Inowrocław odbiera hybrydy i elektryki
W terminie do 15 sierpnia br. ma zakończyć się techniczne przekazanie 10. niskopodłogowych autobusów Volvo 7900 Hybrid dla MPK Inowrocław.
Aktualnie stacjonują one w serwisie Volvo w Januszkowie. Wkrótce w mieście pojawią się także dwa egzemplarze Solaris Urbino 12 electric. Natomiast oficjalne przekazanie wszystkich najnowszych i ekologicznych autobusów odbędzie się już we wrzeniu, kiedy większość mieszkańców powróci z wakacji. Tak ważnego wydarzenia w historii miasta i inowrocławskiej komunikacji nie można przegapić?
Przypomnijmy, że w marcu br. prezydent Inowrocławia Ryszard Brejza podpisał umowy na zakup 12 nowych, niskopodłogowych autobusów, w tym 10 autobusów z napędem hybrydowym marki Volvo i dwa pojazdy elektryczne marki Solaris. ? ?Jako miasto uzdrowiskowe zwracamy szczególną uwagę na środowisko. Zakup tych autobusów to kolejny, bardzo duży krok w kierunku jego poprawy ? powiedział wówczas Brejza. ? Jesteśmy pierwszym miastem uzdrowiskowym w Polsce, które na tak dużą skalę wymienia transport publiczny na ekologiczny, sprzyjający mieszkańcom i bardzo komfortowy? ? dodał prezydent miasta. Zakup nowego taboru dla MPK w 85 proc. został sfinansowany z ?resztówek? mazowieckiego RPO.
Dziesięć hybrydowych autobusów Volvo 7900 Hybryd ? wyprodukowanych w zakładach Volvo we Wrocławiu ? charakteryzuje się spalaniem paliwa niższym aż o 39 proc. w porównaniu do analogicznych pojazdów z silnikami diesla. Do tego dochodzi cicha eksploatacja i to bez produkcji spalin na przystankach. Modele te wyposażone są w silnik elektryczny, akumulatory i mały, 5-litrowy silnik diesla. Akumulatory są ładowne energią generowaną podczas hamowania pojazdu, silnik elektryczny jest wykorzystywany głównie do przyśpieszenia od zera do 15-20 km/h. Dzięki zamówieniu Inowrocławia Polska dołączyła do ważnych, ?hybrydowych? rynków Volvo. Do tej pory jeden taki fabrycznie nowy pojazd zakupiła spółka PKM Świerklaniec (plus trzy używane egzemplarze 7700 Hybrid). Generalnie od momentu wprowadzenia hybryd na rynek w 2010 roku, Volvo Buses sprzedało ponad 2000 tego typu autobusów w około 20 krajach. Największym powodzeniem cieszą się one (a dokładniej hybrydowe podwozia Volvo) w Wielkiej Brytanii. Kolumbia, Szwecja, Niemcy, Brazylia oraz Szwajcaria to kolejne kraje, które zakupiły znaczną liczbę autobusów hybrydowych. Najwięcej sprzedanych modeli stanowią autobusy dwuosiowe, podczas gdy autobusy przegubowe to około 60 sprzedanych sztuk. Aktualnie miejska oferta Volvo obejmuje dwuosiowy model Volvo 7900 Hybrid, przegubowy Volvo 7900 Articulated Hybrid oraz elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid.
Z kolei inowrocławskie Solarisy Urbino 12 electric mają posiadać elektryczny napęd o mocy 160 kW. Baterie o pojemności 201 kWh ładowane będą przy pomocy zewnętrznej ładowarki o mocy 20 kW podłączanej przy pomocy złącza plug-in. Pojazd przygotowany będzie także do późniejszej instalacji pantografu, czyli dachowego systemu ładowania. Oprócz standardowej pełnej niskiej podłodze, na całej długości Solarisów i funkcji przyklęku pozwalającej obniżyć wysokość wejścia o dodatkowe 70 mm, pojazd wyposażono w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i monitoring. Oddzielna klimatyzacja obsługuje miejsce pracy kierowcy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Elektryczne Urbino, podobnie zresztą jak hybrydowe Volvo, zostaną wyposażone w zupełnie nowe w Inowrocławiu rozwiązania jak: specjalne czujniki kontrolują bieżący poziom ciśnienia w oponach i ich temperaturę, bezpośredni dostęp do bezprzewodowego Internetu poprzez Wi-Fi i gniazda USB pozwalające łatwo doładować telefon lub inne urządzenie mobilne.
„