy, opieranie się o drzwi, głośne zachowanie, które może dekoncentrować kierowcę.

• Należy zachować ostrożność w trakcie postojów, które powinny odbywać się w miejscach do tego wyznaczonych. Nie należy wsiadać lub wysiadać z autokaru od strony jezdni, ani też wychodzić na jezdnię spoza pojazdu.