Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Inowrocław: Umowa z Volvo na autobusy podpisana

infobus
23.03.2018 10:38

9 marca prezydent Inowrocławia Ryszard Brejza właśnie podpisał umowę z przedstawicielami Volvo Bus Corporation na dostarczenie 16 ekologicznych autobusów.

Dzięki temu Inowrocław stanie się pierwszym miastem w Polsce, którego tabor miejskiej komunikacji będzie składać się z autobusów zelektryfikowanych oraz będzie spełniać ustawowy wymóg proporcji autobusów zeroemisyjnych we flocie, który będzie obowiązywać w Polsce za 10 lat.

Dzisiaj w inowrocławskim ratuszu została podpisana umowa na dostawę 8 autobusów Volvo 7900 Electric i 8 autobusów Volvo 7900 Electric Hybrid wraz z systemem ładowania na terenie zajezdni. Umowa opiewa na łączną kwotę 39 212 400,00 zł. 85% kosztów inwestycji pokryją środki pozyskane z Unii Europejskiej.

– Niespełna trzy lata temu inowrocławskie MPK wzbogaciło swój tabor o 12 autobusów -elektrycznych i hybrydowych. Podpisana dziś umowa to kolejny duży krok dla ekologicznego rozwoju naszego miasta. Jestem dumny, że Inowrocław będzie stanowił przykład dla innych polskich miast w tym zakresie – mówi Prezydent Inowrocławia Ryszard Brejza – Dzięki realizacji tej inwestycji, będziemy spełniali także wymogi prawne, co do proporcji autobusów zeroemisyjnych we flocie, które będą obowiązywały w Polsce w 2028 roku – dodaje prezydent.

Zgodnie z ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowych pojazdów będzie musiał wynieść co najmniej 5% od 2021 r. i stopniowo będzie rosnąć. W 2028 r. flota autobusów zeroemisyjnych zgodnie z prawem, będzie musiała wynieść co najmniej 30%. Warto zaznaczyć, że dzięki realizacji wspomnianej inwestycji, Inowrocław będzie spełniał jeszcze w tym roku proporcje narzucone przez ustawę, które będą obowiązywały dopiero za 10 lat.

Volvo wyprodukuje dla Inowrocławia autobusy w pełni elektryczne i elektryczno-hybrydowe w swojej wrocławskiej fabryce. Będzie to pierwsze w Polsce zamówienie na autobusy o napędzie elektryczno-hybrydowym (typu plug-in). Autobusy te różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich porusza się autobus), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. w zajezdni. Oba rozwiązania zostaną zastosowane w przypadku Inowrocławia.

Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

W przypadku elektrycznych hybryd istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.

Dostarczone dla Inowrocławia autobusy będą wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej z nagłośnieniem, klimatyzację oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.