Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Irisbus Crossway – ekonomiczny autobus międzymiastowy

infobus
12.06.2006 12:03
Podczas zakończonych niedawno targów samochodów użytkowych Autotec Brno 2006, Irisbus zaprezentował po raz pierwszy nowy model ekonomicznego autobusu międzymiastowego Crossway. Autobus jest przeznaczony przede wszystkim do obsługi regularnych połączeń lokalnych, przewozów pracowniczych itp. Wprowadzenie na rynek modelu Crossway jest kolejnym krokiem we wdrażaniu strategii konwergencji i odświeżenia oferty Irisbus IVECO. Crossway został opracowany głównie z myślą o rynkach Europy Centralnej, a także niektórych krajów zachodnioeuropejskich, takich jak Austria, Beneluks, Dania, Finlandia, Francja Niemcy, Islandia, Włochy i Szwajcaria. W ofercie Irisbus IVECO, autobus Crossway będzie lokował się pomiędzy autobusem szkolnym Recreo a autobusem typu kombi Arway. Podobnie jak jego poprzednik, Axer, tak i Crossway będzie produkowany w zakładach Irisbus w Vysoke Myto w Czechach.
 
Irisbus Crossway zadebiutował podczas targów Autotec 2006 w Brnie. Fot. Irisbus  Model Crossway ma docelowo zastąpić w ofercie popularny autobus Axer. Fot. Irisbus
Crossway zamiast popularnego Axera
Seryjna produkcja autobusów Crossway z silnikiem Tector rozpocznie się we wrześniu 2006 r., a wersji z jednostką Cursor –dwa miesiące później. Celem, postawionym przed modelem Crossway jest umocnienie pozycji Irisbus IVECO na pozycji europejskiego lidera w segmencie ekonomicznych autokarów międzymiastowych, zdobytej kilka lat temu dzięki serii autobusów 900, zaprezentowanej w 1996 r., a będącej zrestylizowaną rodziną Karosa 700, która debiutowała w 1981 r. W tym segmencie, podstawowymi kryteriami oceny oferty są niskie koszty zakupu i eksploatacji.
 
Zgodnie z nowym wizerunkiem stylistycznym Irisbus IVECO, autobus otrzymał przednią ścianę z charakterystycznym „uśmiechem delfina”. Fot. Irisbus  Pierwszym modelem Irisbus, który otrzymał „uśmiechiętą”przednią ścianę był zmodernizowany autokar turystyczny Evadys. Fot. Irisbus  
W ofercie Irisbus, Crossway ma się plasować pomiędzy autobusem szkolnym Recreo... Fot. Karosa a.s.  ...a autobusem klasy kombi Arway. Fot. Karosa a.s.
 
Stylizacja –dynamizm i uśmiech delfina
Crossway charakteryzuje się nowoczesną, funkcjonalną sylwetką, dzięki czemu spełnia wymogi stawiane tego typu pojazdom przez klientów. Podobnie jak jego większy brat –zaprezentowany podczas targów w Kortrijk w październiku 2005 r. model Arway –tak i nowy pojazd wpisuje się w nową linię stylistyczną koncernu, na którą składa się przednia ściana z szerokim, ekspresyjnym uśmiechem oraz płynne linie w pozostałej części nadwozia. Dzięki temu, autobus staje się czymś więcej, niż prostym narzędziem do pracy. Nadaje to autobusowi Crossway własny styl, podkreślający jego dynamizm i nowoczesność.
Wnętrze autokaru Crossway charakteryzuje harmonia pomiędzy poszczególnymi detalami. Odpowiednio dobrane kolory tapicerki na podłodze, ścianach bocznych i suficie, nowy kształt poręczy, podsufitki i bagażników podsufitowych powoduje, że wnętrze łączy ze sobą przytulną atmosferę z funkcjonalnością oraz elegancki wygląd ze zdrowym rozsądkiem.
 
Crossway dostępny będzie w 3 wersjach pojemnościowych, w tym w krótkiej odmianie o długości 10,6 metra. Fot. Karosa a.s.
 
Trzy wersje pojemnościowe
Zgodnie z nowymi przepisami, Crossway ma nadwozie o szerokości 2,55 metra i jest dostępne w trzech wersjach pojemnościowych o zróżnicowanej długości nadwozia, które oferują różne pojemności pasażerskie, w zależności od krajowych przepisów. Maksymalny nacisk na tylną oś wynosi 11,5 tony, a masa całkowita autobusu to 18 ton.
Dostępne będą następujące wersje pojemnościowe:
 
18 ton d.m.c. (homologacja w/g normy 2001/85/WE):
10,6 m: 68 –71 pas. (47 miejsc siedzących + 21-24 stojących)
12,0 m: 70 –78 pas. (55 miejsc siedzących + 15-23 stojących)
12,8 m: 66 –72 pas. (59 miejsc siedzących + 7-13 stojących
 
19 ton d.m.c. (homologacja w/g norm francuskich):
10,6 m: 75 pas. (51 miejsc siedzących + 24 stojące)
12,0 m: 85 –88 pas. (59 miejsc siedzących + 26-29 stojących)
12,8 m: 86 –91 pas. (63 miejsca siedzące + 23-28 stojących)
 
Dla zwiększenia funkcjonalności autobusu, fotele pasażerskie są montowane do specjalnych szyn, umożliwiających ich szybki demontaż i zmianę aranżacji wnętrza. Autobus jest dostępny także w kilku konfiguracjach drzwi wejściowych:
– pojedyncze drzwi przednie (szerokość 800 mm) jedno- lub dwuskrzydłowe
– pojedyncze drzwi środkowe (szerokość 800 mm), jedno- lub dwuskrzydłowe
– podwójne drzwi środkowe (szerokość 1200 mm), dwuskrzydłowe
Inaczej mówiąc, autobus można zamówić z układami drzwi 1-1-0, 2-2-0, 1-2-0 i 2-1-0 o zróżnicowanej szerokości drugich drzwi.
 
Układ napędowy i podwozie
Do napędu autobusów Crossway użyto rozwiązań sprawdzonych w innych pojazdach Irisbus IVECO. W pojeździe stosowane są dwie jednostki napędowe IVECO, spełniające normy emisji spalin Euro 4, korzystające z technologii SCR (selektywnej redukcji katalitycznej):
– Tector (pojemność 5,9 dm3), oferowany w dwóch regulacjach, o mocy 190 kW (260 KM) lub 220 kW (300 KM), przeznaczony do stosowania w płaskim terenie
– Cursor (pojemność 7,8 dm3) o mocy 242 kW (330 KM), preferowany w warunkach, gdzie potrzebny jest wyższy moment obrotowy (np. w terenie górzystym)
Pojemność zbiornika AdBlue wynosi 60 litrów, co zapewnia autobusowi zasięg ok. 6000 km. Warto zaznaczyć, że na życzenie obie jednostki napędowe mogą zostać zamontowane w odmianach spełniających normy emisji spalin Euro 5, a nawet EEV.
Pneumatyczne zawieszenie oraz niezależna oś przednia zapewniają wysoki poziom komfortu resorowania oraz dobrą zwrotność. W porównaniu z poprzednikiem –modelem Axer –średnica zawracania zmniejszyła się w przypadku wariantu 12-metrowego o 1 metr.
 
Budowa nadwozia
Dzięki wysokiej sztywności struktury nadwozia, Crossway spełnia wymogi przepisów ECE R66 dotyczące dopuszczalnych deformacji nadwozia w razie wywrotki oraz zachowania tzw. przestrzeni przeżycia dla pasażerów.
Nadwozie Crossway zostało zaprojektowane nie tylko w taki sposób, aby ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie, ale także spełnia wymogi Europejskiej Grupy Roboczej COST 349 (Cooperation in the field of Scientific and Technical Research –współpraca w dziedzinie badań naukowych i technicznych) –dotyczące dostępności pojazdów komunikacyjnych dla osób niepełnosprawnych. W tym celu, przy zastosowaniu podwójnych drzwi środkowych, można w nich zamontować specjalną platformę wjazdową, wysuwaną ze stopni.
 
Dużo miejsca na bagaż
Przestronne wnętrze autobusu (wysokość w przejściu 2,28 metra) zapewnia pasażerom wygodne przemieszczanie się oraz umożliwiło wygospodarowanie półek bagażowych o dużej pojemności. Łączna pojemność przestrzeni bagażowej w poszczególnych modelach wynosi:
 
10,6 m: 5,9 m3 (3,5 m3 bagażnik pod pokładem + 2,4 m3 półki podsufitowe)
12 m:   8,5 m3 (5,7 m3 bagażnik pod pokładem + 2,8 m3 półki podsufitowe)
12,8 m: 9,7 m3 (6,7 m3 bagażnik pod pokładem + 3 m3 półki podsufitowe)
 
Fabryka Irisbus w Vysoke Myto
Autobusy Irisbus Crossway będą produkowane w fabryce w Vysoke Myto w Czechach, zlokalizowanej ok. 150 km na Wschód od Pragi, będącej integralną częścią sieci produkcyjnej Irisbus IVECO. W 2005 r., bramy czeskich zakładów opuściło 1821 autobusów, z czego 80% na eksport, dzięki czemu znalazły się one w pierwszej szóstce największych europejskich fabryk koncernu. Pozostałe lokalizacje to: Francja (Annonay i Rorthais), Włochy (Valle Ufita), Hiszpania (Barcelona) i Węgry (Budapeszt). W 2005 r., program produkcyjny fabryki w Vysoke Myto obejmował autobusy serii 900, 10,6- oraz 15-metrową wersję modelu Ares oraz nowy model Arway, zaprezentowany na targach Busworld Kortrijk 2005.
 
Zakłady Karosy w Vysoke Myto –nadwozie autobusu podczas zanurzenia w wannie kataforetycznej. Fot. Karosa a.s.
 
Zakłady w Vysoke Myto przeszły w 2001 r. gruntowną modernizację, której głównym punktem była instalacja wanny kataforetycznej oraz nowych stanowisk lakierniczych. Reorganizacji poddano także linie montażowe i prac wykończeniowych, dzięki czemu fabryka odpowiada obecnie standardom obowiązującym w Europie Zachodniej. Kompletne zanurzanie nadwozi w wannie kataforetycznej zapewnia autobusom integralne zabezpieczenie antykorozyjne. Pojazdy zabezpieczane w ten sposób charakteryzują się dłuższymi okresami eksploatacji i wyższą ceną przy odsprzedaży –co ma duże znaczenie dla przewoźników.
 
IVECO –międzynarodowy koncern
IVECO jest globalnym producentem pojazdów użytkowych o kompleksowej ofercie pojazdów i silników, opracowanych specjalnie z myślą o rynku transportowym. IVECO produkuje rocznie ok. 170 000 pojazdów i jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w branży. Koncern zatrudnia na całym świecie 31000 pracowników w 48 zakładach, zlokalizowanych w 48 krajach. Poza Europą, IVECO posiada fabryki także w Chinach, Indiach, Rosji, Turcji, Australii, Argentynie, Brazylii i RPA. Koncern dysponuje także 15 centrami badawczo-rozwojowymi. O dotarcie do klienta i zapewnienie mu odpowiedniego poziomu usług dba łącznie 841 punktów dealerskich oraz ponad 4500 autoryzowanych stacji serwisowych w ponad 100 krajach na całym świecie.
 
Opracowano na podstawie materiałów Irisbus