Evadys, nowy autobus turystyczny Irisbusa został wprowadzony do sprzedaży w Europie w 2004 roku i zmodernizowany niecały rok później. Jego pojawienie się nie było aż tak wielkim wydarzeniem jak wprowadzenie ponad 20 lat temu modelu FR1 –poprzednika tego modelu. Po prostu w ostatnich latach konkurenci pokazali wiele autobusów turystycznych, które także wydają się bardzo innowacyjne i nowoczesne. Słynni prekursorzy Evadysa, modele FR1/Iliade, trafiły do ok. 10 tysięcy klientów na kontynencie w latach 1983-2007 (ostatni egzemplarz Iliade dostarczono 31 stycznia br. roku do firmy Veolia). Wspomniane modele są popularne także i w Polsce, jednak trafiły tu wyłącznie jako pojazdy używane z krajów starej Unii. Na europejski sukces serii FR1/Iliade wpłynęły, m.in. wysoki komfort, atrakcyjny design czy zastosowanie po raz pierwszy kataforezy zanurzeniowej, podnoszącej znacznie trwałość pojazdu. Ukoronowaniem zasług pojazdów było zdobycie tytułu „Autobusu roku 1991”. Lata doświadczeń w konstruowaniu autobusów turystycznych sprawiły, że wszystkie cechy będące atutami serii autobusów FR1/Iliade są także zaletami następcy –modelu Irisbus Evadys. W przyszłym roku Irisbus zamierza wprowadzić do oferty zupełnie nowy autobus turystyczny, który w założeniu ma być bardziej luksusowy niż Evadys.
Czym więc tak naprawdę może przyciągnąć Evadys polskiego klienta? O powody wprowadzenia w tym roku nowego autobusu turystycznego i jego zalety zapytaliśmy przedstawiciela firmy Kapena-Irisbus:
W tym roku sięgnięto o półkę wyżej, wprowadzając do oferty na rynek krajowy model Evadys. W segmencie dominującą pozycję mają producenci, m.in. niemieccy i szwedzcy. Co może Pan powiedzieć o nowym modelu oraz jakie zalety mogą przyciągnąć przewoźników do zakupu Evadysa?
Radosław Pankau, dyrektor sprzedaży i marketingu Kapena-Irisbus
Uzupełnieniem oferty Kapeny-Irisbus będzie wysokopokładowy autobus turystyczny Evadys. Autobus Evadys w dniu 10 maja br. był pokazany po raz pierwszy przewoźnikom turystycznym, 11 maja w Falentach przedsiębiorstwom PKS. Jego ważną zaletą i argumentem przemawiającym za zakupem jest to, że jest budowany na tej samej płycie podłogowej co autobus Arway i Crossway. Evadys jest więc zunifikowany z modelami lokalnymi i międzymiastowymi. Przewoźnik, który zakupił autobus lokalny, czy międzymiastowy tej serii będzie mógł również mieć autobus turystyczny oparty o te same komponenty, co daje oczywiście oszczędności po stronie przewoźnika, jak, np. stok części zamiennych, ta sama infrastruktura dotycząca serwisowania i diagnostyki tych pojazdów. Evadys, jako jeden z nielicznych autobusów turystycznych jest zabezpieczony antykorozyjnie za pomocą kataforezy zanurzeniowej, co zdecydowanie wydłuża jego trwałość. Na plus należy zaliczyć skalę produkcji modelu, jego powtarzalność, a co za tym idzie dostępność części zamiennych. Zespół tych zalet z pewnością wpłynie na to, że i w tym segmencie Irisbus będzie bardziej obecny. Pod koniec czerwca spodziewamy się otrzymać autobus demonstracyjny, który będzie udostępniany krajowym przewoźnikom na testy. Przewidujemy, że pierwsze pojazdy tego typu mogą trafić do polskich klientów wiosną 2008 roku.
Dziękuję za rozmowę.
Pokazanie Evadysa w Falentach nie było pierwszą prezentacją tego pojazdu w Polsce. W 2005 roku zademonstrowano autobus na targach Transexpo, ale nie trafił on do oferty na rynek krajowy. Z pewnością na decyzję wprowadzenia do sprzedaży wpłynęła, wspomniana w wywiadzie, chęć uzupełnienia oferty autobusów serii Crossway, Arway, w mniejszym stopniu ciągle wzrastająca sprzedaż nowych autobusów turystycznych w Polsce.
Wizualnie autobus turystyczny Evadys niczym szczególnym się nie wyróżnia, niemniej nie można nadwoziu zarzucić braku elegancji. Zdecydowanie najładniej wygląda uśmiechnięty przód auta. Zwrócenie uwagi na design jest zasadny, ponieważ uroda w połączeniu z image marki autobusu jest ważnym kryterium zakupu. Autobus turystyczny jest zwykle „wizytówką”firmy przewozowej i z tej roli Evadys będzie się wywiązywać przyzwoicie. W jego przypadku obserwując nadwozie ciężko jest dostrzec unifikację z tańszymi modelami Crossway i Arway. Podkreślenie indywidualnego wyglądu autobusu jest dużą zaletą pojazdu podnoszącą jego prestiż w oczach przewoźnika jak i pasażerów. Nie popełniono błędu jaki zrobił Autosan oferując autobus turystyczny Ramzes, którego stylistyka nadwozia nie różniła się niczym od „masowych”autobusów serii Lider, choć w przypadku sanockiego produktu miało to uzasadnienie wynikające z kosztów i skali produkcji. Tył autobusu Evadys HD zdradza jednak jego korzenie, bowiem jest bardzo podobny do poprzedników – modeli FR1 i Iliade. Wnętrze autobusu uwidacznia już dużo więcej podobieństw do tańszych serii Crossway i Arway. Przede wszystkim deski rozdzielcze modeli Crossway i Arway oraz Evadys są niemalże takie same. Niemalże, ponieważ Evadys jest dodatkowo wyposażony w system nawigacji satelitarnej, kryjącej się w pokaźnej kopule na środku deski rozdzielczej. Umieszczony w niej monitor LCD Blaupunkt CLX01 o wielkości 6,5 cala może wyświetlać, oprócz trasy przejazdu na mapie, także obraz z kamer umieszczonych z tyłu pojazdu (opcja), co jest przydatne podczas manewrowania autobusem na parkingu. Zastosowanie tej samej deski rozdzielczej nie jest wadą, zwłaszcza jeśli jest ona funkcjonalna i wygodna dla użytkowników. Trudniej natomiast pogodzić się z tym, że wyposażenie i aranżacja przedziału pasażerskiego Evadysa są dzisiaj normą, ale w segmencie autobusów międzymiastowych. Wnętrze jest estetyczne, komfortowe i takie jak być powinno, ale brakuje tu podkreślenia wyższego prestiżu pojazdu. Chodzi tu głównie o brak detali jak estetyczniejszych półek bagażowych, wstawek z droższych materiałów, np. aluminium, atrakcyjniejszego tapicerowania, ciekawszej kolorystyki. Turystyczne przeznaczenie Evadysa podkreślają przede wszystkim zalety funkcjonalne i te z zakresu komfortu, jak znacznie obszerniejsze bagażniki autobusu w porównaniu z Arway’em czy Crossway’em, standardowe wyposażenie w klimatyzację oraz sprzęt audio-video firmy Blaupunkt wysokiej klasy. W autobusie zamontowano siedzenia firmy Vogel o szerokim zakresie regulacji. Opcjonalnie można zamówić pojazd z toaletą. Wszyscy pasażerowie mają oczywiście do dyspozycji indywidualne nawiewy i lampki do czytania, jednak na uwagę zasługuje zastosowanie gniazdek elektrycznych dla każdego pasażera.
Evadys posiada dwie wersje długościowe 12 i 12,8 metrów oraz wysokościowe H i HD. Do napędu wersji obniżonej H służy silnik IVECO Cursor 8 o mocy 280 kW (380 KM). Wyższy model HD napędzany jest już przez silniki IVECO Cursor 10 o mocach 280 kW (380 KM) i 330 kW (450 KM). I przede wszystkim na sprzedaż wyższej wersji HD stawia Kapena na rynku polskim. Napęd wszystkich wersji jest przenoszony przez manualną skrzynię biegów ZF S61600 lub opcjonalnie przez skrzynię automatyczną ZFAs Tronic. Do poskramiania pojazdu służą hamulce tarczowe na obu osiach, wyposażone w układy ABS i ASR
Irisbus Evadys HD – podstawowe dane techniczne
|
Evadys HD 12
|
Evadys HD 12,8
|
Liczba miejsc siedzących
|
59
|
63
|
Długość / szerokość / wysokość w mm:
|
12000/2550/3750
|
12800/2550/3750
|
Masa dopuszczalna w kg:
|
18000
|
18000
|
Silniki
|
Iveco Cursor 10 EURO 4 o mocy 280 kW (380 KM) lub 330 kW (450 KM)
|
Skrzynia biegów:
|
ZF 6S1600 (manualna) lub ZFAs Tronic (automatyczna)
|
Pojemność półek bagażowych w m3:
|
2,4
|
2,6
|
Pojemność przestrzeni bagażowej w m3:
|
9,5
|
11,3
|
Irisbus Evadys, a potencjalni konkurenci
Zespół licznych zalet, może przyciągnąć wielu polskich klientów, jednak jedną z najważniejszych zalet może być cena pojazdu. Wyposażenie Evadysa i materiały zastosowane klasyfikują pojazd jako turystyczny autobus „ekonomiczny”. W związku z tym jego głównymi konkurentami mogą być autobusy Autosan A1112T Sanman/Ramzes (lub następca), Scania Irizar Cenury i Temsa Safari, a w mniejszym stopniu modele Mercedes Tourismo, MAN Lion’s Coach czy Volvo 9700.
Wybrani konkurenci dla Evadysa
|
Autosan A1112T Sanman/Ramzes;Bova Futura;Irizar Century/PB;MAN Lion’s Coach;Mercedes Tourismo;Setra S415GT/GT-HD;Temsa Safari;Volvo 9700
|