Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Irizar z fabryką tylko dla elektrobusów

infobus
22.05.2018 09:28

11 maja hiszpański producent Irizar oficjalnie zainaugurowałdziałalności fabryki w Adunie – w prowincji Gipuzkoa, która specjalizuje się w produkcji tylko pojazdówelektrycznych. Głównie elektrobusów, ale i nie tylko. Wartość inwestycji to 75 milionów euro

Powierzchnia zakładuwynosi 18 000 m2. Zlokalizowany został tutaj montaż elektrobusów Irizar i2e, jakrównież pojazdów przemysłowych, które uzupełniają elektromobilne potrzeby europejskichmiast. Zdolność produkcja nowej fabryki to 1000 pojazdów rocznie.

Aktualnie Irizar produkuje w Adunie jeden autobus co trzydni. Ze względu na rosnący portfel zamówień, już we wrześniu produkcja podwoisię i wyniesie jeden autobus elektryczny dziennie.

Program produkcyjny fabryki na dziś to:

  • dwuosiowe autobusy elektryczne o długości 12 m, które wliczbie około 100 egzemplarzy wożą pasażerów w różnych europejskich miastach;

  • dwuosiowe autobusy elektryczne o długości 10,8 m – nowość 2018;

  • przegubowe autobusy elektryczne o długości 18 m – premiera zBusworld 2017.

Wkrótce w Adunie rozpocznie się również produkcja autobusówdwuprzegubowych, a także innych pojazdów elektrycznych. Generalnie ofertalrizar e-mobility ma skupiać się na trzech głównych grupach produktów:

  • autobusy elektryczne z programem produkcyjnym nakreślonym powyżej;

  • tramwaje – tę nazwę Irizar używa do określenia autobusówelektrycznych BRT/BHNS, czyli pojazdów o wyglądzie tramwaju, a które posiadają dużąpojemność, łatwość dostępu i wewnętrzną konfigurację tramwaju z elastycznościąautobusu miejskiego;

  • pojazdy ciężarowe – globalna wizja elektryfikacji miast iposzukiwanie synergii z infrastrukturą towarową wraz z możliwościamitechnologicznymi stworzonymi w Grupie Irizar pozwoliły Hiszpanom rozszerzyć ofertęproduktów o pojazdy przemysłowe dla miast. I tak powstała ciężarówka o nazwieRuck, z podwoziem 6×2, zaprojektowana do różnych zastosowań. Początkowo będzieona wykorzystywany do zbierania odpadów komunalnych. Pojazd ma silnikelektryczny i baterie litowo-jonowe. W przypadku bardziej wyczerpującychaplikacji, pojazd będzie wyposażony w ekstender zasięgu na bazie CNG. Długośćpojazdu wynosić około 8 metrów, a ładowność wynosi około 18 ton.

Nowoczesna fabryka

Zakład w Adunie nie tylko produkuje nowoczesne pojazdy,ale również sam wyznacza nowe kierunku w zakresie wzornictwa i budownictwa przemysłowego. Nowae-fabryka posiada superpłaską podłogę bez szczelin; blachę dachową zgrzewanaindukcyjnie; oświetlenie LED zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku;scentralizowana kontrolę obiektu, a także procesu produkcyjnego (oświetlenie,klimatyzacja, ogrzewanie, pneumatyka, kabiny lakiernicze).

Ogrzewanie wykorzystuje nadmiar pary z firmy znajdującej sięna sąsiedniej działce. Te cechy zapewniły zakładowi certyfikat efektywnościenergetycznej klasy A – czyli najwyższy poziom dostępny obecnie w Europie.

Zakład ma też własne stanowiska testowe i tory do jazdpróbnych, aby sprawdzić technologię wbudowaną w pojazdy, a także ich komponentyi systemy.

Produkty „pod klucz”

Firma lrizar e-mobility, która zarządza nowym zakładem, zostałazałożona w celu zapewnienia kompleksowych rozwiązań w zakresie elektromobilności.Zarówno pod względem produkcji autobusów elektrycznych, jak i stworzenia własnych rozwiązań w zakresieładowana, trakcji i magazynowania energii. Dlatego dzisiaj Irizar możepowiedzieć, że jego elektrobusy zostały zaprojektowane i wyprodukowane przyużyciu technologii w 100% pochodzącej od spółek skupionych w ramach GrupyIrizar.

Ponadto lrizar e-mobility świadczy również usługi doradcze. Dziękidanym operatora (prędkość, klimat, teren), spółka jest w stanie doradzić wzakresie parametrów mocy, czasów ładowania i żywotność baterii. Do tego dochodzi system zarządzania flotą, która możezoptymalizować wydajność i rentowność każdego taboru oraz zapewnić bezpieczeństwopodczas eksploatacji.