Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Inowroclaw zamawia gazowe minibusy

infobus
20.01.2010 22:32
Jeszcze w tym roku na ulicach Inowrocławia pojawi się 5 sztuk nowych minibusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym. W ostatnich dniach MPK ogłosiło przetarg na dostawę nowych autobusów. Przetarg podzielony jest na dwa zadania. Pierwsze na dostawę 1 sztuki minibusu o długości 7000 –7100 mm i pojemności minimum 22 osób, w tym 16 na miejscach siedzących. Drugie na dostawę 4 sztuk minibusów o długości 7000 –7500 mm i pojemności minimum 31 osób, w tym 14 na miejscach siedzących.  Wszystkie autobusy mają mieć silniki o mocy minimum 95 kW napędzane sprężonym gazem ziemnym oraz mechaniczne 6-biegowe skrzynie. Oba typy minibusów mają być przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, jednak tylko dłuższe mają posiadać przynajmniej częściowo niską podłogę. Krótszy autobus ma zostać dostarczony do Inowrocławia najpóźniej do 30 kwietnia br. natomiast cztery dłuższe do 31. sierpnia br. Jedynym kryterium wyboru oferty będzie cena –100%.
Inowroclaw zamawia gazowe minibusy
Obecnie tego typu minibusy na polskim rynku oferuje jedynie KAPENA S.A. z modelami Daily oraz Urby, dlatego można się spodziewać, że to właśnie oferta tej firmy zostanie przedstawiona komisji przetargowej MPK już 23.02.2010 r.
W 2009 roku MPK Inowrocław zakupił 4 sztuki Solarisow Urbino napędzanych silnikami diesel, w tym 3 sztuki używanych Urbino 12 oraz 1 sztukę fabrycznie nowego Urbino 10.
O autobusach gazowych rozmówiliśmy z Mariuszem Kuszelem, prezesem MPK Inowrocław na początku 2009 roku. Oto co nam wówczas powiedział:
Karol Wach (TransInfo.pl): Ile autobusów zasilanych CNG eksploatuje obecnie MPK?
Mariusz Kuszel, prezes MPK Inowrocław: Aktualnie MPK sp. z o.o. w Inowrocławiu posiada 12 autobusów zasilanych CNG marki Jelcz.
KW: Czy spółka planuje kolejne zakupy takich pojazdów?
MK: W 2008 roku zakupiliśmy 3 używane autobusy marki Jelcz, ale z nowymi jednostkami napędowymi firmy TEDOM. Tak więc ten segment taboru staramy się rozwijać. Zakupy następnych autobusów napędzanych CNG są brane pod uwagę, ale będzie to zależało od wielu czynników, miedzy innymi od ceny gazu, jak również od wprowadzenia ulg (dotacji) przy zakupie autobusów gazowych. Do chwili obecnej zakupy autobusów gazowych wspomagał np. Eko-Fundusz kwotą 100.000 zł, która niwelowała różnicę w cenie między autobusami na olej napędowy a autobusami napędzanymi CNG.
Jednakże Eko-Fundusz zakończył już przyjmowanie wniosków na udzielenie dotacji. W tym miejscu chciałbym podkreślić, iż Inowrocław jako miasto uzdrowiskowe nie mogło skorzystać z tych że dotacji. Wynikało to z tego, że w zasadach udzielania dotacji umieszczono kuriozalny zapis, iż z dotacji mogą korzystać tylko miasta powyżej 100.000 tys. mieszkańców.
Mam nadzieję, że znajdzie się instytucja, która ewentualnie przejmie zadania Eko-Funduszu i nie będzie stosowały takich ograniczeń. Dobrym sygnałem dla rozwoju rynku gazowego jest projekt ustawy o zerowej akcyzie na CNG do 2013 r, choć wydaje się, że jest to okres jeszcze za krótki.
KW: Czy eksploatacja autobusów CNG jest opłacalna?
MK: W przypadku MPK sp. z o.o w Inowrocławiu jest to trudne pytanie. Jak wiadomo MPK po wprowadzeniu CNG w 2002 r borykało się z wieloma problemami. Wynikały jednak one z bardzo wielu czynników, o których już w tej chwili nie warto mówić. Na dzień dzisiejszy, kiedy wiele spraw zostało uregulowanych można powiedzieć, że eksploatacja autobusów na CNG ( a w szczególności tych zakupionych w 2008 r) jest opłacalna tak z punktu widzenia ekologii jak i ekonomii.
KW: Bardzo dziękuję za rozmowę.