Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Inteligentny tempomat Bosch w Autopbusach Setra TopClass 500

infobus
09.06.2014 21:59
Rozwiązanie Eco.Logic Motion firmy Bosch, dostępne teraz także w autokarach Setra TopClass 500, ma szansę zaprezentować swoje najważniejsze zalety, wynikające z obniżenia kosztów paliwa i ograniczenia emisja spalin. Pierwszy projekt seryjny z tempomatem Eco.Logic Motion firma Bosch zrealizowała w samochodach ciężarowych Mercedes-Benz. System, nazwany przez koncern Daimler „Predictive Powertrain Control’, został wprowadzony w modelu Actros pod koniec lata 2012 roku. Bosch był dostawcą części i platformy programowej dla tego systemu. Daimler opracował zaawansowane algorytmy. Teraz technologia ta jest dostępna jako wyposażenie opcjonalne dla autokarów Setra TopClass 500. Już wkrótce zostanie udostępniona także w kolejnych modelach autokarów Setra oraz Mercedes Travego. –„Mamy tu do czynienia z optymalizacją sterowania pracą silnika i skrzyni biegów, które wykorzystuje rozszerzone dane nawigacyjne, np. informacje o wzniesieniach –mówi Manfred Baden, prezes działu branżowego Bosch Car Multimedia.
Zasada działania tempomatu PCC
Eco.Logic Motion pełni funkcję inteligentnego czujnika, który optymalizuje strategię jazdy. Dzięki konsekwentnemu oddzieleniu oprogramowania operacyjnego i użytkowego, komponenty opracowane przez firmę Bosch mogą uwzględniać także algorytmy danego pojazdu i poprawiać jego bilans energetyczny.  W oparciu o cyfrowe mapy, które uwzględniają także dane o ukształtowaniu terenu, tworzony jest trójwymiarowy obraz trasy. W połączeniu z dokładnym pozycjonowaniem za pomocą GPS (Global Positioning System) obliczana jest prognoza dotycząca ukształtowania terenu, tzw. elektroniczny horyzont. Na podstawie danych elektronicznego horyzontu oraz porównania ich z aktualnymi parametrami jazdy program oblicza strategię proekologicznej jazdy. Ustalana jest odpowiednia prędkość jazdy oraz wybór przełożeń dostosowany do odcinka, który autokar ma do przejechania. Wartości te są porównywane z rzeczywistymi parametrami i przekazywane w formie komend do układu przeniesienia napędu pojazdu. Następnie sterownik silnika i skrzyni biegów przekształca je w sygnały sterujące, co umożliwia pojazdowi przyspieszenie lub ograniczenie niepotrzebnych przełożeń tuż przed wjazdem na szczyt wzniesienia.
 
Nowe testy przeprowadzone przez koncern Daimler na bardzo urozmaiconej topograficznie autostradzie A6 w Niemczech wykazały duży potencjał systemu. Wyniki pokazują że oszczędność paliwa przy zastosowaniu tempomatu Eco.Logic Motion wynosi średnio ponad 9%. Możliwa jest także znaczna redukcja emisji CO2. Według szacunków firmy Bosch, w przypadku autokaru o dużym rocznym przebiegu i przy założeniu dzisiejszego poziomu cen paliwa, oszczędność paliwa wynosząca zaledwie jeden punkt procentowy oznacza obniżenie kosztów eksploatacji o ok. 400 EUR rocznie.