Irisbus IVECO na AUTOTEC
Tradycyjnie stoisko Irisbusa przyciągało na targach w Brnie licznych gości. Były ładne hostessy, baloniki ekspozycja pięciu autobusów. Zabrakło jednak najważniejszego –nowości, dzięki którym Irisbus mógłby obronić pozycję lidera na czeskim rynku. Przypomnijmy, że dzięki wygranemu kontraktowi DPH Praga na dostawę 620 autobusów to drugi czeski producent SOR przewodzi obecnie w rynkowych statystykach i tak pewnie będzie do 2012 r., kiedy zakończy się stołeczny kontrakt. Pamiętajmy jednak, że Praga może skorzystać z opcji bezprzetargowego rozszerzenia tego zamówienia o dalsze 50% wartości kontraktu, co skutecznie oddaliłoby powrót IVECO na pozycję lidera –przynajmniej w segmencie miejskim.
W autobusowej hali targów w Brnie mogliśmy zobaczyć pięć autobusów Irisbus, w tym: autokar wielkiej turystyki Magelys HDH 13,8M, miejski midibus Citelis 10,5M CNG, miejski niskowejściowy autobus Crossway LE City 12M z układem drzwi 2-2-2;lokalny niskowejściowy autobus Crossway LE Line 12M oraz klasyczny międzymiastowy autobus Crossway 10,6M. Poza stoiskiem można było obaczyć jeszcze: autokar Evadys H, Crossway LE City 12M oraz minibusa na bazie Daily z zabudową hiszpańskiej firmy Indcar.
Podczas konferencji prasowej przedstawiciele Irisbusa chwalili się nowoczesną siedzibą w Pradze, a także pozycją rynkową w obszarze Europy Środkowej i Wschodniej. Według tych danych firma sprzedała tutaj w 2009 r. prawie 1000 autobusów powyżej 3,5 t DMC (na łączną sprzedaż 3621 sztuk), osiągając udział na poziomie 27,1%. Oczywiście najlepszy wynik firma zanotowała w Republice Czeskiej (33% udziału w rynku i 256 zarejestrowanych autobusów) oraz na Słowacji, gdzie odnotowano rekordowy dział w rynku –aż 65,9% (442 zarejestrowanych pojazdów).
Na konferencji sporo miejsca poświęcono także silnikom, Najnowsza jednostka IVECO –Cursor 8 EEV oferowana jest teraz bez filtra cząstek stałych, co zmniejsza koszty zakupu i utrzymania pojazdu. Co ciekawe –Włosi cały czas promują także alternatywny napęd na sprężony gaz ziemny. Teraz do zakupu autobusów CNG ma zachęcić spełnienie przez silnik Cursor 8 CNG nadchodzącej normy Euro 6 (ma wejść w życie na początku 2013 roku). Cóż, jeżeli ma się takie doświadczenie – sprzedaż prawie 4000 autobusów CNG i pozycję lidera w Europie –to nie ma specjalnie innego wyjścia, aczkolwiek zarówno czeski, jak i polski rynek bardzo ostrożnie podchodzą do gazowego tematu.
Na konferencji sporo miejsca poświęcono także silnikom, Najnowsza jednostka IVECO –Cursor 8 EEV oferowana jest teraz bez filtra cząstek stałych, co zmniejsza koszty zakupu i utrzymania pojazdu. Co ciekawe –Włosi cały czas promują także alternatywny napęd na sprężony gaz ziemny. Teraz do zakupu autobusów CNG ma zachęcić spełnienie przez silnik Cursor 8 CNG nadchodzącej normy Euro 6 (ma wejść w życie na początku 2013 roku). Cóż, jeżeli ma się takie doświadczenie – sprzedaż prawie 4000 autobusów CNG i pozycję lidera w Europie –to nie ma specjalnie innego wyjścia, aczkolwiek zarówno czeski, jak i polski rynek bardzo ostrożnie podchodzą do gazowego tematu.
6500 Citelisów
Z miejskiej oferty IVECO nas najbardziej interesował krótszy model Citelis 10,5M, który do tej pory nie był oferowany w Polsce (pisaliśmy o nim m.in. tutaj / http://infobus.pl/text.php?from=search&id=30778). Pojazd ten nie odnosi także większych sukcesów u naszych południowych sąsiadów, natomiast największą popularnością cieszy się we Włoszech czy w Grecji. Tym bardziej dziwi pokazanie w Brnie tego modelu w wersji CNG, która w połączenie z klasą midi daje w rezultacie zupełnie niszowy produkt.
Podkreślmy, że od marca 2005 r. zostało wyprodukowany ponad 6 500 Citelisów, w tym także w wersji PKD. W ostatnich dwóch latach ta konstrukcja triumfowała w przetargach: w Paryżu (łączne 700 sztuk), Mediolanie (120 szt.), Turynie (100 szt.), w Bratysławie (30 szt.). W wersji CNG Citelis wygrał w Atenach (200 szt.), Zagrzebiu (62 szt.), Barcelonie (31 szt.), Plovdiv w Bułgarii (30 szt.) i Skånetrafiken w Szwecji (14 szt.). Do tego trzeba także doliczyć 400 podwozi w silnikami Diesla i CNG, które w tym roku zostanie zabudowanych przez czterech hiszpańskich producentów nadwozi. Te dane pokazują, ze mimo ograniczonej aktywności włoskiego koncernu na polskim rynku to w Europie IVECO jest jednym z głównych graczy na autobusowej scenie.
Magelys HDH – Grand Turysta
Oczywiście wszystkie reflektory w Brnie były skierowane na włoski okręt flagowy, czyli trzyosiowy Magelys HDH o długości 13,8 m długości i wysokości 3,81 m. To kolejny przedstawiciel rodziny, która aktualnie obejmuje trzy warianty długości: 12,2 m, 12,8 m i 13,8 m. Dodatkowo mamy do wyboru dwie opcje wysokości pokładu: standardową HD – 3,62 m i podwyższoną HDH – 3,81 m. Oprócz stylistyki warto w tym autokarze podkreślić ergonomię stanowiska kierowcy. Cała deska rozdzielcza została zaprojektowana w kształcie skrzydła, dzięki czemu prowadzący pojazd ma dobry dostęp do wszystkich przycisków. Jego pole widzenia jest dodatkowo całkowicie pozbawione przeszkód dzięki dużej, panoramicznej szybie przedniej. Z układów bezpieczeństwa kierowca ma tutaj standardowo do dyspozycji: ABS, ASR, EBS i ESP, który koryguje tor pojazdu na zakrętach, aby zapobiec opuszczeniu drogi. Producent montuje także bi-ksenonowe reflektory, które znacznie poprawiają widoczność w nocy.
Magelysy mogą być również wyposażone w następujące opcjonalne systemy:
– ACC (Adaptive Cruise Control) wykorzystuje radar, który znajduje się w górnej części przedniego zderzaka w celu zapewnienia bezpiecznej odległości od jadącego z przodu pojazdu i powoduje automatyczne hamowanie, jeżeli odległość ta nagle zostanie obniżona;
– LDWS (Lane Departure Warning System), który ostrzega kierowcę za pomocą wibracji w fotelu, gdy pojazd opuszcza tor (definiowana według linii pasa ruchu). System ten jest przydatna dla kierowcy w celu ochrony przed utratą uwagi lub objawy zmęczenia;
– IVTM (Integrated Vehicle monitorowania ciśnienia w oponach), które mierzy ciśnienie w każdym z kół w sposób ciągły i jest sterowany z poziomu panelu kierowcy. System ten zmniejsza ryzyko wybuchów opon i chroni przed nadmiernym zużyciem paliwa.
– ACC (Adaptive Cruise Control) wykorzystuje radar, który znajduje się w górnej części przedniego zderzaka w celu zapewnienia bezpiecznej odległości od jadącego z przodu pojazdu i powoduje automatyczne hamowanie, jeżeli odległość ta nagle zostanie obniżona;
– LDWS (Lane Departure Warning System), który ostrzega kierowcę za pomocą wibracji w fotelu, gdy pojazd opuszcza tor (definiowana według linii pasa ruchu). System ten jest przydatna dla kierowcy w celu ochrony przed utratą uwagi lub objawy zmęczenia;
– IVTM (Integrated Vehicle monitorowania ciśnienia w oponach), które mierzy ciśnienie w każdym z kół w sposób ciągły i jest sterowany z poziomu panelu kierowcy. System ten zmniejsza ryzyko wybuchów opon i chroni przed nadmiernym zużyciem paliwa.
I układ napędowy. Magelys jest przyjazny dla środowiska dzięki silnikowi Iveco Cursor 10 Euro 5 (opcjonalnie EEV), który działa z systemem SCR. Jednostka oferuje 330 kW (450 KM) i współpracuje z automatyczną skrzynią biegów ZF AS-Tronic, która zapewnia większy komfort dla kierowcy i gwarancję podróży bez szarpnięć. Dodatkowa tylna, trzecia oś Magelys HDH podnosi DMC pojazdu do 24,6 tony oraz poprawia komfort podróży poprzez większą stabilność. Dzięki elektronicznemu systemu sterowania 3-osią zmniejsza się także promień skrętu. Dla wersji 2-osiowej Magelys HD 12,2M wynosi on 11,025 m;dla Magelys HDH 12,8M (2 osie) –11,625 m, a dla Magelys HDH 13,8 M (3 osie) –tylko 11,091 m.
Dodajmy, że Magelysy powstają w fabryce Irisbus Iveco w Annonay, gdzie są zabezpieczane przed korozją poprzez kataforetyczne malowanie zanurzeniowe. To gwarantuje, że te autokary spokojnie wytrzymają próbę czasu i utrzymują wysoką wartość przy ew. odsprzedaży.
Jeżeli chodzi o pojemność to pojazd jest dostępny w następujących konfiguracjach:
***** 48 miejsc + 1 kierowca + 1 pilot z WC
**** 54 miejsca + 1 + 1 z WC
*** 61 miejsc + 1 + 1 z WC
Dodatkowo Magelys HDH oferuje całkiem sporo miejsca na bagaż –jest to aż 12,45 m3 z WC i bez sypialni kierowcy (dla porównania Magelys HD 12,2M oferuje 10,8 m3, a Magelys HDH 12,8M –12,80 m3). Całkiem prawdopodobne, że ten model zostanie także zaprezentowany na wystawie IAA w Hanowerze. Czy zostanie pokazy w Polsce? Na pewno byłoby warto –choćby ze względu na niepowtarzalny design autokaru, ale jak na razie nie mamy w ogóle potwierdzenia obecności Kapeny/IVECO na targach Kielcach.
Jeżeli chodzi o pojemność to pojazd jest dostępny w następujących konfiguracjach:
***** 48 miejsc + 1 kierowca + 1 pilot z WC
**** 54 miejsca + 1 + 1 z WC
*** 61 miejsc + 1 + 1 z WC
Dodatkowo Magelys HDH oferuje całkiem sporo miejsca na bagaż –jest to aż 12,45 m3 z WC i bez sypialni kierowcy (dla porównania Magelys HD 12,2M oferuje 10,8 m3, a Magelys HDH 12,8M –12,80 m3). Całkiem prawdopodobne, że ten model zostanie także zaprezentowany na wystawie IAA w Hanowerze. Czy zostanie pokazy w Polsce? Na pewno byłoby warto –choćby ze względu na niepowtarzalny design autokaru, ale jak na razie nie mamy w ogóle potwierdzenia obecności Kapeny/IVECO na targach Kielcach.