Isuzu wejdzie na polski rynek autobusów elektrycznych. Oferta dla Wrześni
21 kwietnia Września otworzyła ofertę w przetargu na zakup dostawę fabrycznie nowego autobusu jednoczłonowego, niskowejściowego elektrycznego.
Do tego zamówienie obejmowało dostawę zewnętrznej dwuzakresowej ładowarki stacjonarnej lub mobilnej o mocy 40/80 kW. Całość ma dofinansowanie w ramach II edycji programu „Zielony Transport Publiczny” z NFOŚiGW. Po dzisiejszym otwarciu ofert wszystko wskazuje na to, że to właśnie w Wielkopolsce zadebiutuje pierwszy w naszym kraju autobus elektryczny marki Isuzu. Przypomnijmy, że wcześniej diler tureckie marki - firma Busimport pokazała dwój elektrobus na targach Transexpo, a ostatnio w PKS Rzeszów rozpoczęły się jego testy.
DRUGI ELEKTROBUS
Będzie to już drugi elektrobus zakupiony przez Wrześnię. Pierwszy pozyskano dzięki funduszom unijnym, z kolei drugi egzemplarz obejmie dotacja z ZTP 2.0 na sumę 1 277 235 zł. Do tego, samorząd wrzesiński otrzyma również preferencyjną pożyczkę w kwocie 917 887 zł. Łączna wartość inwestycji to 2,7 mln zł. O tym zamówieniu pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.
Parametry poszukiwanego autobusu były następujące: długość min. 8 m do 9,0 m,
- szerokość max. 2,55 m (bez lusterek zewnętrznych),
- wysokość max. 3,5 m;
- minimalna liczba miejsc do przewozu pasażerów: 19 siedzących, 49 ogółem;
- silnik elektryczny o mocy min. 140 kW;
- magazyn energii: o pojemności minimum 200 kWh zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych zamawiającego, ładowanie magazynu energii systemem plug-in, zewnętrzną dwuzakresową ładowarką stacjonarną lub mobilną o mocy 40/80 kW,
- minimalna ilość cykli ładowania nie mniej niż 4 000 bez spadku pojemności magazynu energii większego niż 20proc.
- warunki gwarancji: na całość autobusu – 3 lata (36 miesięcy) bez limitu kilometrów (na magazyn energii obowiązuje oddzielna gwarancja) / na perforację korozyjną poszyć zewnętrznych oraz szkieletu nadwozia i podwozia bez konieczności wykonywania dodatkowych konserwacji w trakcie eksploatacji – 10 lat (120 miesięcy) / na powłoki lakiernicze – 5 lat (60 miesięcy) / na trwałość konstrukcji i poszycie tj. pękanie szkieletu, ramy, blach poszycia – 10 lat (120 miesięcy) / na możliwość zakupu wszystkich części zamiennych do autobusu: jego konstrukcji zespołów, podzespołów, urządzeń etc – 15 lat,
Jedna oferta
21 kwietnia we Wrześni swoją ofertę położyła tylko jedna firma – Busimport.pl (diler Isuzu w Polsce) na sumę 2.125.440,00 PLN brutto / 1.728.000 PLN netto, gdzie koszt autobusu elektrycznego Isuzu NovoCiti Volt to 1.987.680,00 PLN brutto / 1.616.000 PLN netto, a koszt ładowarki zewnętrznej dwuzakresowej to: 137.760,00 PLN brutto / 112.000 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei zamawiający na realizację zamówienia zamierza przeznaczyć środki w wysokości 2.195.122,00 zł brutto, co oznacza ofertę w budżecie i premierę tego modelu na naszym rynku. Poczekajmy jeszcze zna oficjalne potwierdzenie ze strony komisji przetargowej, która teoretycznie wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie trzech kryteriów: Cena / Waga: 60 Właściwości techniczno – eksploatacyjne / Waga: 20 Gwarancja / Waga: 20
DRUGI ELEKTRYK
Jak już wspominaliśmy, zamawiany przez Wrześnię elektryk to drugi taki pojazd w wielkopolskim mieście. Pierwszy – Solaris Urbino 8,9 LE electric – gmina zakupiła już w 2018 roku i od tego czasu jeździ on obsługując dwie pętle – „małą” i „dużą”. Są to linie okrężne, które swój początek biorą przed dworcem kolejowym. Dodajmy, że obsługiwana przez elektryczny autobus wrzesińska komunikacja publiczna jest bezpłatna. W miarę zwiększania zatrudnienia przez liczne zakłady przemysłowe i rosnącej popularności miejskiego autobusu, gmina chce teraz rozbudować system publicznej komunikacji zbiorowej i stąd kontrakt na kolejny e-bus.
Zakup drugiego autobusu elektrycznego znacząco rozszerzy możliwość korzystania z bezpłatnej komunikacji miejskiej na terenie gminy. Dodatkowy e-bus będzie kursował w dni robocze od poniedziałku do piątku na 4 trasach (tzw. pętlach) o zasięgu podmiejskim. Każda z tych tras będzie realizowana danego dnia dwukrotnie, z zachowaniem odstępu czasowego, który umożliwi pasażerom załatwienie spraw w miejscu docelowym i powrót do miejsca zamieszkania. Początkiem i końcem każdej z tras będzie galeria Karuzela. Nowy autobus będzie dojeżdżał do 9 miejscowości zlokalizowanych w pobliżu Wrześni. Dzienny dystans jaki został zaplanowany to nieco ponad 120 km. Dzięki tak określonemu i wyliczonemu kilometrażowi nie będzie konieczności dodatkowego ładowania autobusu w ciągu dnia, a nocne ładowanie baterii wystarczy na sprawne realizowanie planowanych kursów. Planowany w przyszłości zakup następnego, trzeciego elektrobusu, uzależniony od dostępności zewnętrznych dofinansowań, umożliwi opracowanie nowych tras, które uwzględniać będą kolejne miejscowości gminy Września.