InnoTrans 2018: Solaris zapowiada testy Trollino 24 [FILM]
Podczas InnoTrans o nowościach produktowych Solarisa – m.in. o autobusowych premierach na TRANSEXPO i współpracy z Voith – rozmawialiśmy z Dariuszem Michalakiem. Jest kilka nowinek…
Na pewno dużym wydarzeniem – i to w skali ogólnoeuropejskiej – będą testydwuprzegubowego trolejbusu Solaris Trollino 24 o długości 24 metrów. Jego prototyp powstanie jeszczew tym roku, natomiast drogowy sprawdzian zaplanowano na rok 2019. Miejscemtestu ma być „jedno z miast w Europie” – jak tajemniczo zapowiedział w BerlinieDariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus & Coach. Tylko które? Gdynia?
Solaris Trollino 24
Najnowszym projektem trolejbusowym, nad którym pracuje BiuroBadań i Rozwoju firmy Solaris jest dwuprzegubowy trolejbus o długości 24metrów.
Co ważne – prototypowy pojazd -nowy Solaris Trollino 24 – powstaje z myślą o stworzeniu platformy doprzyszłej, seryjnej produkcji pojazdów 24-metrowych, w tym także bateryjnych.
Napęd w 24-metrowym trolejbusie stanowić będą dwa silnikitrakcyjne, napędzające dwie osie. Zamontowany w pojeździe pakiet baterii opojemności 58 kWh ładowany będzie podczas jazdy z trakcji trolejbusowej poprzezpantograf dwupolowy. Energia zgromadzona w bateriach wykorzystywana będzie zkolei do zasilania napędu, gdy trolejbus znajduje się poza trakcją elektryczną.Aby ułatwić manewry w ruchu miejskim, czwarta oś pojazdu będzie skrętna. Pojazd,o unikatowym układzie drzwi 2-2-2-2-2, wyposażony zostanie ponadto welektryczne wspomaganie układu kierowniczego. W przestrzeni pasażerskiejzagospodarowano aż 53 miejsca siedzące, z których 16 jest dostępnych z niskiejpodłogi, co ułatwi korzystanie z nich osobom o ograniczonej sprawnościruchowej. Producent przewidział także miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięceoraz zatokę do przewożenia rowerów.
Zapraszamy na film-wywiad z Dariuszem Michalakiem, wiceprezesem Solaris Bus & Coach z InnoTrans 2018.
{https://www.youtube.com/watch?v=Fl-mhTRZ2Ig}
Współpraca z Voith
Kolejna nowość to współpraca z niemieckim dostawcą napędów -firmą Voith. Jak podkreślił Dariusz Michalak obie firmy znają się doskonale ijuż kiedyś próbowały sił we wspólnym kontrakcie na hybrydowe autobusy przegubowedla Bogestry. Ten projekt nie do końca wypalił, ale teraz jest nowa,elektryczna płaszczyzna do współpraca, a Voith nie ma specjalnie wyjścia – wobec spodziewanego spadku produkcjiklasycznych skrzyń biegów musi wejść w elektromobile rozwiązania. I to się właśniedzieje.
Na wystawie w Berlinie mogliśmy zobaczyć nowy elektrycznysystem napędowy do autobusów i tym samym wejście Voith na rynek e-mobilności.Na początek z Solarisem. Dzięki niskiemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 2250 Nm imocy 260 kW, chłodzony cieczą silnik z magnesami trwałymi wraz z wysokowydajnymfalownikiem i inteligentnym systemem zarządzania energią zapewnia dobre właściwościjezdne i nie wymaga osobnej przekładni.
System może wydajnie pracować nawet wprzypadku ciężkich autobusów przegubowych. Kompaktowy design napędu zapewnianie tylko niską wagę, ale również niską emisję hałasu i niewielkie wymaganiaserwisowe.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zasięg elektrycznego, demonstracyjnego autobusu SolarisUrbino 12 z napędem Voith obecnieprzekracza 200 km. A to odpowiada średniej dziennej pracy miejskiej liniiautobusowej. W najbliższych latach zakres ten powinien wzrosnąć dzięki dalszemurozwojowi technologii akumulatorowej.
TRANSEXPO 2018
W Berlinie Dariusz Michalak zaprosił wszystkich na targiTRANSEXPO w Kielcach, gdzie naprawdę w tym roku będzie sia dużo działo nastoisku firmy. Solaris zaprezentuje trzy pojazdy – wszystkie bezemisyjne lubniskoemisyjne. Będą to:
-
Solaris Urbino 12 hybrid,
-
Solaris Urbino 12 electric
-
oraz zupełna nowość – Solaris Urbino 12 LE lite hybrid.
Wszystkie trzy autobusy zostaną zaprezentowane w premierowejodsłonie nowego designu, który stanie się standardem dla autobusów markiSolaris od początku 2019 roku. Zapraszamy!
„