Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Irizar w programie ZeEUS

infobus
23.02.2014 15:39
23 stycznia 2014 UITP rozpoczęło trzyletni projekt pod nazwą ZeEUS, promując w ten sposób koncepcję napędu elektrycznego w autobusie miejskim. Celem innowacyjnego programu jest rozwój pojazdów elektrycznych dużej pojemności pasażerskiej oraz utworzenie infrastruktury towarzyszącej, umożliwiającej sprawne wdrożenie w pełni elektrycznych rozwiązań dostępnych dla większości europejskich sieci autobusowych. Elektryczność jako alternatywne źródło napędu pozwala obniżyć zanieczyszczenie atmosfery, ograniczyć efekt cieplarniany oraz zmniejszyć poziom hałasu w miastach. Projekt koordynowany przez UITP obejmuje współpracy między 40 partnerami w branży autobusowej, a intensywne testy eksploatacyjne elektrycznych autobusów odbędą się w ośmiu europejskich miastach: Barcelonie, Londynie, Glasgow, Sztokholmie, Münster, Rzymie, Pilźnie i Bonn, miejscach o różnych warunkach klimatycznych i ukształtowaniu terenu. Jak objaśnia Sir Peter Hendy, odznaczony Orderem Imperium Brytyjskiego prezes UITP i komisarz w Transport for London, „wykorzystywanie elektryczności jako paliwa uznano za jeden z najbardziej obiecujących alternatywnych środków napędowych dla transportu, a jej implementacja w obszarze miejskiej komunikacji autobusowej jest coraz bardziej zasadna. ZeEUS to jeden z najbardziej ambitnych projektów mobilności elektrycznej finansowanych przez Komisję Europejską”.
Irizar Electric Bus
 
Irizar jako jedyny hiszpański producent autobusów oraz jeden z dwóch reprezentantów europejskich marek (obok VDL, więcej: VDL Bus&Coach w programie ZeEUS), będzie uczestniczył w projekcie ZeEUS, dostarczając dla TMB Barcelona dwa autobusy elektryczne Irizar EB. Będą one wyposażone w silniki o nominalnej mocy 180 kW z maksymalną mocą 230 kW i nominalnym momentem obrotowym 1500 Nm z możliwością maksymalną 3100 Nm. Magazynowana na pokładzie autobusu energia 376 kWh ma wystarczyć do pokonania dystansu 200-250 km w zależności od warunków jazdy i pogody. Zastosowano w nich pionierskie technologie, takie jak system pre-aklimatyzacyjny, umożliwiający wyjazd autobusu z zajezdni z uzyskaną optymalną temperaturą pracy układu napędowego w oparciu o ładowanie z sieci i obniżenie zużycia energii, czy system Eco-Assist, wspierający kierowcę w bieżącym obniżaniu zużycia energii podczas jazdy. Konstrukcyjnie Irizar EB wywodzi się od niskowejściowego modelu miejskiego Irizar i3.
 
Uczestnictwo w programie ZeEUS, jednym z najważniejszych projektów dotyczących transportu publicznego w Europie, jest niezwykle istotne dla grupy Irizar. Umożliwia zaprezentowanie zdolności technologicznych producenta oraz zaistnienie w segmencie autobusów miejskich. Irizar, po latach karosowania obcych podwozi i bliskiej współpracy ze Scanią, buduje obecnie silny wizerunek samodzielnego producenta o szerokiej ofercie, obejmującej znane autokary turystyczne oraz nowe modele autobusów międzymiastowych, podmiejskich i miejskich niskowejściowych i niskopodłogowych.