Irisbus: 200 autobusów dla argentyńskiej Cordoby
Firma IVECO Argentina, dostarczyła do miasta Cordoba partię 50 sztuk autobusów miejskich. Jest to pierwsza część realizacji kontraktu na dostawę łącznie 200 autobusów komunikacyjnych dla tego argentyńskiego miasta w 2005 r. Ceremonia przekazania 50 autobusów, której przewodniczyli dr Luis Juez – burmistrz Cordoby oraz dr Fernando Fraguio – dyrektor naczelny IVECO Argentina, odbyła się przy bramie wjazdowej do miasta. Następnie, autobusy przejechały w paradzie przez centrum miasta. Partia 50 dostarczonych autobusów o pojemności ok,. 90 pasażerów, została wykonana w lokalnych zakładach IVECO w Cordobie. Ich konstrukcję oparto o 17-tonowe podwozie IVECO, wyposażone w elektronicznie sterowany silnik Tector o mocy 210 KM, spełniający normy Euro 3. Pojazdy te są częścią strategii koncernu IVECO-Irisbus, która przywiązuje dużą wagę do obecności na rynkach Ameryki Centralnej i Południowej, przy oferowaniu tutaj pojazdów dobrze dopasowanych do wymagań lokalnych rynków. Spowodowała ona opracowanie nowej rodziny modeli, przeznaczonych na rynek argentyński, które są produkowane właśnie w Cordobie. Jest to reakcja na rosnące zapotrzebowanie na autobusy miejskie, związane z koniecznością odnowy coraz mocniej starzejącego się taboru autobusowego w kraju. Te 50 autobusów to pierwsza partia z zamówionych 200 pojazdów, które mają zasilić tabor TAMSE na przestrzeni całego 2005 r., zgodnie z wynikami przetargu ogłoszonego w 2004 r. Autobusy powstają na podwoziu IVECO EuroCargo CC170-E22 z przednim silnikiem IVECO Tector. Nadwozia dostarcza firma Metalpar z miasta Loma Hermosa w prowincji Buenos Aires. Rynek autobusów miejskich w Ameryce Południowej notuje ostatnio duże wzrosty. Dotyczy to zwłaszcza Argentyny, gdzie szacowane roczne zapotrzebowanie wynosi ok. 2000 autobusów rocznie, przy taborze wynoszącym 36 000 autobusów.
Tabela: Dane techniczne autobusów IVECO dla argentyńskiej Cordoby
Podwozie |
IVECO EuroCargo CC170-E22 |
Długość, szerokość (mm) |
11 850, 2 490 |
Rozstaw osi (mm) |
5 950 |
Silnik |
IVECO Tector Euro 3, umieszczony z przodu, rzędowy, 6-cylidnrowy, Diesel, turbodoładowany z chłodnicą powietrza doładowującego, elektronicznie sterowany układ wtrysku typu common-rail, pojemność skokowa 5,9 dm3 |
Moc maksymalna |
210 KM przy 2700 obr./min. |
Skrzynia biegów |
Mechaniczna, 6-stopniowa |
Pojemność pasażerska |
ok. 90 osób |