ITD podsumowała akcję Bezpieczny Autokar 2017
Wzmożone kontrole gimbusów i autobusów szkolnych w ramachakcji „Bezpieczna droga do szkoły z początkiem roku szkolnego za powiadaInspekcja Transportu Drogowego. Jak podano, w czasie wakacji ITD skontrolowałaponad 2 tysiące autokarów.
-„Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w drodze doszkoły – powiedziała PAP Urszula Nowinowska, dyrektor gabinetu GITD.
Jak przypomniała, inspektorzy ITD dbali o bezpieczeństwo napolskich drogach także w okresie wakacji. „Były to głównie kontroleautokarów i ciężarówek, jak również kontrole prędkości z wykorzystaniemstacjonarnych urządzeń rejestrujących” – poinformowała.
Dodała, że w ramach akcji „Bezpieczny Autokar – Wakacje2017” inspektorzy skontrolowali 2020 autokarów, o 420 więcej, niż rokwcześniej. „Inspekcja nałożyła w tym okresie około 625 mandatów karnych nakierowców. Oznacza to wzrost w stosunku do ubiegłego roku o ponad 6 proc.”- podkreśliła Nowinowska.
Jak wynika z raportu ITD, w wyniku przeprowadzonych kontroliinspektorzy zatrzymali 105 dowodów rejestracyjnych (5,2 proc. wszystkichkontroli), z czego w 26 przypadkach (1,3 proc. kontroli) wydano zakaz dalszejjazdy ze względu na fatalny stan techniczny pojazdu. Dowody rejestracyjne byłyzatrzymywane m.in. za nieszczelny układ hamulcowy, wycieki płynóweksploatacyjnych, usterki układu kierowniczego i zawieszenia, zbyt zużytybieżnik opon.
Oznacza to, że – w porównaniu z 2016 r. – nastąpiłnieznaczny wzrost liczby zatrzymanych dowodów rejestracyjnych i wydanych zakazówdalszej jazdy. Mimo to, generalnie kontrolowane autokary były w dobrym stanietechnicznym – podała ITD.
-„Podczas kontroli inspektorzy szczególną uwagę zwracaliteż na czas pracy kierowców, ponieważ przemęczenie stanowi bardzo dużezagrożenie na drodze. Rażącym przykładem nieodpowiedzialności kierowców byłakontrola przeprowadzona przez WITD w Krakowie, w wyniku której nie dopuszczonodo dalszej jazdy trzech kierowców, którzy właśnie wrócili z Macedonii izamierzali wyruszyć w kolejną podróż do Bułgarii. Kierowcy przebywali wautobusie od środy, 28 czerwca 2017 r. do 30 czerwca 2017 r., odpoczywającjedynie 2 godziny” – podkreślił Główny Inspektor Transportu DrogowegoAlvin Gajadhur.
Według danych ITD, kolejnym zagrożeniem byli kierowcypojazdów ciężarowych znajdujący się po spożyciu alkoholu lub nietrzeźwi. Ztakimi przypadkami spotkali się między innymi inspektorzy WITD w Poznaniu,Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim, Katowicach czy w Radomiu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak czytamy w raporcie, inspektorzy spotkali się również zprzypadkami manipulacji w zapisach tachografów rejestrujących czas pracykierowców, czy przypadkami przeładowanych pojazdów, co jest jedną z głównychprzyczyn degradacji polskich dróg.
Wzrosła też liczba zarejestrowanych przekroczeńdopuszczalnej prędkości. Stacjonarne urządzenia – fotoradary, odcinkowe pomiaryprędkości, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle – zarejestrowały bliskoo 12 proc. więcej wykroczeń niż podczas ubiegłorocznych wakacji.
Jak zaznaczyła Nowinowska, dla ITD był to wyjątkowo smutnykoniec wakacji, ponieważ 28 sierpnia w trakcie wykonywania czynności służbowychzginął tragicznie inspektor z Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektoratu TransportuDrogowego. „Został śmiertelnie potrącony przy wjeździe na parking przez25-letnią kierującą samochodem osobowym, która według wstępnych ustaleń jechałaz nadmierną prędkością”- poinformowała.(PAP)
„