Irisbus: premiera nowego autobusu międzymiastowego Arway

infobus
18.10.2005 22:23

Nowy autobus międzymiastowy koncernu Irisbus - model Arway - miał swoja premierę pod koniec września w Turynie. Fot. Karosa, a.s. Na przedniej ścianie zwraca uwagę charakterystyczna dla nowych modeli Irisbus ściana przednia o stylistyce przypominającej uśmiech delfina. Fot. Karosa, a.s. Arway prawdopodobnie zastąpi w ofercie koncernu Irisbus model Ares. Fot. Irisbus 29 września w Turynie miała miejsce premiera nowego autobusu międzymiastowego Irisbus – modelu Arway – pierwszego pojazdu Irisbus, wyposażonego w silnik spełniający normy emisji spalin Euro 4. Jest to już drugi, po niskopodłogowym autobusie Citelis, nowy model wprowadzony na rynek w tym roku przez Irisbus. Autobus Arway będzie produkowany w zakładach Karosy w Vysoke Myto i przeznaczony jest do sprzedaży na wszystkich rynkach, na których koncern jest obecny. Niedługo po swojej premierze we Włoszech, autobus zostanie zaprezentowany podczas największych targów autobusowych w Europie Busworld Europe 2005 w Kortrijk, które będą odbywały się w dniach 21-26 października. Oficjalna premiera autobusu w Czechach będzie miała miejsce pod koniec października, a począwszy od listopada, czescy przewoźnicy będą mieli możliwość przetestowania nowego modelu. W listopadzie, autobus zostanie zaprezentowany także na targach autobusowych Bus & Bus Business w Weronie we Włoszech (15-19 listopada). Autobus Irisbus Arway będzie oferowany w dwóch odmianach dwuosiowych (o długości 12 metra i 12,8 metra) oraz jednej odmianie trzyosiowej o długości 15 metrów. Wszystkie autobusy będą wyposażane w dwie pary drzwi w układzie 1-2-0 lub 1-3-0. W zależności od wersji pojemnościowej, na pokładzie autobusu mieści się od 53 do 67 foteli pasażerskich. Model Arway będzie dostępny w kilku odmianach wyposażeniowych, przystosowanych do różnych typów eksploatacji. Długa lista wyposażenia opcyjnego oraz modułowa konstrukcja nadwozia dają możliwość odpowiedniego skonfigurowania pojazdu pod potrzeby konkretnego klienta. Arway może zatem pełnić funkcję autobusu międzymiastowego, jak i do transportu turystycznego czy też mieszanego. Autobus napędza silnik IVECO Cursor 8 o mocy 243 kW (330 KM) lub 280 kW (380 KM), charakteryzujący się wysoką mocą i niskim zużyciem paliwa, na co wpływ ma osiągana przez tę jednostkę także wysoka wartość momentu obrotowego. Układ napędowy może być dodatkowo wyposażony w filtr cząstek stałych. Nowoczesna stylistyka autobusu Arway wpisuje się w proces budowy nowego wizerunku producenta. Widać to zwłaszcza na ścianie przedniej, na której pojawił się charakterystyczny dla nowych modeli Irisbus „uśmiech delfina”. O przynależności modelu do rodziny Irisbus świadczą także takie szczegóły, jak kolorowe wejścia do autobusu, charakterystyczny wlot powietrza na przedniej ścianie czy lusterka. Nadwozie autobusu jest bogato oszklone, co zapewnia dobre oświetlenie wnętrza i niezłą widoczność dla pasażerów. Jednym z głównych cech, jakich wymaga się od nowoczesnych autobusów jest łatwość wchodzenia i wychodzenia. Konstruktorzy Arway starali się pod tym względem osiągnąć równowagę pomiędzy wysokością, szerokością wejść oraz wysokością stopni wejściowych, które pokryte są specjalną wykładziną antypoślizgową. Podczas przemieszczania się wzdłuż autobusu, na całej jego długości, pasażerowie nie napotykają na żadne bariery. Duża wysokość wnętrza (2,25 metra) oraz szerokość wynosząca maksymalną, przewidzianą prawem wartość 2,55 metra zapewniają odpowiednią przestronność wnętrza. Część przestrzeni pasażerskiej, znajdująca się na przeciw drugiego wejścia może być przystosowano do przewozu osób niepełnosprawnych. Pojemność podpodłogowych bagażników wynosi od 5,7 m3 w wersji 12-metrowej do 7,7 m3 w odmianie o długości 15 metrów. Wszystkie fotele pasażerskie wyposażono w dwupunktowe pasy bezpieczeństwa, a znajdujące się bezpośrednio przed otwartą przestrzenią – w trzypunktowe. W ramach opcji można zainstalować trzypunktowe pasy na wszystkich fotelach pasażerskich. Podczas prac konstrukcyjnych zadbano o to, aby autobus spełniał wszelkie normy dotyczące bezpieczeństwa, takie jak Regulamin EKG-OZN R66 (dopuszczalne odkształcenia nadwozia w razie wywrotki), test wytrzymałości foteli, testy układu hamulcowego, itp. Podczas produkcji wykorzystywane są najnowsze technologie, takie jak spawanie sztywnych szkieletów, czy użycie materiałów kompozytowych do budowy nadwozia czy odpowiednie zabezpieczenie antykorozyjne. Na pokładzie autobusu zamontowano fotele o estetycznych kształtach. Przy ich opracowywaniu dużą wagę przywiązywano do sposobów mocowania foteli do podestów. Opracowany system umożliwia zarówno szybki montaż i demontaż foteli, przy zachowaniu wszelkich norm bezpieczeństwa, ale także uzyskanie szerokiego przejścia pomiędzy rzędami foteli. Aby zapewnić pasażerom odpowiedni poziom ogrzewania, zdecydowano się na montowanie – w standardowym wyposażeniu – niezależnego, programowalnego układu grzewczego. W opcji, dostępny jest układ klimatyzacyjny, specjalny wentylator odparowujący w kabinie kierowcy oraz układ klimatyzacyjny z funkcją ogrzewania, który umożliwia szybkie nagrzanie wnętrza pojazdu oraz odszronienie szyb. Stanowisko kierowcy wyposażono w nowoczesną deskę rozdzielczą oraz komputer pokładowy. Fotel kierowcy posiada możliwość regulacji do tyłu i do przodu, w opcji dostępny jest fotel z zawieszeniem pneumatycznym. Także koło kierownicy daje się regulować wraz z kolumną kierownicy. W wyposażeniu opcyjnym znajduje się także tempomat, który jeszcze bardziej ułatwi pracę kierowcy. W standardzie jest za to pneumatyczny układ wspomagania kierownicy oraz szerokie lustro wsteczne (w opcji – sterowane elektrycznie z miejsca kierowcy) czy też dodatkowa skrytka na bagaż kierowcy. Dodatkowo, autobus można doposażyć w centralny zamek bagażników, dodatkowe wentylatory w desce rozdzielczej oraz małą lodówkę. W przednim panelu mieści się lodówka na nieco większe przedmioty, a dodatkowo przy przednim wejściu można zamontować fotel dla pilota. Konstruktorzy zadbali także o to, aby codzienna obsługa autobusu nie nastręczała trudności. Silnik, akumulator, układ ogrzewania, szafka z bezpiecznikami czy nadkola są łatwo dostępne, dzięki czemu elementy te mogą zostać w szybki sposób wymontowane w celu przeprowadzenia prac obsługowych. Przemyślany sposób montażu instalacji elektrycznej oraz wysoka standaryzacja części zamiennych przyczyniają się do znacznego skrócenia okresu wyłączenia autobusu z ruchu na czas serwisowania czy w razie awarii. Prace konstrukcyjne nad modelem Arway przeprowadzono z niespotykanym dotąd w koncernie rozmachem. Na opracowanie prototypu poświęcono 18 000 godzin, a na jego testowanie – ok. 16 000 godzin. Łącznie, prace nad nowym modelem trwały 52 000 godzin. „W przeszłości ogłosiliśmy tzw. plan konwergencji.” – powiedział Franco Miniero, dyrektor działu sprzedaży i marketingu w Irisbus podczas premiery autobusu Arway. „Jednym z jego punktów była całkowite odświeżenie naszego programu produkcyjnego. Realizację tego planu rozpoczęliśmy od zwiększenia standaryzacji części mechanicznych w produkowanych przez ans autobusach Euro 3. Dzisiaj, rozpoczynamy wdrażanie nowej strategii, która przewiduje stopniowe zastępowanie wszystkich naszych produktów zupełnie nową generacją pojazdów o międzynarodowej wizji.” – dodał.