Irisbus: coraz więcej autobusów z napędem gazowym

infobus
26.11.2005 10:54

W ostatnich latach, koncern Irisbus znalazł się w czołówce producentów autobusów zasilanych CNG. Fot. Karosa, a.s. Autobusy zasilane gazem ziemnym mają rosnący udział w liczbie autobusów produkowanych przez koncern Irisbus. Zasilane CNG autobusy z delfinem na przedniej ścianie można dziś spotkać we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Australii oraz kilku innych krajach świata. Z ponad 2500 wyprodukowanymi autobusami zasilanymi gazem ziemnym, włoska firma zajmuję jedną z czołowych pozycji wśród dostawców tego typu pojazdów. Tylko w 2004 r., Irisbus sprzedał 301 autobusów zasilanych CNG. Co więcej, koncern prowadzi intensywne prace badawcze w tym zakresie. Np. we współpracy z Gaz de France oraz dwoma francuskimi miastami, firma prowadzi testy autobusu zasilanego mieszanką gazu ziemnego (80%) i wodoru (20%), co pozwala znacznie ograniczyć emisję CO2. Głównym elementem oferty w zakresie pojazdów zasilanych gazem jest – produkowany także w zakładach Karosy – model Citelis napędzany CNG. Autobus jest wyposażony w silnik IVECO Cursor 8 CNG o znacznym stopniu unifikacji z wersją dieslowską, co ułatwia i obniża koszty obsługi. Zaprezentowany po raz pierwszy w czerwcu 2004 r. silnik IVECO Cursor 8 CNG, już dziś spełnia normy emisji spalin Euro 5, które wejdą w życie na przełomie 2008 i 2009 r., a także najsurowsze europejskie normy EEV. Dzięki zaawansowanej technice, pojazdy zasilane gazem ziemnym już od dłuższego czasu spełniały normy emisji spalin Euro 4 – z wyjątkiem limitów emisji węglowodorów. Ponadto, autobusy zasilane CNG charakteryzują się niższym poziomem hałasu (od 3 do 4 decybeli), mniejszymi wibracjami. Ponadto, użycie gazu ma także zalety natury ekonomiczno-politycznej – zasoby gazu ziemnego są znacznie większe, niż paliw płynnych. Do wad autobusów zasilanych CNG należy zaliczyć wyższe koszty zakupu i eksploatacji, niższą wydajność i ograniczoną niezawodność, a także zwiększoną emisję CO2. Z doświadczeń różnych przewoźników wynika, że najlepsze efekty przynosi przestawienie całego taboru na zasilanie CNG. Przykład Los Angeles pokazuje, że zamówienie dużych ilości gazu ziemnego u dostawców daje możliwość ograniczenia ceny jednostkowej m3, co z kolei pozwala zneutralizować wyższy koszt zakupu taboru oraz budowy infrastruktury. Autobusy zasilane gazem szczególnie dobrze sprawdzają się w obszarach szczególnie narażonych na niekorzystne działania spowodowane zanieczyszczeniami środowiskowymi (np. w centrach zabytkowych miast), gdzie może być alternatywą dla całkowitego zakazu ruchu pojazdów, a także w miejscach, gdzie gaz ziemny jest szeroko dostępnym źródłem energii.