Irisbus: podwójne pożegnanie
Proces unowocześniania i ujednolicania oferty autobusów Irisbus powoduje, że produkcja niektórych modeli w sposób naturalny dobiega końca. Czasami dotyczy to konstrukcji, które na swoich rynkach stały się legendą. Takie podwójne pożegnanie miało miejsce pod koniec stycznia 2007 r., kiedy bramy fabryki w Vysoke Myto (Czechy) uroczyście opuścił ostatni egzemplarz serii 900, a z zakładów w Annonay (Francja) wyjechał ostatni autokar Iliade. Opracowane na bazie serii 700, których produkcję uruchomiono w 1981 r., autobusy Karosa 900 zasłynęły z przydatności do wszelkich celów –ich oferta obejmowała zarówno autobusy miejskie, lokalne, jak i dalekobieżne, a ich konstrukcja sprawdziła się m.in. w surowych warunkach syberyjskich. Od II połowy lat 90. autobusy te zyskiwały popularność także w Europie Zachodniej –w ciągu 10 lat produkcji, we Francji sprzedano 5000 autobusów szkolnych Recreo, a w ostatnich latach autobusy Axer były regularnie dostarczane m.in. na rynki Niemiec, Włoch i Francji. Łącznie, w ciągu 25 lat produkcji serii 700 i 900, wyprodukowano 50 237 takich pojazdów. W ofercie Irisbus, serię 900 zastępują modele Crossway oraz zunifikowany z nim nowy Recreo. Wprowadzony do produkcji pod koniec 1983 r. autokar Renault FR1, którego przedłużenie stanowił model Iliade, stanowił punkt zwrotny w historii francuskich autobusów turystycznych. Wprowadzenie do procesu produkcyjnego nowych technologii (kataforeza zanurzeniowa –pierwsze zastosowanie w autobusach) oraz nowoczesna sylwetka i wysoki komfort spowodowały, że pojazd zaczął sobie zjednywać klientów w całej Europie. Świadczy o tym fakt przyznania autokarowi tytułu „Autobusu Roku 1991”. W ciągu 22 lat produkcji modeli FR1 i Iliade, wyprodukowano ich ok. 10000 sztuk. W sztafecie modeli, Iliade przekazuje teraz pałeczkę autokarowi Evadys H oraz nowemu autokarowi dalekobieżnemu, którego premiera spodziewana jest podczas przyszłorocznych targów Busworld w Kortrijk.