Inwestycje transportowe w Programie Operacyjnym
Budowa II linii warszawskiego metra, na odcinku Rembielińska – Dworzec Wileński – Rondo Daszyńskiego –Chrzanów wraz z zakupem taboru i modernizacja infrastruktury kolei aglomeracyjnej i linii tramwajowych wraz z zakupem taboru w 9 obszarach metropolitalnych –to najważniejsze inwestycje z zakresu transportu miejskiego w Programie Operacyjnym 'Infrastruktura i Środowisko’ 2007-2013.
’W ramach Programu Operacyjnego 'Infrastruktura i Środowisko’ do 2013 roku na realizację inwestycji transportowych wydamy ponad 19 mld euro z funduszy europejskich’ – poinformował Minister Transportu Jerzy Polaczek 14 grudnia br. podczas konferencji prasowej w resorcie. 'Będzie to największy program inwestycyjny realizowany do tej pory w naszym kraju, a podobna skala inwestycji zostanie też utrzymana w latach 2014-2020′ – dodał. 'Polska wykorzystując środki unijne, podejmuje zadanie gruntownej przebudowy całego systemu transportowego. Planowany jest szeroki zakres inwestycji w transporcie drogowym, kolejowym, lotniczym, morskim i intermodalnym oraz w żegludze śródlądowej, pozwalający na nadrobienie zaległości w dziedzinie infrastruktury. Zakładamy, że do roku 2020 Polska powinna dysponować systemem transportowym o standardach charakterystycznych dla krajów najwyżej rozwiniętych’ – powiedział szef resortu transportu. Program Operacyjny 'Infrastruktura i Środowisko’ 2007-2013 jest jednym z programów operacyjnych, będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w Narodowych Strategicznych Ramach Odniesienia celów przy wykorzystaniu środków finansowych z Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Priorytetem tego programu jest przede wszystkim rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T, rozwój transportu przyjaznego środowisku, rozwój infrastruktury drogowej w Polsce wschodniej oraz bezpieczeństwo transportu i krajowych sieci transportowych. Budowa i modernizacja infrastruktury transportowej ma podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski i jej regionów. W ramach Programu Operacyjnego 'Infrastruktura i Środowisko’ przeznaczone będą na realizację inwestycji transportowych środki UE w wysokości 19,07 mld euro, w tym 16,13 mld euro z Funduszu Spójności i 2,94 mld euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wkład krajowy na potrzeby tych projektów szacuje się na około 7 mld euro, co w połączeniu ze środkami UE daje kwotę przewyższającą 26 mld euro. Skala środków przewidzianych na inwestycje transportowe w latach 2007-2013 zdecydowanie przewyższa wielkość środków przeznaczanych dotąd na inwestycje transportowe. W nowej perspektywie finansowej wielkość środków UE w skali rocznej wzrośnie o ponad 150% w stosunku do środków UE dostępnych w latach 2004-2006. Środki UE przeznaczone zostaną w 58% na inwestycje drogowe, w 25% na inwestycje kolejowe, w 10% na transport miejski. W ramach pozostałych 7% dofinansowane zostaną m.in. inwestycje lotnicze, morskie, z zakresu bezpieczeństwa ruchu. Należy zaznaczyć, że Program Operacyjny 'Infrastruktura i Środowisko’ obejmuje nowe obszary wsparcia, które nie były uwzględnione w perspektywie finansowej 2004-2006. Jest to przede wszystkim transport lotniczy jak również żegluga śródlądowa i inteligentne systemy transportowe. W ramach Programu Operacyjnego 'Infrastruktura i Środowisko’ wybudowanych zostanie 636 km autostrad i 2 247 km dróg ekspresowych.
Wśród kluczowych zadań, które objęte będą finansowaniem unijnym w latach 2007-2013 należy wymienić przede wszystkim:
W transporcie miejskim:
. budowę drugiej linii metra w Warszawie (odcinek Rembielińska – Dworzec Wileński – Rondo Daszyńskiego – Chrzanów, wraz z zakupem taboru)
. modernizację infrastruktury kolei aglomeracyjnej i linii tramwajowych (wraz z zakupem taboru) w 9 obszarach metropolitalnych (Bydgoszcz/Toruń, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Szczecin, Trójmiasto, Warszawa, Wrocław)
W dziedzinie transportu drogowego:
. autostrada A1 – zakończenie budowy na całej długości (Gdańsk – Toruń – Łódź – Piotrków Trybunalski – Częstochowa – Gliwice – Gorzyczki)
. autostrada A2 – zakończenie budowy odcinka Świecko – Poznań – Łódź – Warszawa oraz Warszawa – Siedlce
. autostrada A4 – zakończenie budowy na całej długości (granica państwa – Legnica – Wrocław – Opole – Gliwice – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Korczowa)
. autostrada A18 – przebudowa jezdni południowej odcinka Olszyna – Golnice
. droga ekspresowa S1 – budowa odcinka Kosztowy – Bielsko Biała
. droga ekspresowa S2 – budowa odcinka Konotopa – Puławska oraz Lotnisko – Marynarska w Warszawie
. droga ekspresowa S3 – budowa odcinka Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Nowa Sól – Legnica (A4)
. droga ekspresowa S5 – budowa odcinka Nowe Marzy – Bydgoszcz – Żnin oraz Gniezno – Poznań
. droga ekspresowa S7 – zakończenie budowy odcinka Gdańsk – Elbląg – Olsztynek – Płońsk – Warszawa – Radom – Kielce – Jędrzejów i odcinka Lubień-Rabka
. droga ekspresowa S8 – zakończenie budowy odcinka Wrocław – Psie Pole – Syców – autostrada A1 – Piotrków Trybunalski – Warszawa – Wyszków – Ostrów Mazowiecka – Zambrów – Białystok – granica państwa (Budzisko)
. droga ekspresowa S17 – budowa odcinka Warszawa Zakręt – Garwolin – Kurów – Lublin – Piaski
. droga ekspresowa S19 – budowa odcinka Białystok – Międzyrzec Podlaski – Lublin – Rzeszów – granica państwa (Barwinek)
. droga ekspresowa S69 – zakończenie budowy odcinka Bielsko Biała – Żywiec – Zwardoń
. Budowa stałego połączenia – tunelu – pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu
W obszarze transportu kolejowego:
. linia E65 – zakończenie modernizacji odcinków Gdynia – Warszawa, Katowice – Zebrzydowice oraz Czechowice Dziedzice – Bielsko Biała – Zwardoń
. linia E59 – zakończenie modernizacji odcinka Rawicz – Poznań – Krzyż – Szczecin
. linia E20/CE20 – modernizacja odcinka Warszawa- Poznań (zakończenie prac) oraz odcinka Łowicz- Skierniewice
. linia E30- modernizacja odcinków Opole- Kędzierzyn Koźle- Gliwice – Zabrze oraz Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna – Horka
. linia CE 59 – modernizacja odcinka Wrocław – Zielona Góra – Rzepin – Szczecin, I etap
. linia Warszawa – Łódź – zakończenie modernizacji na całej długości
. linia Psary – Kozłów – Kraków -modernizacja odcinka łączącego Centralną Magistralę Kolejową z Krakowem
. linia kolejowa nr 8 – modernizacja odcinka Warszawa – Radom – Kielce, wraz z budową łącznicy do lotniska Warszawa – Okęcie
. linia kolejowa nr 14 -modernizacja odcinka Łódź – Zduńska Wola – Kalisz
. linia kolejowa E75 – modernizacja linii Warszawa – Białystok – granica z Litwą – I etap: Warszawa Rembertów-Zielonka-Tłuszcz
. Budowa sieci telekomunikacji GSM-R dla ERTMS poziom II w tym: budowa centrali Radiowej (MSC), budowa infrastruktury GSM-R
. przygotowanie do budowy w latach 2014-2020 linii kolejowych dużych prędkości
. zakup i modernizacja taboru kolejowego
W obszarze transportu lotniczego:
. modernizacja 8 portów lotniczych znajdujących się w transeuropejskiej sieci transportowej (Gdańsk-Rębiechowo, Katowice-Pyrzowice, Kraków-Balice, Poznań-Ławica, Rzeszów-Jasionka, Szczecin-Goleniów, Warszawa-Okęcie, Wrocław-Strachowice)
W obszarze transportu morskiego (wyboru zadań inwestycyjnych w tej dziedzinie dokonuje Minister Gospodarki Morskiej):
. Modernizacja toru wodnego Szczecin – Świnoujście, III etap
. Budowa nowego Terminala Promowo-Pasażerskiego w Gdyni wraz z dostępem drogowym i kolejowym
. Poprawa dostępu kolejowego do portu w Gdańsku
Dla realizacji celów Programu Operacyjnego 'Infrastruktura i Środowisko’ na lata 2007-2013 w krótkim czasie musi powstać niezwykle efektywny system absorpcji środków unijnych. Wymaga to przede wszystkim zainwestowania w ludzi, którzy będą realizowali projekty współfinansowane ze środków UE oraz stworzenia sprawnych struktur organizacyjnych. W realizacji części transportowej Programu Operacyjnego 'Infrastruktura i Środowisko’ 2007-2013 uczestniczyć będzie po stronie administracji państwowej i głównych beneficjentów ponad 1 300 osób. Szczególnie istotne jest stworzenie silnych, wyraźnie wydzielonych pionów przygotowania i realizacji inwestycji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz w PKP PLK S.A.
W n i o s k i:
1. Wykorzystanie przyznanych Polsce na lata 2007-2013 środków unijnych pozwoli na dokonanie zasadniczej przebudowy całego systemu transportowego w Polsce.
2. Dla zapewnienia absorpcji olbrzymich środków unijnych Ministerstwo Transportu podjęło działania mające na celu:
– utworzenie jednostki wdrażającej w Banku Gospodarstwa Krajowego
– rozbudowę pionów inwestycyjnych w GDDKiA oraz PKP PLK S.A.
– wzmocnienie kadrowe ww. instytucji.
3. Program inwestycyjny po raz pierwszy obejmie w sposób zintegrowany wszystkie gałęzie transportu.
4. Po raz pierwszy środki unijne zostaną przeznaczone na rozwój transportu lotniczego, żeglugi śródlądowej i inteligentnych systemów transportowych.