Irisbus Proxys rusza ze Słupska
infobus
29.10.2008 22:38
Irisbus Proxys rusza ze Słupska
Pierwsze międzymiastowe autobusy Irisbus Proxys wyruszyły z fabryki Kapeny do swoich zagranicznych odbiorców.
Irisbus Proxys miał swoją polską premierę na kieleckich targach TransExpo jednak na razie zainteresowani konstrukcją krajowi przewoźnicy będą musieli poczekać na otrzymanie przez autobus polskiej homologacji. Kiedy to nastąpi, nowy produkt Kapeny będzie mógł być sprzedawany bez przeszkód także w Polsce. Zapewniono nas, że stanie się to do końca bieżącego roku. Pierwsza seria próbna zjechała z taśm fabryki w Słupsku w końcu września br. Od teraz produkcja cały czas rośnie. Obecnie trafiają one do takich państw takich jak Włochy, Francja, Rumunia, Węgry czy Bułgaria. W przyszłym roku produkcja ma osiągnąć pułap 100 sztuk.
Irisbus Proxys
Autobus ten został zaprojektowany przez firmę Cacciamali należącą do koncernu Irisbus. Pierwotnie zastanawiano się nad umieszczeniem jego produkcji w tureckich zakładach Otoyola, jednak ostatecznie jedynym producentem tego pojazdu jest fabryka Kapena S.A. Zarówno Proxys, jak i jego większy brat Proway (który również będzie zjeżdżał z linii zakładu we Włynkówku) budowane są na bardzo uniwersalnym podwoziu Iveco Eurocargo. W chwili obecnej produkowane jest ono we włoskiej Brescii. W Kapenie zabudowywane jest ono stosownie do zamówienie w nadwozie ze stali o podwyższonych właściwościach antykorozyjnych, bądź ze stali nierdzewnej. Tutaj też montowany jest silnik. Dla tego konkretnego modelu jest to jednostka Iveco Tector o pojemności 5880 cm3 i mocy 217 KM, która spełnia normę środowiskową Euro 5. Silnik ten jest montowany także w modelu Tema, który również produkowany jest w Kapenie (w tym roku sprzedano ich sporo do MENu i policji). Podobnie jak w Temie, także w Proxys silnik znajduje się nad przednią osią. W autobusie montuje się pojedyncze drzwi odskokowe przed przednią oraz tylną osią, choć foldery uwzględniają montaż specjalnych drzwi na zwisie tylnym ułatwiających dostęp dla osób niepełnosprawnych.
Autobus produkowany będzie w dwóch wariantach długości. Dłuższy (który mieliśmy okazję obejrzeć) liczy 8,45 metra, natomiast w opcji krótszej tylko 7,65. W zależności od aranżacji wnętrza w środku zamontować można w dłużej wersji od 28, do 36 foteli (w krótszej do 28). Oba typy różni też oczywiście przestrzeń bagażowa, która wynosi 3, 7 m3 lub 2,4m3 w opcji krótszej.
Wnętrze pojazdu jest stonowane . Zwracają uwagę niezłe materiały wykończeniowe i spokojna kolorystyka, która jest obecna we wszystkich obecnie produkowanych pojazdach ze stajni Irisbusa, takich jak Crossway z czeskiej fabryki koncernu w Vysokim Mycie.
Zdaniem szefa zakładu, Stefano Rossi autobus ma szanse zaistnienia na polskim rynku zwłaszcza tam, gdzie potrzebne są niewielkie pojazdy do zadań specjalnych. Do ewentualnych nabywców mogą więc należeć szkoły czy kluby piłkarskie. Oczywiście Kapena liczy też na zlecenia od liniowych przewoźników, zwłaszcza prywatnych, gdyż zdolności finansowe krajowych PKS-ów są obecnie bardzo małe i w dodatku często koncentrują się na innej klasie pojazdów (duże bądź bardzo małe). Rossi ma nadzieje, że Proxys powtórzy sukces modelu Tema, dzięki któremu zakład uzyskał liderem sprzedaży autobusów w Polsce w pierwszej połowie 2008 roku.