Irisbus Citelis z napędem hybrydowym
W ciągu ostatnich 15 lat, Irisbus wyprodukował ponad 150 autobusów z napędem hybrydowym, głównie bazujących na modelach EuroPolis i CityClass, a także kilkadziesiąt pojazdów z napędem akumulatorowym i na ogniwa paliwowe. Obecnie, koncern pracuje nad hybrydową odmianą swojego podstawowego autobusu miejskiego, jakim jest Citelis. W tym celu podpisano umowę z firmą BAE Systems na dostawę komponentów do budowy hybrydowego zespołu napędowego. Obie firmy wyprodukowały już ponad 3000 autobusów z napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Ich połączone doświadczenia pozwolą na stworzenie ofert 12- i 18-metrowych autobusów Citelis wyposażónych w napęd hybrydowy, którego sercem będzie generator prądu zasilany małym, 6-litrowym silnikiem IVECO Tector 6 EEV, wyposażony także w funkcję Stop &Start. Najnowszej generacji elektryczny silnik trakcyjny, posiadający funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania, będzie współpracował z akumulatorami litowo-jonowymi. Wymienione rozwiązania pozwolą ograniczyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla nawet o 30%, a tlenków azotu –o 50%. Przewiduje się, że Irisbus-IVECO będzie gotowy do udziału w przetargach na dostawę autobusów hybrydowych na przełomie 2010 i 2011 r.