Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Irizar dla Barcelony. Elektrobusy w wersji BRT

infobus
10.06.2021 06:00
Dziewięć autobusów elektrycznych marki Irizar wkrótce zacznie kursować w Barcelonie na linii H16 na trasie str. Zona Franca - Fòrum Campus Besòs.

Najnowsze pojazdy w barwach Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) dołączą do czterech elektrobusów Irizara, które kursują po stolicy Katalonii od 2019 roku.

Uroczyste przekazanie

9 czerwca miało miejsce uroczysta ceremonia włączenia 23 nowych, przegubowych autobusów elektrycznych do floty TMB, w tym 14 marki Solaris i 9 marki Irizar. Dołączą one do siedmiu aktualnie eksploatowanych elektrobusów (4 marki Irizar i 3 marki Solaris), które już są przypisane do linii H16 i z powodzeniem funkcjonują od 2019 roku. Barcelona ma zatem łącznie 30 e-busów o dużej pojemności.

18-metrowe egzemplarze Irizar ie-tram 18m mają cztery pary drzwi, 36+1 miejsc siedzących, miejsce dla wózka inwalidzkiego i miejsce dla wózka dziecięcego. Pojazdy są napędzane silnikiem Alconza (firmy należącej do Grupy Irizara) o mocy 236 kW i są zasilane bateriami litowo-jonowymi – także produkcji Irizara.

Jak zaznacza baskijski producent – ich ładowanie za pomocą ultraszybkiej pantografowej stacji trwa ok. 4 minut. Takie ładowarki zostały zlokalizowane w dwóch punktach na terenie Barcelony.

Ponadto pojazdy wyposażono w systemy wspomagania jazdy, a zamiast lusterek wstecznych mają dwie kamery cyfrowe, które wyświetlają obraz w kabinie kierowcy, zapewniając mu optymalną widoczność. Pasażerowie mają m.in. do dyspozycji porty USB na poręczach do ładowania telefonu i Wi-Fi.

Z Solarisem

Przypomnijmy, że maju spółka TMB zamówiła też 30 szt. autobusów Solaris Urbino 12 hybrid, które jeszcze w tym roku trafią do jej floty. Najnowsze pojazdy dołączą do prawie setki autobusów Solarisa, które obecnie kursują na obszarze Barcelony i okolic.

To kolejne duże zamówienie z rynku hiszpańskiego, jakie w tym, roku zdobył Solaris. Oprócz 30 hybryd do stolicy Katalonii, producent dostarczy do Madrytu aż 250 autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym.

Przypomnijmy, że pierwsze Solarisy pojawiły się w stolicy Katalonii w 2014 roku. Obecnie w Barcelonie jeździ ich już prawie 100, a większość z nich to pojazdy z napędami hybrydowymi i elektrycznymi.